Inleiding Bij brief van 15 december 1977, nr. WXP 10143, is door de hoofdingenieur-direc teur van de Rijkswaterstaat, directie Friesland, mede namens zijn ambtgenoten in de directies Overijssel en Drenthe, een rapport rondgezonden aan verscheidene instanties, waaronder de besturen van de gemeenten Steenwijk, Havelte, West stellingwerf, Heerenveen en Haskerland, welk rapport wel wordt aangehaald onder de titel Tracénotitie 1977. Hierin worden, voor wat betreft het weggedeelte Steenwijk (Havelterberg) - Akkrum, diverse variantoplossingen voorgesteld voor het tracé van de te reconstrueren rijksweg 32, waarbij de voor- en nadelen van elke variant summier worden aangegeven. Rijkswaterstaat beoogt met bedoelde notitie een aanzet te geven tot het overleg met de geadresseerden om te komen tot de eigenlijke tracénota welke te zijner tijd om advies aan de Raad van de Waterstaat moet worden voorgelegd. Op zijn beurt zal de Raad van de Waterstaat, na het volgen van de gebruikelijke uitgebreide inspraakprocedure, de Minister van Verkeer en Waterstaat adviseren een tracé vast te stellen. Teneinde het overleg tussen Rijkswaterstaat en de gemeenten een goede start te kunnen geven, en in elk geval om te voorkomen dat als gevolg van onderling af wijkende standpunten bij de betrokken gemeentebesturen dit overleg zou worden bemoeilijkt c.q. vertraagd, is in intergemeentelijk beraad getracht, op basis van de Tracé-notitie 1977, te komen tot één tracé, dat voor alle direct-betrokken gemeenten aanvaardbaar is. Dit voorkeurstracé is met kleur aangeduid op de bijlag dezes en wordt hierna in het kort beschreven, waarbij een aanduiding wordt gegeven van de motieven die tot de voorgestelde keuze hebben geleid. (De ten be hoeve van deze beschrijving aangehouden indeling is gebaseerd op de gemeente grenzen, doch laat zich goed vergelijken met die van de Tracénotitie) Voor alle duidelijkheid zij er op gewezen dat de beperking van de beschrijving tot het wegvak Steenwijk-Akkrum uiteraard haar grond vindt in de omstandigheid dat ook de Tracénotitie 1977 alleen op dit gedeelte van rijksweg 32 betrekking heeft. Deze nota is immers te beschouwen als een eerste reactie op die Tracé-notitie. De ombouw van rijksweg 32, gedeelte Staphorst-Leeuwarden verkeert in diverse stadia van voorbereiding: a. voor wat betreft het wegvak Lankhorst-Havelterberg is het tracé vastgesteld en voor een deel is het werk reeds in uitvoering; b. voor het wegvak Havelterberg-Akkrum wordt een tracé-nota voorbereid; c. voor het wegvak Akkrum-Leeuwarden is de tracéstudie nog niet werkelijk aangeva Er bestaat derhalve een gerede aanleiding tot een onderscheiding van de ver schillende wegvakken in dit stadium, alsmede tot een afzonderlijke beschouwing van één daarvan, als dit maar niet leidt tot de conclusie dat de belanghebbende gemeentebesturen de verbetering van bepaalde gedeelten of knelpunten los

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 75