-3-
bezwaren tegen een pont met een draagvermogen van 25 ton.
Uiteraard zal het 1andbouwvarkeer (bulkvervoertankwagens e.d.) zwaardere
eisen aan de verbinding van en met het gebied De Bird en ook in het gebied De Bird
stellen::
Totzover gedeputeerde staten.
Daartoe gemachtigd in de ingelandenvergadering van 3 maart 1976 heeft het
waterschapsbestuur de provinciale waterstaat gevraagd, om een pakket van eisen samen
te stellen en een prijsopgaaf over te leggen voor een nieuwe pont met een draag
vermogen van 25 ton, alsmede om een ontwerp met kostenopgaaf voor de insteekhavens
voor de grotere pont.
Voorts heeft het waterschapsbestuur aan de dienst voor de landinrichting ge
vraagd om een ontwerp met kostenraming te maken voor de verbetering van de wegen in
de Bird.
Blijkens de inmiddels binnengekomen stukken worden de kosten van de nieuwe
pont geraamd op f 358720,
(inclusief BTW) en van de insteekhavens op f 292870,
Afgaande op een gesprek, dat het waterschapsbestuur met enkele gedeputeerden
heeft gehad, zou, wanneer deze werken in ACW-verband zouden worden uitgevoerd, waar
schijnlijk een subsidie van 95% kunnen worden verstrekt. Voorwaarde daarbij was dan
wel, dat de subsidie-aanvrage door de gemeente werd ingediend. Bij indiening door
het waterschapsbestuur zelf, zou naar verwachting slechts een subsidie van 75%
kunnen worden verkregen.
Nadat het waterschapsbestuur zich schriftelijk garant had verklaard voor het
niet subsidiabele bedrag van pont en insteekhavens, hebben wij spoedshalve de ver
eiste stukken ingediend bij de R.C.O.W. te Leeuwarden.
Aan de R.C.O.W. het waterschapsbestuur hebben wij inmiddels laten weten, dat
deze bemiddelingspoging van de zijde der gemeente er in geen geval toe zal mogen
leiden, dat de door de gemeente ingediende andere A.C.W.-objecten een lagere pri
oriteit zouden krijgen en dat de gevolgen, die de zwaardere pont voor de toestand
der wegen zou hebben, geheel voor rekening van het waterschap, dat daarover het be
heer voert en onderhoudsplichtige is, blijven.
Uit informaties is ons gebleken, dat het Waterschap De Bird voorlopig niet mag
rekenen op subsidies voor het aanpassen van de wegen in haar gebied aan een groter
draagvermogen van een zwaardere pont.
Voorts z'ijn wij v. u mening, out 'de gemeente zich geen financiële lasten kan
veroorloven voor het onderhouden van een tijdelijke verbinding met De Bird tijdens
de periode, waarin de nieuwe insteekhavens(ter plaatse van de bestaande) moeten
worden gebouwd. De uitvoering van deze werkzaamheden is door de Provinciale Water
staat begroot op 14 weken (70 manweken)Gedurende die tijd is het niet mogelijk,
de pont te laten varen. De bewoners van de Bird zullen dan op dezelfde wijze in de
verbinding moeten voorzien als tijdens de jaarlijkse periode, waarin de pont voor
een grote onderhoudsbeurt naar de werf moet
Het ligt ixi ons voornemen, om, zodra de hierbovengenoemde subsidietoezegging
voor pont- en insteekhavens is afgekomen, een voorstel aan u te doen omtrent het al
dan niet verlenen van medewerking aan de totstandkoming van bovengenoemde werken.
Vooruitlopend op dit voorstel hebben wij er behoefte aan, dat u zich uit
spreekt over de interpretatie van enkele onderdelen van het in de aanhef van dit
stuk genoemde raadsbesluit.
In dat besluit wordt onder meer gezegd, dat:
1de gemeente zich ten aanzien van de pontverbinding geen hogere en meerdere lasten
kan permitteren dan thans het geval is, behoudens eventuele gevolgen van inflatie;
2. de gemeente geen financiële bijdrage kan verlenen in de kosten van aanschaffing
van een zwaardere pont.
Wanneer het waterschap al dan niet door bemiddeling van de gemeente een zwaardere
pont gaat inleggen, dan is het duidelijk, dat de aanschaffingskosten, na aftrek van
het rijkssubsidie, volledig ten laste van het waterschap moetan blijven. Ben even-
-j