Het Bestuur meent, dat een verdeling van de winst op basis van de bruto
marge van het binnen de betreffende gemeente afgeleverde gaseen aanvaardbare
maatstaf lijkt. Indien nodig zouden in de verdeelsleutel correcties kunnen
worden aangebracht.
Naast de inbreng van personeel, materialen en gereedschappen, moeten in
dit geval ook de vaste activa worden ingebracht. Na de netverzwaring aan de
hand van de berekeningen en adviezen van het V.E.G.-Gasinstituut zijn de ver
schillende leidingnetten op (gelijke) capaciteit gebracht. De beoordeling van
de technische kwaliteit en de waarde in verband met de overname wordt hierdoor
vergemakkelijkt
De boekwaarde van de vaste activa liggen, als gevolg van verschillende
oorzaken, niet op hetzelfde niveau.
Naar het oordeel van het Bestuur lijkt het echter geen onoverkomelijk
probleem, hiervoor een billijke en aanvaardbare oplossing te vinden.
Bij de vraag, welke rechtsvorm in dit geval zou moeten worden gekozen,
geeft het Bestuur de voorkeur aan een gemeenschappelijke regeling boven een
naamloze vennootschap, en wel, omdat de eerstgenoemde vorm, voor wat de be
trokkenheid van de gemeenten bij het gasbedrijf betreft, in het algemeen de
meeste garanties biedt.
In het kort komt deze rechtsvorm er op neer, dat er als bestuursorganen
een dagelijks bestuur en een algemene raad zijn. De taken en bevoegdheiden van
het dagelijks bestuur c.q. de algemene raad komen overeen met die van het
college van burgemeester en wethouders c.q. de gemeenteraad, zoals geregeld
in de gemeentewet.
Iedere gemeente zou een vertegenwoordiger in het dagelijks bestuur kunnen
hebben, bijvoorbeeld de burgemeester of een wethouderDe algemene raad zou
kunnen bestaan uit zoveel maal drie leden als er gemeenten deelnemen. Als
leden voor de algemene raad komen in aanmerking zijdie reeds lid zijn van
net dagelijks bestuur en bijvoorbeeld twee raadsleden.
Het Algemeen Bestuur vraagt in zijn schrijven, of u in principe bereid
bent, mede te werken aan de tot standkoming van een andere samenwerkingsvorm
en zo ja, aan welke van de beide genoemde vormen u eventueel de voorkeur geeft.
Naar aanleiding van dit verzoek mogen wij het volgende opmerken.
Wij kunnen ons geheel verenigen met de visie van het Algemeen Bestuur, dat
een nauwere samenwerking voor de bedrijfsvoering, de efficiency en de service
verlening aan de verbruiker van groot belang vindt.
Hoewel in de verdere toekomst wellicht gestreefd zal moeten worden naar
één bedrijf, zijn wij van oordeel, dat voorshands moet worden volstaan met de
toevoeging van de technische dienst en bedrijfsvoering in het takenpakket van
de gemeenschappelijke regeling.
Het laten opgaan van de bestaande individuele bedrijven in een nieuw te
stichten gemeenschappelijk gasbedrijf (fusie) lijkt ons op korte termijn niet
realiseerbaar, omdat daarbij bepaalde knelpunten moeten worden overwonnen. Het
gaat hier met name om de vermindering van de vrijheid der individuele gemeenten,
waarvan in de brief van het Algemeen Bestuur reeds wordt gerept.
Deze vrijheid bestaat thans voornamelijk op de volgende punten:
de aanstelling van personeel
Deze bevoegdheid wordt bij de beperkte samenwerking ook reeds overge
dragen aan de commissie;
de vaststelling van afschrijvingspercentages.
De gemeenteraad, die hiertoe bevoegd is, zal in de praktijk deze percen
tages niet naar eigen goeddunken kunnen vaststellen, doch hij zal moeten af
gaan op de adviezen van de direktie.
Het buizennet in onze gemeente wordt in 20 jaar afgeschreven. Opsterland
heeft onlangs besloten, zulks op grond van de technische wenselijkheid, de
termijn van 30 jaar terug te brengen tot 20 jaar.