Inleiding
Bij brief van 15 december 1977, nr. WXP 10143, is door de hoofdingenieur-direc
teur van de Rijkswaterstaat, directie Friesland, mede namens zijn ambtgenoten
in de directies Overijssel en Drenthe, een rapport rondgezonden aan verscheidene
instanties, waaronder de besturen van de gemeenten Steenwijk, Havelte, West
stellingwerf, Heerenveen en Haskerland, welk rapport wel wordt aangehaald onder
de titel Tracénotitie 1977. Hierin worden, voor wat betreft het weggedeelte
Steenwijk (Havelterberg) - Akkrum, diverse variantoplossingen voorgesteld voor
het tracé van de te reconstrueren rijksweg 32, waarbij de voor- en nadelen
van elke variant summier worden aangegeven. Rijkswaterstaat beoogt met bedoelde
notitie een aanzet te geven tot het overleg met de geadresseerden om te
komen tot de eigenlijke tracénota welke te zijner tijd om advies aan de Raad
van de Waterstaat moet worden voorgelegd. Op zijn beurt zal de Raad van de
Waterstaat, na het volgen van de gebruikelijke uitgebreide inspraakprocedure,
de Minister van Verkeer en Waterstaat adviseren een tracé vast te stellen.
Teneinde het overleg tussen Rijkswaterstaat en de gemeenten een goede start te
kunnen geven, en in elk geval om te voorkomen dat als gevolg van onderling af
wijkende standpunten bij de betrokken gemeentebesturen dit overleg zou worden
bemoeilijkt c.q. vertraagd, is in intergemeentelijk beraad getracht, op basis
van de Tracé-notitie 1977, te komen tot één tracé, dat voor alle direct-betrokken
gemeenten aanvaardbaar is. Dit voorkeurstracé is met kleur aangeduid op de bijlag
dezes en wordt hierna in het kort beschreven, waarbij een aanduiding wordt
gegeven van de motieven die tot de voorgestelde keuze hebben geleid. (De ten be
hoeve van deze beschrijving aangehouden indeling is gebaseerd op de gemeente
grenzen, doch laat zich goed vergelijken met die van de Tracénotitie)
Voor alle duidelijkheid zij er op gewezen dat de beperking van de beschrijving
tot het wegvak Steenwijk-Akkrum uiteraard haar grond vindt in de omstandigheid
dat ook de Tracénotitie 1977 alleen op dit gedeelte van rijksweg 32 betrekking
heeft. Deze nota is immers te beschouwen als een eerste reactie op die
Tracé-notitie. De ombouw van rijksweg 32, gedeelte Staphorst-Leeuwarden verkeert
in diverse stadia van voorbereiding:
a. voor wat betreft het wegvak Lankhorst-Havelterberg is het tracé vastgesteld
en voor een deel is het werk reeds in uitvoering;
b. voor het wegvak Havelterberg-Akkrum wordt een tracé-nota voorbereid;
c. voor het wegvak Akkrum-Leeuwarden is de tracéstudie nog niet werkelijk aangeva
Er bestaat derhalve een gerede aanleiding tot een onderscheiding van de ver
schillende wegvakken in dit stadium, alsmede tot een afzonderlijke beschouwing
van één daarvan, als dit maar niet leidt tot de conclusie dat de belanghebbende
gemeentebesturen de verbetering van bepaalde gedeelten of knelpunten los