- 3 -
b. een midden-aansluiting nabij de Eesveenseweg ten behoeve van de verkeersaf
wikkeling in en om Oosterpoort (extern verkeer woonwijken, het Drents verkee
en het toeristisch verkeer)
c. een noordelijke aansluiting bij de Baarsweg (Witte Paarden)noodzakelijk vo<
het verkeer van en naar Tuk, Willemsoord, De Blesse en wijdere omgeving -
richtingen Noordwolde en Oldemarkt - alsmede voor het noordelijk deel van
Steenwijk, met name de industrieterreinen "Dolderkanaal" en "Groot-Verlaat.".
Gemeente Weststellingwerf (gedeelte provinciale grens - Tjongerkanaal)
(overeenkomend met de wegvakken 3 en 4 (zuidelijk gedeelte) van de Tracénotitie]
Reeds in 1972 is door een werkgroep, waarin onder meer Rijkswaterstaat en de
gemeente Weststellingwerf waren vertegenwoordigd, de voorkeur uitgesproken
voor een oostelijk tracé, zodals dat nu ook in de Tracénotitie (wegvak 3 onder
letter A) wordt omschreven. Dit tracé sluit aan op het oostelijk tracé in de
gemeente Steenwijk, loopt in noordelijke richting tot aan de Linde direct _angs
en ten oosten van de spoorbaan en vervolgens door een vrij open gebied ten
oosten van Tuindorp (langs de bocht in de bestaande rijksweg bij "De Ooievaar"
naar de huidige kruising met het Tjongerkanaal.
Ook na de beschouwing van de thans naar voren gebrachte mogelijkheden lijkt
dat nu nog het tracé met de minste bezwaren.
Ten aanzien van het westelijk tracé kan het volgende worden opgemerkt.
Er bestaan grote bezwaren tegen wegaanleg in het Friesche Veldgebied, het pol
derlandschap van de stroomkant en het natuurgebied van het Fryske Gea aan weers
zijden van de Linde. De kruisingen met de Markeweg en de bestaande rijksweg,
alsmede de doorsnijding van de Eikenlaan zijn bijkomende ongunstige factoren.
Bovendien doorsnijdt dit westelijk tracé - nabij punt 20 op de bij de Tracé
notitie behorende kaart - een reeds in uitvoering genomen gedeelte van he'""\it-
breidingsplan "De Heide", loopt het vlak langs de woonwijk Meulepolle en mogeli;
ook door het daarbij liggende sportveldencomplex. Bij Nijelamer volgt een. schevE
kruising van de Schipsloot en de Stadburen, op korte afstand van de bestaande
ophaalbrug en de bebouwing ter plaatseIn de Ontginning loopt dit tracé
bovendien te dicht langs de daar aanwezige eendenkooi.
Ten behoeve van de aansluiting van bedoeld westelijk tracé op een tracé ooste
lijk van de spoorbaan in de gemeente Heerenveen is in de Tracénotitie een
tussen-tracé II (West-Oost) aangegeven. Ten aanzien van deze variant gelden
de reeds genoemde bezwaren, voor wat betreft de nabijheid van de woonwijken
De Heide en de Meulepolle. Bij de Stadburen blijkt dan een ongunste kruising te
ontstaan op een plaats waar veel en vrij grote boerderijen dicht bij elkaar
staan; ook is bij deze oplossing een spoorbaankruisng nodig. Ten opzichte van
een in noordelijke richting voortgezet westelijk tracé moet als positief punt
worden genoemd dat een aansluiting met de bestaande rijksweg vrij gemakkelijk
te realiseren zal zijn.