-4-
Trouwsns het landelijk percentage van 2 a 3 gaat voor het platteland niet op.
Spreker is er niet bang voor, dat de 2e baan niet effectief zal worden be
nut. Roordahuizum is een welvarend dorp met actieve sportbeoefenaars, die
meerdere sporten beoefenen. Nu 81% van de bevolking achter de plannen staat,
vertrouwt spreker er op, dat het geld uit de bevolking er wel zal komen.
De voorzitter zegt, dat Roordahuizum één baan per 565 inwoners wil. In
Grouw is dit één baan op ruim 1200 inwoners. Wanneer men Roordahuizum 2
banen geeft, dan heeft Karga recht op 3 en Wartena ook°§ banen. Tezamen be
tekent dit 11 banen. Dit is een ongekende weelde. Bovendien is de contributie
afgesteld op het onderhoud van de baan. Spreker zegt het nog nooit zouter
te hebben gehoord.
Ook de heer de Wolf zegt niet overtuigd te zijn van de argumenten van de
heer van Essen. Tel heeft spreker respect voor de wijze waarop de werkcommissie
haar werk heeft gedaan. Maar men mag geen risico afschuiven naar de gemeente.
Wanneer men met 100 leden, met een contributiepeil van Grouw, twee banen
aanlegt,heeft men financieel geen centje pijn.
Het spijt wethouder Draisma dat de raad niet is ingegaan op het prece
dent, dat men met het voorstel van de heer van Essen schept, voor de dorpen
Warga en Wartena. Spreker zegt niet te willen knibbelen over de norm van 1 of 5%
maar meent, dat Roordahuizum met één baan reëel uit de voeten kan.
De heer van Belle heeft reeds op een aantal grote voorzieningen gewezen.
Op deze wijze wordt realisering hiervan naar de toekomst geholpen. Spreker
zegt, dat men de sportnota niet alleen moet citeren, wanneer deze het beste
uitkomt. Men moet met beide voeten op de grond blijven staan. Daarom ont-
raadt spreker ten stelligste de voorstellen van de heren van Essen en de Boer.
De voorzitter merkt nog op, dat het duidelijk is, dat Roordahuizum on
evenredig veel vraagt. Eén baan op 565 inwoners is geen verhouding meer.
Dit veroorzaakt een kettingreactie. Bovendien is de contributie duidelijk te
laag. Spreker zegt, dat op deze wijze het einde zoek is.
De heer de Boer zegt hierna zijn voorstel in te trekken.
Het voorstel van de heer van Essen wordt hierna in stemming gebracht en
met 7-5 stemmen (die van de beide wethouders en de heren van Belle, Knossen
en de Wolf tegen) aangenomen.
8. Voorstel tot verdaging van de beslissing omtrent vaststelling van een bestem
mingsplan voor de kom van Grouw.
Nadat de voorzitter de heer Knossen heeft geantwoord, dat het komplan
vermoedelijk in de vergadering van mei a.s. zal worden behandeld, wordt zonder
hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten.
9Voorstel inzake huisvuilinzameling in regioverband.
De heer Schermer merkt op, dat bij het lezen van dit^voorstel twee as
pecten naar voren komen, namelijk net wegvalleXa$ahe9eQ§§Aeentelijke taak en
het financieel voordeel. Spreker vraagt,wat de consequenties voor het perso
neel zijn, wanneer deze in regio-verband overgaan. Wat de service betreft,
wil spreker graag een pluim op de hoed van de huidige reinigers steken, die
hun taak, boven alle lof verheven, vervullen. Zal de bevolking straks bij de
nieuwe regeling,wat de service betreft een veer moeten laten? Met het betalen
van een deel van de materiële kosten heeft spreker weinig moeite. De uit
holling van de gemeentelijke taak ligt spreker minder goed. Toch is spreker
bereid in principe met dit voorstel mee te gaan.
De heer de Wolf meent, dat de Wet op de afvalstoffen de gemeenten dwingt
met deze regeling mee te gaan. Men noemt zulks afgedwongen centralisatie.
De besparing van f. 28.000,vindt spreker niet hoog. Hij vraagt zich verder
af, wat verloren wordt aan rendement bij andere taken. Er zal vermoedelijk
verlies aan dienstverlening zijn. Spreker wil, wat dit punt betreft, zich graag
scharen achter de woorden van de heer Schermer,die de reinigers een com
pliment heeft gemaakt. Het is een groot voordeel, dat eigen mensen dit werk
doen. Nu verloopt alles soepel. In grotere gemeenten ligt dit heel anders.