1 Voorstel inzake de ontsluiting van het
gebied van de Bird.
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW Aan de gemeenteraad.
No. ejbfj
Grouw-V maart 1977.
In uw vergadering ve.n 16 september 1975 hebt u zich met betrekking tot de ont
sluiting van het gebied van de Bird op het standpunt gesteld, dat:
a. da verzwaring van de tegenwoordige pont, niet uitvoerbaar moet worden geacht en
bovendien geen oplossing voor het vervoersprobleem betekent;
b. de gemeente zich ten aanzien van de pontverbinding geen meerdere en hogere lasten
kan permitteren dan thans het geval is, behoudens eventuele gevolgen van inflatie;
c. de bedieningstijden van de pont worden vastgesteld op 96 uur per week en niet
zullen worden gewijzigd;
d. de gemeente geen financiële bijdrage kan verlenen in de kosten van aanschaffing van
een zwaardere pont of in de kosten van de bouw van een brug over de Graft;
e. aan de provinciale of rijkswaterstaat zal worden verzocht, een onderzoek in te
stellen naar de scheepvaarttechnische mogelijkheid., om een pont van 25 ton te
laten varen
f. aan de Cultuurtechnische Dienst zal worden verzocht, een onderzoek in te stellen
naar een verbinding, aangepast aan de ontwikkeling, die de bedrijfsvoering in de
landbouw in de afgelopen jaren heeft ondergaa.n;
g. bij de bouw van een brug over de Graft, gepaard gaande met opheffing van de pont,,
alleen de bedieningskosten ten laste van de gemeente zullen worden genomen^
h. het gewenst is, dat burgemeester en wethouders een voorstel voorbereiden tot wij
ziging van het bestemmingsplan, waardoor de bouw van een beweegbare brug over de
Graft mogelijk wordt?
i. wanneer tot eventuele uitkoop zou worden overgegaan, de gemeente bereid is, daar
voor aan de Stichting Beheer Landbouwgronden een bijdrage te verlenen, die echter
niet hoger zal zijn dan het gekapitaliseerde bedrag van ae vrijkomende netto
exploitatiekosten van de huidige pont.
Naar aanleiding van de ter uitvoering van dit besluit genomen démarches/is op
24 februari 1976 een bespreking gevoerd tussen ons college en vertegenwoordigers van
ie provincie, de provinciale waterstaat, de dienst voor de landinrichting(C.T.D.en
het waterschap "De Bird"
Tijdens deze bespreking kwam vast te staan, dat de dienst voor de landinrichting
een zwaardere pont de beste oplossing vond. Onttrekking van het gebied aan zijn agra
rische bestemming ging de dienst te ver, omdat het hier een gebied betreft van 400 ha
met goede bedrijven van gemiddeld 35 ha, die toekomstmogelijkheden hebben, mits naar
modernisering kan worden gestreefd en daarvoor is een betere oeververbinding nodig.
In beginsel zou de C.T.D. willen meewerken aan een betere ontsluiting en in de
kosten daarvan willen participeren (rond 50%)
Ook gedeputeerde staten zouden de voorkeur geven aan een verzwaring van de pont.
Waarschijnlijk zou dit college mikken op een nieuwe pont van 25 ton. Een brief over
deze aangelegenheid zou zeer spoedig mogen worden veracht.
Namens de provinciale waterstaat werd gesteld, dat een pont van 25 ton met afmetin
gen van 18 x 5h x lm met: een totaalvermogen van 300 PK geen scheepvaarttechnische
bezwaren zal opleveren, ook niet bij handhaving van dezelfde vaarroute.
Aan het slot van de vergadering werd afgesproken, dat het waterschapsbestuur in
de ingelandenvergadering van 9 maart 1976 een beslissing zou uitlokken o\er het mede
werken aan een oplossing, gericht op het aanbrengen van een nieuwe, zwaardere pont.
Voorts zou het waterschapsbestuur daarop aan de provinciale waterstaat verzoeken, een
pakket van eisen op te stellen, waaraan de nieuwe pont zou moeten voldoen, waarna dan
prijsopgave zou kunnen worden gevraagd aan daarvoor in aanmerking komende bedrijven.
twee onafhankelijk van elkaar werkende motoren met