_7- dat artikel 19 alleen maar mag worden toegepast, wanneer het bestemmingsplan in ontwerp ter inzage is gelegd. Hoe nu artikel 19 zoveel mogelijk voorkomen. De wetgeving in Nederland regelt wat men niet wil. De rest mag worden inge vuld. Daardoor worden de voorschriften begrensd en afgestemd op dat moment. Het is gewenst bij het maken van juridische voorschriften en de plankaarten zich op het standpunt te stellen wat we niet willen. Wat men op dit moment wil, kan over 2 jaar volstrekt anders zijn. Daarom moet er ruimte blijven voor de toekomstige invulling. De ruimte moet ook niet weer te groot zijn, wil men met de griffie geen moeilijkheden krijgen. Wanneer men op deze wijze een bestemmingsplan opzet en het gaat niet ten koste van de kwaliteit, dan is spreker daar een voorstander van. De voorzitter meent, dat het er ook van afhangt hoeveel mensen er op een bepaald grondgebied wonen. 3ij 8 miljoen inwoners zijn de voorschriften veel soepeler dan bij 13 miljoen. De heer ICnossen zegt dat de voorschriften hedentendage kunnen worden aangevuld. Ir. Heeling antwoordt, dat dan wel dezelfde procedure moet worden gevolgd als bij de wijziging van een bestemmingsplan. Ir. de Wolf zeat, dat de gemeente met bestaande plannen bij toepassing van artikel 19 toch wel gedwongen is de gehele procedure weer door te nemen. Men krijgt dan van die postzegelplannetjes. Dit beoogt het wetsontwerp toch. Ir. Brouwer antwoordt, dat dit wel de bedoeling van het wetsontwerp is. Het wil echter ook de procedure van de bestemmingsplannen bekorten. Tenge volge van het enorm aantal ingekomen artikel 19-gevallen, blijven de bestem mingsplannen bij de griffie wel eens liggen. De procedure van kleine plannetjes is even lang als die van een bestemmingsplan. De heer de Wolf zegt, dat hoofdzaak is dat de wijziging niet tot verstar ring lijdt. Grouw De heer Zwart vraagt of de functie van de naar het noorden door te trek ken rondweg afhankelijk is van de eventuele verplaatsing van de Ilalbertsma B.V. Of heeft de weg ook nog een andere functie. Ir. Brouwer antwoordt, dat de weg nodig is om het industrieterrein aan drie zijden te ontsluiten. Dit gebeurt nu via de weg Grouw-Wartena. Het is nu nog niet bekend, of er plaats blijft voor kleine industrieterreintjes met eventuele handhaving van de bestaande boerderij. Misschien dat de weg nog een functie krijgt door het verkeer via de Stationsweg af te leiden. Sou dit laatste alleen de functie zijn, dan wordt het daarvoor een tamelijk ingewik kelde zaak. Daarom moet men ca functies van de weg in combinatie zien, ook al zijn de gedachten hierover nu nog vrij globaal. Nadat Ir. Brouwer een vraag van de heer de Boer over de bouw van het nieuwe verzorgingstehuis inzake de partiële wijziging van het bestemmingsplan heeft beantwoord, merkt de voorzitter op, dat met het oog op de enorme nood aan grond te Grouw, de sportterreinen en de ijsbaan zijn overgeplaatst naar een gebied, waar geen huizen mogen worden gebouwd. De heer Schermer vraagt of de gewijzigde structuurschets nog problemen geeft wat betreft een goedgekeurd bestemmingsplan. Spreker denkt daarbij aan het zwembad/sporthalplan Ir. Brouwer zegt, dat er inderdaad een bestemmingsplan voor de bouw van een zwembad/sporthal moet komen. Deze bouw kan niet meer op het oude plan. Op het oude plan heeft men aangedurfd 15 jaar vooruit te kijken. Dat is niet meer reëel, evenals woningbouw ten noorden van Grouw. Spreker zegt, dat voor het plan "De Boeyer" een termijn van 10 jaar is gedacht. Over 2 jaar zal plan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 187