-2-
toezicht op hygiëne in zwembaden en op campings, assistentie van de politie
(bloedproef)de organisatie van het ambulancevervoer of de bestrijding van
ongedierte ,j,et
Wij zijn'met het rapport eens, dat voor tal van voorzieningen moet worden
vastgesteld, dat deze niet meer binnen het beperkte territoir van één gemeente
kunnen worden gerealiseerd en dat de noodzaak van regionalisatie op het terrein
van de gezondheidszorg blijkt uit de feitelijke ontwikkeling, die een beeld
toont van allerlei streekvoorzieningen, zoals de districts-schoolartsendiensten,
streekziekenhuizen, districtsdiensten kruisverenigingen, stichtingen voor
schooltandverzorging enz
Wat de rechtsvorm betreft is het noodzakelijk, om redenen van bestuurbaar
heid en rechtspositie van het personeel, dat de D.G.D. rechtspersoonlijkheid
bezit of gekoppeld wordt aan een bestaande rechtspersoon. Daartoe kan een keuze
worden gemaakt tussen het aangaan van een gemeenschappelijke regeling, een
stichting öf de instelling van een gezondheidsdienst. In het rapport wordt de
voorkeur gegeven aan het vormen van een dienst, omdat daarmee de reeds bestaande
wirwar van gemeenschappelijke regelingen en stichtingen, waarbij gemeenten be
trokken zijn, wordt opgeheven.
Hoewel wij veel waardering hebben voor dat rapport, dat zeker als een gedegen
werkstuk kan worden aangemerkt, vragen wij ons wel af, of met dit rapport niet
wat al te veel naar perfectie wordt gestreefd en of alle aan de regio deel
nemende gemeenten wel behoefte hebben aan een zodanig georganiseerde en
geëquipeerde dienst als uit het rapport naar voren komt. Het lijkt ons van
groot belang, dat het regiobestuur zich ten aanzien van dit punt zeer kritisch
opstelt tegenover de neiging naar een te veel aan perfectionisme en specialisme.
Inderdaad zijn er op het terrein van de autonome taken tal van facetten wij
denken daarbij o.a. aan de schoolartsendiensten en de schooltandverzorging),
die zonder meer bij een districtsgezondheidsdienst dienen te worden ondergebracht.
Maar de taken ter uitvoering van wettelijke bepalingen en de bedrijfskundige
taken hebben in deze gemeente tot nog toe weinig aanleiding tot moeilijkheden
gegeven
Volgens het rapport ligt het in de bedoeling, dat de eventueel op te richten
districtsgezondheidsdienst bij de start 47 personeelsleden zal tellen. Het
nadelig saldo cijfers 1976) bedraagt wegens de financiële opzet f.2.699.200,
Dit betekent voor onze gemeente omgeslagen per inwoner f.11,91, in totaal der
halve ruim f.100.000,Dit bedrag is zeker vier maal zo hoog, als de kosten
die de gemeente nu aan de gezondheidszorg besteedt. Men kan zich hierbij afvragen,
of het extra nut, dat de gemeente straks van de nieuwe dienst zal hebben, deze
hoge uitgaaf rechtvaardigt. Wanneer de instelling van regionale diensten,
commissies e.d. van de gemeenten dergelijke hoge offers vragen, blijven er
voor eigen gemeentelijke voorzieningen (sporthal, zwembad) geen middelen meer
over. Daarom zal in de komende tijd moeten blijken, in hoeverre het mogelijk
is, de nu in het rapport geschetste opzet te vereenvoudigen.