GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No. 1406. 10a. Voorstel inzake ombouw van rijksweg 32, gedeelte Leeuwarden-Meppel. Aan de gemeenteraad. Grouw, 7 april 1973. "De zeer trage gang van zaken met betrekking tot de voorgenomen recon- s^iEUJSSSdfe van de rijksweg 32 (gedeelte Leeuwarden-Meppel) is voor de besturen van de gemeenten, welker grondgebied door deze weg wordt doorsneden^aan leiding geweest tot gemeenschappelijk beraad. Tijdens een -onlangs te Heerenveen gehouden bijeenkomst hebben bedoelde besturen, te weten die van de gemeenten Leeuwarden, Idaarderadeel, Utingeradeel, Haskerland, Heerenveen, Neststellingwerf, Steenwijk, Havelte en Meppel, over het gebrek aan voortvarendheid in deze hun ernstige be zorgdheid uitgesproken. Er is nu al 10 jaar overleg gepleegd over een baanverdubbeling, hier en daar samengaand*':*; met een verlegging van het tracé, doch, hoewel gedurende deze periode veel detailpunten aan de orde zijn gesteld en zelfs concrete toezeggingen zijn gedaan, bestaat momenteel nog geen zekerheid over het tijdstip van uitvoering, althans niet meer dan kan worden ontleend aan de vrij vage aanduidingen daaromtrent in het Structuurschema Verkeer en Vervoer. (Voor wat het wegvak Heerenveen- Meppel betreft, hangt het tijdstip van realisering volgens dit structuur schema samen met het tijdstip van aanlég van het gedeelte Emmeloord- Zwolle van rijksweg 50? dit kan zowel vóór als na 1990 zijn). Zeer teleur stellend is het structuurschema bovendien,waar uiting wordt gegeven aan het voornemen het weggedeelte Leeuwarden-Heerenveen slechts uit te breiden tot een enkelbaans autoweg". Aldus luidt de aanhef van een brief, welke door de gezamenlijke colleges van burgemeester en wethouders van de genoemde gemeenten onder dag tekening van november 1977 is gezonden aan de minister van Verkeer en Waterstaat en welke eindigt met. een dringend verzoek te bevorderen, dat aan de uitbouw van rijksweg 32, gedeelte Leeuwarden-Meppel de grootst mo gelijke prioriteit wordt toegekend. "Mochten de voorbereidingen ten aanzien van het gedeelte Leeuwarden- Heerenveen achter liggen ten opzichte van die van het resterende deel dan dient het gedeelte Meppel-Heerenveen bij voorrang te worden behandeld en het resterende deel met grote voortvarendheid te worden aangepakt, opdat de totaliteit spoedig in uitvoering kan komen" De minister heeft gereageerd bij brief van 27 februari 1973. Hij her innert eraan,dat het gedeelte Meppel-Heerenveen in het Structuurschema Ver keer en Vervoer (SW) als autosnelweg is opgenomen. Het tijdstip van reali sering hangt samen met het tijdstip van aanleg van rijksweg 50 tussen Emmeloord-Zwolle. (Mocht op grond van uitgebreide onderzoekingen aan laatst genoemde weg de hoogste prioriteit worden gegeven, dan zullen vóór 1990 van de huidige verbinding tussen Steenwijk en Heerenveen hoogstens enkele knelpunten zijn weggenomen) Zuidelijk van Steenwijk is het tracé van een nieuwe autosnelweg overigens reeds vastgesteld. De minister deelt tenslotte mede,dat de problematiek van rijksweg 32 binnenkort aan de orde zal komen tijdens het bestuurlijk overleg met de noordelijke provincies en Overijssel over het SVV.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 70