-4-
De voorzitter antwoordt, dat dit laatste wel het geval is. Straks
wordt er een gemeenschappelijke raad ingesteld, waarin vele gemeentebestuur
ders zullen zitten. Dergelijke stichtingen zijn lichamen op zich geworden,
die met minimum eisen van het rijk werken. Maar het zijn voor de meeste
gemeenten wel molenstenen om de nek.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
14. Voorstel tot wijziging van de tarieven voor de levering van aardgas en
voor het beschikbaar stellen van geisers
De voorzitter stelt voor de tariefsverhoging van de geisers uit het
concept-besluit te schrappen, aangezien de gascommissie zich over de in
gangsdatum nog nader zal beraden.
De heer van Belle vindt de indeling van de groepen maar vreemd. In de
groep tot 600 m^ zit praktisch niemand. De tweede groep maakt een geweldige
sprong 170.000 m^. Dit bevredigt hom niet.
De voorzitter antwoordt, dat de tariefgroepen zijn geboren uit een
samenspel van de V.E.G.I.N. en de minister van Economische Zaken.
De heer Schermer zegt, dat zijn fraktie niet blij is met de tariefs
verhoging, welke voor de gezinnen opnieuw een behoorlijke lastenverzwaring
W* betekent. Het enige billijke is de verlaging van het vastrecht in groep 2.
Dit. is een onbillijk tarief^waarop niet bespaard kan worden. Dat kan bij
het gasverbruik wel.
De heer Meester zegt het moeilijk te hebben met dit voorstel. Vorig
jaar maakte het bedrijf een hoge winst. Nu gaan de prijzen weer omhoog.
De heer Knossen meent, dat de winst hierdoor niet zal stijgen. Door
het duurdere onderhoud zal de winst in de komende jaren eerder afnemen.
De voorzitter beaamt dit. De raad zal er straksvan schrikken. De uit
breiding van de aansluitingen is afgelopen. Het kostenpakket komt nu goed
los, zoals vernieuwing en aanleg van zwaarder buizenstelsel, controle
om de 2 jaar van alle toestellen etc.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
15. Voorstel tot verpachting van gronden in beheer bij het grondbedrijf.
Zonder discussie en zonder hoofdelijke stemming wordt conform het
voorstel besloten.
Voorstel tQt vaststelling van een verordening op de kampeerplaatsen en op
de kampeermiddelen en tot aanwijzing van ds gebieden waarin een bijzondere
kampeerexploitatievergunning kan worden verleend.
De heer de Wolf merkt op, dat hij een kampeerverordening een goede
zaak vindt, maar de aanwijzing van de art.-5 gebieden maakt hem kots
misselijk. De plaatsen, waar het kamperen het aantrekkelijkst is, zijn
praktisch verboden, hoewel het slechts om een klein aantal mensen gaat,
die zeker geen belasting voor het milieu vormen.
Spreker zegt, dat de oorzaak, dat het hier vol wordt, gevormd wordt
door de grote menigte vreemdelingen, die bier hun vakantie doorbrengen.
Hij vindt het een slecht beleid maatregelen te treffen, die alleen de
Friezen raken, die hun zoraerweekeinden bij de boer willen doorbrengen.
Spreker vraagt zich af, of gedeputeerde staten niet beter zelf maar de ge
hele materie van het kamperen gaan regelen. Dan weet. men tenminste, waar
deze anti-menselijke of mensenschuwe mentaliteit gepropageerd wordt. Spreker
vindt het niet correct, dat het college het niet nodig heeft gevonden te
verwijzen naar het advies van de commissie recreatieverordening waterland.
Hij doet hierna lectuur van dit advies, waaruit blijkt.dat de commissie
geadviseerd heeft bijzondere exploitatievergunningen in het gehele gebied
van de gemeente te verlenen. Spreker stelt voor de art.-5 gebieden conform
dit advies aan te wijzen. De heer de Wolf is verder van mening,dat het be
grip "recreatief aantrekkelijke gebieden" gevaarlijk is. Hieraan kunnen