- 4 -
Een en ander afwegend dient de voorkeur uit te gaan naar een oostelijk tracé
dat ter hoogte van het Tjongerkanaal kan aansluiten op het bestaande, te re
construeren wegvak langs Heerenveen-Zuid.
Behalve de in de Tracénota geprojecteerde aansluiting met het lokale wegennet
ter plaatse van de Stellingenwegwordt voor Westellingwerf een tweede aan
sluiting noodzakelijk gevonden en wel ter hoogte van de Slingerweg. Laatst
bedoelde aansluiting is met name voor het industrieverkeer van en naar
Wolvega van belang.
Gemeenten Heerenveen en Haskerland (gedeelte Tjongerkanaal - Haskeraijkpn)
(het noordelijk deel van wegvak 4 van de Tracénotitie)
Voor dit wegvak worden drie tracé-varianten voorgesteld, waarvan de twee ten
oosten van de kom Heerenveen ter hoogte van het Meergezien in noordelijke
richting, samenvloeien.
Het meest oostelijke tracé - door Oranjewoud - zal het aantrekkelijke park
landschap in sterke mate aantasten, zowel ruimtelijk als in recreatief en in
ecologisch opzicht. Om deze reden zal dit tracé niet kunnen worden gerealiseerd.
Het middentracé volgt in grote lijnen de baan van de bestaande weg, hetgeen in
beginsel de voorkeur verdient boven het kiezen van een nieuw tracé. Aan dit
middentracé zijn echter een aantal bezwaren verbonden, te weten:
a. voor de bewoners van de langs de weg gesitueerde huizen te Heerenveen-Zuid
zal geluidsoverlast en hinder door luchtverontreiniging optreden;
b. de relatie tussen de bebouwde kom Heerenveen en het gebied ten oosten van
de weg zal verder worden beperkt;
c. de nodige, hooggelegen kruisingen en/of aansluitingen (Schoterlandsche
Compagnonsvaart - Schoterlandseweg - Tjongerkanaal) verdragen zich slecht
met het kleinschalige, weinig geaccidenteerde landschap;
d. de ontworpen aansluitingen kunnen plaatselijk tot te zware belasting van het
lokale wegennet aanleiding geven.
Aan voornoemde bezwaren kan tegemoet gekomen worden door p.a.
1het aanbrengen van afdoende voorzieningen tegen hinder door verkeers
lawaai en luchtverontreiniging;
2. het wegvak tussen de Koningin Wilhelminaweg en de Koningin Julianaweg zo
danig aan te leggen, dat over dit traject 2 ongelijkvloerse kruisingen
tot stand kunnen worden gebracht;
3. behalve de in de Tracénotitie genoemde twee aansluitingen, te weten tussen
de Schoterlandseweg en het Tjongerkanaal en in het verlengde van de
Rottumerweg nog tenminste één aansluiting te maken en wel in de omgeving
van het verkeersplein;
4. de bestaande weg, voorzover gelegen tussen het verkeersplein en het verlengde
van de Rottumerweg, als stadsautoweg te handhaven.