-5-
c. de aansluiting van onrendabele gebieden.
De gemeenten kunnen uit de uit te keren winst de onrendabele gebieden
alsnog aansluiten. In deze gemeente is hiervoor een niet onbelangrijke reserve
gevormd
d. de vorming van bedrijfsreserves
Hier mag niet het gemeentelijk belang (een zo hoog mogelijke winstuit
kering) doch moet het bedrijfsbelang de doorslag geven.
e. de vaststelling van de verkooptarieven van het gas.
De gemeenteraden beslissen wel, doch het rijk geeft de minimumprijzen aan.
Deze vrijheid is dus erg beperkt.
f. de vaststelling van andere tarieven (geisers) en boetes.
Theoretisch is elke gemeente vrij, doch in werkelijkheid zullen de be
drijven als een eenheid moeten optreden en kunnen onderlinge verschillen niet
worden toegestaan.
Uit een en ander moge u blijken, dat er voor de deelnemende gemeenten ook
thans niet zo heel veel vrijheid van handelen bestaat.
Zoals in de brief is aangegeven, komen er bij een eventuele fusie enkele
belangrijke punten naar voren:
1de aansluiting van de onrendabele gebieden.
De aangegeven oplossing lijkt ons juist. De onrendabele top komt voor
rekening van de betreffende gemeente en niet ten laste van het bedrijf. Daar
bij moet wel duidelijk zijn, hoe in het verleden is gehandeld. Zijn deze
kosten geactiveerd en wordt er op afgeschreven, of zijn ze uit de uitgekeerde
winst of uit de reserve gedekt en dus verdwenen?
In het eerste geval mogen ze uiteraard niet in het nieuwe bedrijf worden
ondergebracht, omdat dit de totale winst zou drukken. De betreffende gemeente
zal voor dekking moeten zorgen.
2. de winstdeling.
Dit is een moeilijk punt. De ouderdom van de bedrijven en dus van hun in-
vesterinoen is verschillend. Bovendien is het de vraag, of alle leidingen in
een even goede conditie verkeren. Ook de andere activa (gebouwen en machines)
moeten worden gewaardeerd. Zonodig zullen de boekwaarden moeten worden gecor
rigeerd. In Opsterland is, zoals blijkt, te weinig op de buizen afgeschreven.
Verschillen tussen de werkelijke waarde en de boekwaarde zullen, hetzij
uit aanwezige bedrijfsreserveshetzij door de gemeenten moeten worden aange
zuiverd.
Bij de gebouwen is het bovendien nog de vraag, hoe ze moeten worden ge
waardeerd. Waarschijnlijk is de boekwaarde door de lage bouwsom in het verleden
en de toegepaste afschrijvingen lager dan de werkelijke waarde op dit moment.
Het Bestuur stelt voor, de winst van het bedrijf, nadat hiervan bepaalde
reserves zijn gevormd, te verdelen in verhouding tot de bruto-opbrengst van
het verkochte gas, nadat deze is verminderd met de inkoopsprijs.
Dit lijkt inderdaad een redelijke sleutel, maar het is wel iets anders dan
de kostenverdeling, zoals tot nog toe, op basis van het aantal aansluitingen.
Zonder een deskundig onderzoek naar de financiële gevolgen van een fusie
is het moeilijk een uitspraak te doen. Een dergelijke fusie kan ingrijpender
gevolgen hebben voor de gemeentelijke financiën. Vermoedelijk is dat niet
alleen in Idaarderadeel, waar thans een gehele winst wordt uitgekeerd, het ge
val. In de begroting voor 1977 is thans nog een bedrag van 193.000,als
dekkingsmiddel (winst) opgenomen.
Eén van de redenen, om tot fusie over te gaan, is de mogelijkheid tot
efficiënter bedrijfsvoering. Dit zou kostenbesparend en dus winstverhogend
moeten werken, althans indien de bedrijfsvoering thans de toets der kritiek
kan doorstaan. Indien dit niet het geval is -er moeten nieuwe huisvestings-
mogelljKHo^en komen, de technische inspectie en de serviceverlening zullen
worden opgevoerd- <a*n zal er van een hogere winst geen sprake kunnen zijn.