-5- c. de aansluiting van onrendabele gebieden. De gemeenten kunnen uit de uit te keren winst de onrendabele gebieden alsnog aansluiten. In deze gemeente is hiervoor een niet onbelangrijke reserve gevormd d. de vorming van bedrijfsreserves Hier mag niet het gemeentelijk belang (een zo hoog mogelijke winstuit kering) doch moet het bedrijfsbelang de doorslag geven. e. de vaststelling van de verkooptarieven van het gas. De gemeenteraden beslissen wel, doch het rijk geeft de minimumprijzen aan. Deze vrijheid is dus erg beperkt. f. de vaststelling van andere tarieven (geisers) en boetes. Theoretisch is elke gemeente vrij, doch in werkelijkheid zullen de be drijven als een eenheid moeten optreden en kunnen onderlinge verschillen niet worden toegestaan. Uit een en ander moge u blijken, dat er voor de deelnemende gemeenten ook thans niet zo heel veel vrijheid van handelen bestaat. Zoals in de brief is aangegeven, komen er bij een eventuele fusie enkele belangrijke punten naar voren: 1de aansluiting van de onrendabele gebieden. De aangegeven oplossing lijkt ons juist. De onrendabele top komt voor rekening van de betreffende gemeente en niet ten laste van het bedrijf. Daar bij moet wel duidelijk zijn, hoe in het verleden is gehandeld. Zijn deze kosten geactiveerd en wordt er op afgeschreven, of zijn ze uit de uitgekeerde winst of uit de reserve gedekt en dus verdwenen? In het eerste geval mogen ze uiteraard niet in het nieuwe bedrijf worden ondergebracht, omdat dit de totale winst zou drukken. De betreffende gemeente zal voor dekking moeten zorgen. 2. de winstdeling. Dit is een moeilijk punt. De ouderdom van de bedrijven en dus van hun in- vesterinoen is verschillend. Bovendien is het de vraag, of alle leidingen in een even goede conditie verkeren. Ook de andere activa (gebouwen en machines) moeten worden gewaardeerd. Zonodig zullen de boekwaarden moeten worden gecor rigeerd. In Opsterland is, zoals blijkt, te weinig op de buizen afgeschreven. Verschillen tussen de werkelijke waarde en de boekwaarde zullen, hetzij uit aanwezige bedrijfsreserveshetzij door de gemeenten moeten worden aange zuiverd. Bij de gebouwen is het bovendien nog de vraag, hoe ze moeten worden ge waardeerd. Waarschijnlijk is de boekwaarde door de lage bouwsom in het verleden en de toegepaste afschrijvingen lager dan de werkelijke waarde op dit moment. Het Bestuur stelt voor, de winst van het bedrijf, nadat hiervan bepaalde reserves zijn gevormd, te verdelen in verhouding tot de bruto-opbrengst van het verkochte gas, nadat deze is verminderd met de inkoopsprijs. Dit lijkt inderdaad een redelijke sleutel, maar het is wel iets anders dan de kostenverdeling, zoals tot nog toe, op basis van het aantal aansluitingen. Zonder een deskundig onderzoek naar de financiële gevolgen van een fusie is het moeilijk een uitspraak te doen. Een dergelijke fusie kan ingrijpender gevolgen hebben voor de gemeentelijke financiën. Vermoedelijk is dat niet alleen in Idaarderadeel, waar thans een gehele winst wordt uitgekeerd, het ge val. In de begroting voor 1977 is thans nog een bedrag van 193.000,als dekkingsmiddel (winst) opgenomen. Eén van de redenen, om tot fusie over te gaan, is de mogelijkheid tot efficiënter bedrijfsvoering. Dit zou kostenbesparend en dus winstverhogend moeten werken, althans indien de bedrijfsvoering thans de toets der kritiek kan doorstaan. Indien dit niet het geval is -er moeten nieuwe huisvestings- mogelljKHo^en komen, de technische inspectie en de serviceverlening zullen worden opgevoerd- <a*n zal er van een hogere winst geen sprake kunnen zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1977 | | pagina 55