GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No. 1406.
10a. Voorstel inzake ombouw van rijksweg 32,
gedeelte Leeuwarden-Meppel.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 7 april 1973.
"De zeer trage gang van zaken met betrekking tot de voorgenomen recon-
s^iEUJSSSdfe van de rijksweg 32 (gedeelte Leeuwarden-Meppel) is voor de besturen
van de gemeenten, welker grondgebied door deze weg wordt doorsneden^aan
leiding geweest tot gemeenschappelijk beraad.
Tijdens een -onlangs te Heerenveen gehouden bijeenkomst hebben bedoelde
besturen, te weten die van de gemeenten Leeuwarden, Idaarderadeel,
Utingeradeel, Haskerland, Heerenveen, Neststellingwerf, Steenwijk, Havelte
en Meppel, over het gebrek aan voortvarendheid in deze hun ernstige be
zorgdheid uitgesproken. Er is nu al 10 jaar overleg gepleegd over een
baanverdubbeling, hier en daar samengaand*':*; met een verlegging van het
tracé, doch, hoewel gedurende deze periode veel detailpunten aan de orde
zijn gesteld en zelfs concrete toezeggingen zijn gedaan, bestaat momenteel
nog geen zekerheid over het tijdstip van uitvoering, althans niet meer
dan kan worden ontleend aan de vrij vage aanduidingen daaromtrent in
het Structuurschema Verkeer en Vervoer. (Voor wat het wegvak Heerenveen-
Meppel betreft, hangt het tijdstip van realisering volgens dit structuur
schema samen met het tijdstip van aanlég van het gedeelte Emmeloord-
Zwolle van rijksweg 50? dit kan zowel vóór als na 1990 zijn). Zeer teleur
stellend is het structuurschema bovendien,waar uiting wordt gegeven aan
het voornemen het weggedeelte Leeuwarden-Heerenveen slechts uit te breiden
tot een enkelbaans autoweg".
Aldus luidt de aanhef van een brief, welke door de gezamenlijke colleges
van burgemeester en wethouders van de genoemde gemeenten onder dag
tekening van november 1977 is gezonden aan de minister van Verkeer en
Waterstaat en welke eindigt met. een dringend verzoek te bevorderen, dat
aan de uitbouw van rijksweg 32, gedeelte Leeuwarden-Meppel de grootst mo
gelijke prioriteit wordt toegekend.
"Mochten de voorbereidingen ten aanzien van het gedeelte Leeuwarden-
Heerenveen achter liggen ten opzichte van die van het resterende deel dan
dient het gedeelte Meppel-Heerenveen bij voorrang te worden behandeld en
het resterende deel met grote voortvarendheid te worden aangepakt, opdat
de totaliteit spoedig in uitvoering kan komen"
De minister heeft gereageerd bij brief van 27 februari 1973. Hij her
innert eraan,dat het gedeelte Meppel-Heerenveen in het Structuurschema Ver
keer en Vervoer (SW) als autosnelweg is opgenomen. Het tijdstip van reali
sering hangt samen met het tijdstip van aanleg van rijksweg 50 tussen
Emmeloord-Zwolle. (Mocht op grond van uitgebreide onderzoekingen aan laatst
genoemde weg de hoogste prioriteit worden gegeven, dan zullen vóór 1990
van de huidige verbinding tussen Steenwijk en Heerenveen hoogstens enkele
knelpunten zijn weggenomen)
Zuidelijk van Steenwijk is het tracé van een nieuwe autosnelweg overigens
reeds vastgesteld.
De minister deelt tenslotte mede,dat de problematiek van rijksweg 32
binnenkort aan de orde zal komen tijdens het bestuurlijk overleg met de
noordelijke provincies en Overijssel over het SVV.