-3- bezwaren tegen een pont met een draagvermogen van 25 ton. Uiteraard zal het 1andbouwvarkeer (bulkvervoertankwagens e.d.) zwaardere eisen aan de verbinding van en met het gebied De Bird en ook in het gebied De Bird stellen:: Totzover gedeputeerde staten. Daartoe gemachtigd in de ingelandenvergadering van 3 maart 1976 heeft het waterschapsbestuur de provinciale waterstaat gevraagd, om een pakket van eisen samen te stellen en een prijsopgaaf over te leggen voor een nieuwe pont met een draag vermogen van 25 ton, alsmede om een ontwerp met kostenopgaaf voor de insteekhavens voor de grotere pont. Voorts heeft het waterschapsbestuur aan de dienst voor de landinrichting ge vraagd om een ontwerp met kostenraming te maken voor de verbetering van de wegen in de Bird. Blijkens de inmiddels binnengekomen stukken worden de kosten van de nieuwe pont geraamd op f 358720, (inclusief BTW) en van de insteekhavens op f 292870, Afgaande op een gesprek, dat het waterschapsbestuur met enkele gedeputeerden heeft gehad, zou, wanneer deze werken in ACW-verband zouden worden uitgevoerd, waar schijnlijk een subsidie van 95% kunnen worden verstrekt. Voorwaarde daarbij was dan wel, dat de subsidie-aanvrage door de gemeente werd ingediend. Bij indiening door het waterschapsbestuur zelf, zou naar verwachting slechts een subsidie van 75% kunnen worden verkregen. Nadat het waterschapsbestuur zich schriftelijk garant had verklaard voor het niet subsidiabele bedrag van pont en insteekhavens, hebben wij spoedshalve de ver eiste stukken ingediend bij de R.C.O.W. te Leeuwarden. Aan de R.C.O.W. het waterschapsbestuur hebben wij inmiddels laten weten, dat deze bemiddelingspoging van de zijde der gemeente er in geen geval toe zal mogen leiden, dat de door de gemeente ingediende andere A.C.W.-objecten een lagere pri oriteit zouden krijgen en dat de gevolgen, die de zwaardere pont voor de toestand der wegen zou hebben, geheel voor rekening van het waterschap, dat daarover het be heer voert en onderhoudsplichtige is, blijven. Uit informaties is ons gebleken, dat het Waterschap De Bird voorlopig niet mag rekenen op subsidies voor het aanpassen van de wegen in haar gebied aan een groter draagvermogen van een zwaardere pont. Voorts z'ijn wij v. u mening, out 'de gemeente zich geen financiële lasten kan veroorloven voor het onderhouden van een tijdelijke verbinding met De Bird tijdens de periode, waarin de nieuwe insteekhavens(ter plaatse van de bestaande) moeten worden gebouwd. De uitvoering van deze werkzaamheden is door de Provinciale Water staat begroot op 14 weken (70 manweken)Gedurende die tijd is het niet mogelijk, de pont te laten varen. De bewoners van de Bird zullen dan op dezelfde wijze in de verbinding moeten voorzien als tijdens de jaarlijkse periode, waarin de pont voor een grote onderhoudsbeurt naar de werf moet Het ligt ixi ons voornemen, om, zodra de hierbovengenoemde subsidietoezegging voor pont- en insteekhavens is afgekomen, een voorstel aan u te doen omtrent het al dan niet verlenen van medewerking aan de totstandkoming van bovengenoemde werken. Vooruitlopend op dit voorstel hebben wij er behoefte aan, dat u zich uit spreekt over de interpretatie van enkele onderdelen van het in de aanhef van dit stuk genoemde raadsbesluit. In dat besluit wordt onder meer gezegd, dat: 1de gemeente zich ten aanzien van de pontverbinding geen hogere en meerdere lasten kan permitteren dan thans het geval is, behoudens eventuele gevolgen van inflatie; 2. de gemeente geen financiële bijdrage kan verlenen in de kosten van aanschaffing van een zwaardere pont. Wanneer het waterschap al dan niet door bemiddeling van de gemeente een zwaardere pont gaat inleggen, dan is het duidelijk, dat de aanschaffingskosten, na aftrek van het rijkssubsidie, volledig ten laste van het waterschap moetan blijven. Ben even- -j

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1977 | | pagina 70