-9- Voor Tryaeer geldt hetzelfde. Ben uitkering aan een vereniging geeft Try- ater geen zekerheid. Daarom stelt spreker voor Tryater f. 500,— per voor stelling te geven. De heer Schermer meent, dat het subsidie van f. 250,— bedoeld was om een brug te slaan tussen het door Tryater berekende tarief en hetgeen de vereniging kan betalen. Spreker zegt, dat uit het verslag van de le af deling wel eenstemmingheid blijkt, al hebben de leden zich wat genuanceerd opgesteld. Het voorstel van f. 2.500,voor het Frysk Orkest en f. 250, per vereniging is voor spreker wel aantrekkelijk. Mevrouw Spijkstra-Mijdarn stelt zich achter het minderheidsstandpunt van burgemeester en wethouders. Spreekster meent, dat de vergoeding voor Tryater een tegemoetkoming in de kosten was. Zij heeft nooit begrepen dat deze bijdrage aan de verenigingen werd uitbetaald. De heer de Wolf zegt, dat het standpunt van de le afdeling was, dat de gemeente niet uit de boot moest vallen. Het verschil tussen beide voor stellen bedraagt in 1978 f. 5.000, Spreker zegt, dat het financieel be leid van de gemeente door gedeputeerde staten moet worden goedgekeurd. Spre ker vreest, dat het bezuinigen op dergelijke posten geen verstandige politiek is. Men moet hiermee voorzichtig zijn. Zullen gedeputeerde staten de plannen voor het zwembad/sporthal wel goedkeurenwanneer op deze posten wordt beknib beld, vraagt spreker zich af. De heer Schermer denkt, dat gedeputeerde staten het subsidiebeleid van de gemeente niet zullen beoordelen op hetgeen de gemeente kan betalen. We moeten uit angst hiervoor geen andere beslissing nemen. De heer Knossen (3e afdeling) begrijpt dat hier sprake is van een kop pelverkoop. Geldt de termijn voor 3 of 5 jaar en behoeft de gemeente hierna geen subsidie meer te verlenen?. De voorzitter zegt geen voorspelling te kunnen doen over het beleid van gedeputeerde staten over 5 jaar. Spreker vermoedt, dat het een oplopende zaak is Wethouder Draisma merkt op, dat het meermalen voorkomt, dat gedeputeerde staten een besluit nemen zonder de gemeente te vragen, of het financieel haal baar is. Dat de gemeenten met deze subsidieverlening alleen staat in Fries land vindt spreker niet erg. Velen zeggen.dat Friesland zich met het Frysk Orkest vertilt. De gemeente moet zich ook niet vertillen, met het oog op de opstelling ten opzichte van de plaatselijke korpsen en het nut, die deze voor en de binding die zij met de bevolking hebben. In dat opzicht is elke ver houding zoek. Spreker vindt een bijdrage van f. 2.500,— dan ook reëel. Ook de verhouding Tryater-plaatselijke toneelverenigingen ligt precies zo. In het meerderheidsvoorstel is het accent op de eigen verenigingen gelegd. Er blijft dan weinig ruimte over voor subsidiëring van het Frysk Orkest en Tryater De voorzitter antwoordt, dat men niet te zwaar moet tillen aan de vrees, die de heer de Wolf heeft uitgesproken inzake het goedkeuringsbeleid van gedeputeerde staten op het zwembad/sporthal-plan. Dit zijn twee verschil lende zaken, ook al zullen gedeputeerde staten de beslissing van de raad inzake de subsidiëring van het Frysk Orkest en Tryater betreuren. Persoon- li jx is spreker ook van mening, dat Friesland met het Frysk Orkest veel te hoog grijpt. Dit orkest heeft geen typische eigen funktie, dit in tegenstel ling tot Tryater, die de friese cultuur wel bevordert. Dat spreker toch met een minderheidsvoorstel is gekomenvloeit voort uit het voorstel, dat de afdeling Friesland van de V.N.G. en gedeputeerde staten hebben ontwikkeld,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1977 | | pagina 25