no. /2cPeP
3E2E
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
Voorstel tot vaststelling van een brand-
be ve iligingsverordening
Aan de gemeenteraad.
Grouw, («7-apn
De Brandweerwet 1952 heeft het zwaartepunt van de brandweerzorg, na de
bestuurlijke en organisatorische centralisatie uit de bezettingsjaren, weder
om bij de gemeenten gelegd.
Daartoe werd bij deze wet onder meer de gemeentewet op een aantal punten
gewijzigd en aangevuld.
Zo werdenaaSt' de algemene bepaling van artikel 168 aangaande de verorde
nende bevoegdheid van de gemeenteraad een nieuwe artikel 174 bis opgenomen,
luidende t "Hij maakt de nodige verordeningen betreffende het voorkomen, be
perken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen
en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmede verband houdt".
De wetgever heeft hiermede duidelijk op het grote belang van de bij
deze verordening te regelen materie gewezen.
Brandbeveiligingsbepalingen, die tevoren in vele gemeenten in de alge
mene politieverordening waren ondergebracht, zijn sedertdien steeds meer op
genomen in afzonderlijke op de beveiliging tegen brand gerichte verordeningen.
Bij het opstellen van die verordeningen werd veelal gebruik gemaakt
van model-bepalingen, die door verschillende commissies en instanties waren
ontworpen
Zowel Provinciale Brandweerbonden als provinciale afdelingen van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten waren op dit punt actief. De Inspectie
voor het brandweerwezen beschikte daarenboven over model-bepalingen voor
dit doel.
Bij een zo grote verscheidenheid aan modellen was het niet verwonderlijk,
dat de door de gemeenteraden vastgestelde brandbeveiligingsverordeningen
(ook wel brandpreventie- of brandweerverordeningen geheten) onderling be
langrijke verschillen vertoonden. Deze zijn in de loop der jaren nog ver
groot, doordat in vele gemeenten de bepalingen niet worden aangepast aan de sterk
veufafrdépehddö*öfc omstandigheden op het gebied van de brandveiligheid. Daarop
afgestemde aanvullingen op de model-verordeningen bleven veelal uit.
Deze gewijzigde omstandigheden zijn enerzijds het gevolg van de sterk
toegenomen industrialisatie en de bevolkingsverdichting, anderzijds van de
grote verscheidenheid van nieuwe stoffen, die in hun vele verschijnings-
en verwerkingsvormen even zovele onbekende brandrisico's kunnen opleveren.
Dit laatste geldt uiteraard zowel voor de bedrijven, waarin deze
stoffen worden opgeslagen en verwerkt, als voor de particuliere sector,waarin
de uit die stoffen samengestelde voorwerpen en goederen worden gebruikt.
Voor de op grond van de Woningwet vast te stellen gemeentelijke brand
veiligheidsvoorschriften kunnen de gemeentebesturen beschikken over de model
bouwverordening der Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het was dan ook
niet verwonderlijk een zelfde vraag om een landelijk model aan te treffen
in de talrijke verzoeken om ontwerp-bepalingen voor de gemeentelijke brand
beveiligingsverordening, die in verband met de vele nieuwe brandgevaarlijke
elementen en situaties tot onze verenigingen en de rijksinspectie werden
gericht.
i 'J!