- 2 - wensen te zien van die van het geheel. Zo heeft de reconstructie van de weg zuidelijk van Steenwijk, hoewel op zichzelf van zeer veel belang, slechts zin als ook het resterende deel van diezelfde weg dienovereenkomstig, wordt verbeterd. Een spoedige tracévaststelling van het wegvak Steenwijk-Akkrum, alsmede een even voortvarende aanpak van het onderzoek voor wat betreft het wegvak Akkrum- Leeuwarden wordt daarom dringend noodzakelijk geacht. Tracé-beschrijving. Gemeente Steenwijk (gedeelte Havelterberg-provinciale grens) (overeenkomend met de vakken 1 en 2 van de Tracénotitie) Als meest gewenst tracé wordt gezien de door Rijkswaterstaat aangegeven oostelijk* variant, en wel op grond van de volgende overwegingen: a. door koppeling van het wegtracé aan de spoorbaan wordt aantasting van het landschap tot een minimum beperkt; b. hetzelfde geldt ten aanzien van de hinder als gevolg van het verkeerslawaai. Bundeling van de desbetreffende voorzieningen leidt nauwelijks tot verhoging van deze hinder; c. versnippering van gronden en omrijschaden worden tot een minimum beperkt. Als negatief aspect zou de landschappelijke ingreep genoemd kunnen worden ter plaatse van de Woldberg. Anderzijds moet gewaakt worden voor overschatting van deze ingreep. Ten aanzien van het westelijk tracé kan in het algemeen worden gesteld dat de voordelen voor het oostelijk tracé omgekeerd als nadelen gelden voor de keus van een ander, in casu het westelijk tracé, te weten: a. er ontstaat een extra aantasting van het uit ecologisch en landschappelijk oogpunt waardevolle houtwallen- en heggenlandschap ten westen van de spoor baan (Marijenkampen) b. verhoging van de geluidshinder (hinder in groter gebied) c. hoger grondgebruik. Hoewel in enigszins mindere mate als voor het oostelijk traoé, geldt ook hier het nadeel van een landschappelijke ingreep nabij de Woldberg. Een nadeel van het westelijk tracé is voorts dat de buurtschap Willemsoord als het ware zal worden ingeklemd tussen de spoorbaan en de rijksweg. De buurt schappen Steenwijkerwold en Witte Paarden zullen volledig van elkaar worden ge scheiden. De doorkruising van de aanwezige bebouwing langs de bestaande weg brengt eveneens grote bezwaren met zich mee van financiële en maatschappelijke aard Om redenen van verkeersplanologische aard v/ordt het noodzakelijk geacht dat op het grondgebied van de gemeente Steenwijk een drietal aansluitingen op de nieuwe rijksweg 32 komen, te weten: a. een zuidelijke aansluiting bij de Havelterberg. Deze is reeds aangegeven in de Tracé-notitie 1977;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 76