meermalen één van de gemeentelijke bloedzuigers genoemd. Misschien dat in
de toekomst nog eens gedacht kan worden aan uitkoop. Maar de gemeente zal
wel voor de kosten blijven opdraaien, zolang de provincie geen bijdrage ver
leent.
De heer van Essen zegt, dat hij met het voorstel van burgemeester en
wethouders niet akkoord kan gaan. Enkele maanden geleden heeft de raad
besloten een grens te stellen. Spreker ziet geen verschil tussen exploita
tiekosten of exploitatielasten. Het vorig jaar genomen besluit is duidelijk
genoeg
De heer Zwart spijt het, dat niemand van de Bird-bewoners op de pu
blieke tribune aanwezig is. Spreker zegt, dat in de afdelingsvergadering
over de kosten van f. 15.000,— tot 20.000,— zwaar getild is. Maar de
kosten zullen in werkelijkheid veel hoger worden. Dan komt straks nog het
punt van de wegen. Men kan nu wel stellen dat het waterschap een betere
wegvoorziening moet bekostigen, maar waterschapslasten zijn nu al maximaal
en kunnen beslist niet hoger. De te verwachten zwaardere vrachten zullen
echter de wegen binnen enkele jaren vernielen. Spreker vindt dit een surro
gaat oplossing en zal tegen het voorstel stemmen.
De heer de Boer merkt op, dat het agrarisch deel van de Bird-bevolking
nu mee kan doen aan de moderne bedrijfsvoering. Spreker is hiermee inge
nomen, omdat het bewoonbaar blijven van de Bird hiervan afhangt. De hiermee
gepaard gaande hogere lasten voor de pont mag men niet uit de weg gaan.
Spreker meent, dat het verantwoord is, gezien de economische bijdrage van
dit gebied en het instandhouden van een stuk werkgelegenheid, deze hogere
uitgaaf te doen.
De heer de Wolf zegt, dat het niet alleen om de bewoners van de Bird
gaat. Het gaat hier om een voor de gemeente belangrijk economisch gebied
van 400 ha (10% van alle grond) en een stukje werkgelegenheid. Het behoort
tot de taak van de overheid om voor dergelijke projecten algemene voor
zieningen te treffen. Er zijn meer gemeenten, die dergelijke projecten in
stand houden zoals de Lawei te Drachten, de kunstijsbaan te Heerenveen en
het kranonpark te Harlingen. Wil men het tot nu toe gevoerde beleid conti
nueren, dan moeten de bedragen omhoog.
Mevr. Spijkstra-Nijdam zegt het in grote lijnen met de heer Schermer
eens te zijn. Het is inderdaad een steen om de hals van de gemeente, maar
er is helaas geen alternatief. Daarom zal spreekster het voorstel steunen.
De heer Knossen is het niet met de heer Schermer eens, dat eenmaal ge
nomen besluiten niet behoren te worden gewijzigd. Spreker meent, dat, wanneer
daartoe redenen zijn, men op de situatie moet inspelen en een andere be
slissing nemen.
De voorzitter antwoordt, dat dè leden, die spreken over een molensteen
om de nek van de gemeente, de gevoelens van het college juist hebben vertolkt.
Ook het college heeft enorm zwaar aan deze kwestie getild, maar - na vele
gesprekken is gebleken, dat er geen andere keus was dan een zwaardere pont
in te leggen. Het bedrag van 15 tot 20 duizend gulden is echter een natte
vinger-raming en geldt voor 1977/1978. Spreker zegt, dat burgemeester en wet
houders het enorm moeilijk hebben gehad met het raadsbesluit van 15 september
j.l. Toen had men zich nog niet voldoende beraden-over een zwaardere pont.
Er werd steeds over twee realiseerbare mogelijkheden gesproken. Spreker zegt
dat de exploitatie kosten voor de pont veel te hoog zijn voor een gebied
met slechts 11 boerenbedrijven, waarvan het aantal in de komende jaren zeker
zal dalen. Spreker kan begrijpen, dat de heer van Belle vraagt.: "Waar ligt
de grens". De vraag van de heer van Belle of dit project als A.C.W.—object
voor de gemeente zal worden meegeteld, is niet hard te beantwoorden. Wel
heeft spreker heel sterk de indruk gekregen, dat dit object buiten het A.C.W.—
lijstje blijft. Spreker zegt, dat enkele leden opgemerkt hebben dat er geen
alternatief was. De heer Schermer heeft verder gevraagd hoe het met de wegen
komt.