- 3 - b. een midden-aansluiting nabij de Eesveenseweg ten behoeve van de verkeersaf wikkeling in en om Oosterpoort (extern verkeer woonwijken, het Drents verkee en het toeristisch verkeer) c. een noordelijke aansluiting bij de Baarsweg (Witte Paarden)noodzakelijk vo< het verkeer van en naar Tuk, Willemsoord, De Blesse en wijdere omgeving - richtingen Noordwolde en Oldemarkt - alsmede voor het noordelijk deel van Steenwijk, met name de industrieterreinen "Dolderkanaal" en "Groot-Verlaat.". Gemeente Weststellingwerf (gedeelte provinciale grens - Tjongerkanaal) (overeenkomend met de wegvakken 3 en 4 (zuidelijk gedeelte) van de Tracénotitie] Reeds in 1972 is door een werkgroep, waarin onder meer Rijkswaterstaat en de gemeente Weststellingwerf waren vertegenwoordigd, de voorkeur uitgesproken voor een oostelijk tracé, zodals dat nu ook in de Tracénotitie (wegvak 3 onder letter A) wordt omschreven. Dit tracé sluit aan op het oostelijk tracé in de gemeente Steenwijk, loopt in noordelijke richting tot aan de Linde direct _angs en ten oosten van de spoorbaan en vervolgens door een vrij open gebied ten oosten van Tuindorp (langs de bocht in de bestaande rijksweg bij "De Ooievaar" naar de huidige kruising met het Tjongerkanaal. Ook na de beschouwing van de thans naar voren gebrachte mogelijkheden lijkt dat nu nog het tracé met de minste bezwaren. Ten aanzien van het westelijk tracé kan het volgende worden opgemerkt. Er bestaan grote bezwaren tegen wegaanleg in het Friesche Veldgebied, het pol derlandschap van de stroomkant en het natuurgebied van het Fryske Gea aan weers zijden van de Linde. De kruisingen met de Markeweg en de bestaande rijksweg, alsmede de doorsnijding van de Eikenlaan zijn bijkomende ongunstige factoren. Bovendien doorsnijdt dit westelijk tracé - nabij punt 20 op de bij de Tracé notitie behorende kaart - een reeds in uitvoering genomen gedeelte van he'""\it- breidingsplan "De Heide", loopt het vlak langs de woonwijk Meulepolle en mogeli; ook door het daarbij liggende sportveldencomplex. Bij Nijelamer volgt een. schevE kruising van de Schipsloot en de Stadburen, op korte afstand van de bestaande ophaalbrug en de bebouwing ter plaatseIn de Ontginning loopt dit tracé bovendien te dicht langs de daar aanwezige eendenkooi. Ten behoeve van de aansluiting van bedoeld westelijk tracé op een tracé ooste lijk van de spoorbaan in de gemeente Heerenveen is in de Tracénotitie een tussen-tracé II (West-Oost) aangegeven. Ten aanzien van deze variant gelden de reeds genoemde bezwaren, voor wat betreft de nabijheid van de woonwijken De Heide en de Meulepolle. Bij de Stadburen blijkt dan een ongunste kruising te ontstaan op een plaats waar veel en vrij grote boerderijen dicht bij elkaar staan; ook is bij deze oplossing een spoorbaankruisng nodig. Ten opzichte van een in noordelijke richting voortgezet westelijk tracé moet als positief punt worden genoemd dat een aansluiting met de bestaande rijksweg vrij gemakkelijk te realiseren zal zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 77