Èpü 11-
GEMEENTE iDAARDERADEEl
GROUW
No. 3300
Voorstel tot het bepalen van een voorlopig
standpunt met betrekking tot de vorming van
een regionale Districtsgezondheidsdienst.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 9 september 1977.
De commissie voor de gezondheidszorg in de regio Leeuwarden heeft aan de
regio advies uitgebracht omtrent de samenwerking op het terrein van de open
bare gezondheidszorg in de regio Leeuwarden. Het desbetreffende rapport met
bijlagen van de commissie ligt bij de stukken voor u ter inzage.
De regioraad heeft omtrent dit rapport in zijn vergadering van 21 juni
1977 van gedachten gewisseld en besloten de raden der deelnemende gemeenten te
verzoeken terzake een voorlopig standpunt te bepalen, bij voorkeur voor 1
januari 1978. Het ligt voorts in de bedoeling, dat in 1979 de aan de regio
deelnemende gemeenten besluiten tot overdracht van de gemeentelijke taak inzake
de openbare gezondheidszorg.
Naar aanleiding van dit rapport merken wij het volgende op.
Volgens de inleiding spruit de wil om te komen tot grotere eenheden voort
uit het feit, dat zich bij de gezondheidszorg een aantal problemen voordoen,
die duidelijk van gemeentegrensoverschrijdende aard zijn. Vooral in Friesland
spelen deze gegevens een rol van betekenis, doordat het lokale bestuur veelal
gevormd wordt door gemeenten met een naar verhouding tot het oppervlak gering
aantal inwoners.
Vaak zijn daarbij plattelandsgemeenten aangewezen op een centrumgemeente
en daarom dient een onderzoek te worden ingesteld, of in het betrokken gebied
de gezondheidszorg ten voordele van alle bewoners kan worden verbeterd.
Op nagenoeg alle onderdelen van de gezondheidszorg zijn gemeenschappelijke
regelingen, stichtingen en verenigingen, die veelal intergemeentelijk werken.
De nota heeft nu ten doel, de richting aan te geven, hoe een verdergaande
samenwerking zich dient te ontwikkelen.
De taken van de gemeentelijke overheid met betrekking tot de gezondheids
zorg kunnen worden onderscheiden in drie hoofdgroepen.
a. Taken ter uitvoering van wettelijke bepalingen. Hieronder vallen uitvoering
van de Krankzinnigenwet, InentingswetWarenwet, Vleeskeuringswet, Wet op
de Lijkbezorging en zijdelings de Hinderwet en de Woningwet;
b. bedrijfsgeneeskundige taken.
Hieronder worden gerekend de keuringen van het personeel der gemeente en de
leden van de vrijwillige brandweer. Voorts de sociaal-medische begeleiding
van het eigen personeel, waaronder het voorkomen en bestrijden van schade
lijke effecten of omstandigheden in de werksituatie van het personeel;
c. Autonome taken op het gebied van de openbare gezondheidszorg.
Hieronder dient te worden verstaan de preventieve medische zorg, zoals
geneeskundig schooltoezicht, schooltandverzorging, logopedie, bijzondere
schoolgymnastiek, bejaardenzorg en curatieve medische zorg, zoals E.H.B.O.
hulp bij rampen in vredestijd, zieken- en gewondentransport, resocialisatie
van invaliden en minder-validen.
In het rapport wordt er voorts op gewezen, dat momenteel veel op het ter
rein van de preventieve gezondheidszorg o.a. veel voorlichting) braak
blijft liggen, waardoor weinig kan werden gedaan aan b.v. het voorkomen van
infectieziekten, samenwerking met particuliere instellingen op het gebied van
de algemene welzijnszorg,