- 4 - Een en ander afwegend dient de voorkeur uit te gaan naar een oostelijk tracé dat ter hoogte van het Tjongerkanaal kan aansluiten op het bestaande, te re construeren wegvak langs Heerenveen-Zuid. Behalve de in de Tracénota geprojecteerde aansluiting met het lokale wegennet ter plaatse van de Stellingenwegwordt voor Westellingwerf een tweede aan sluiting noodzakelijk gevonden en wel ter hoogte van de Slingerweg. Laatst bedoelde aansluiting is met name voor het industrieverkeer van en naar Wolvega van belang. Gemeenten Heerenveen en Haskerland (gedeelte Tjongerkanaal - Haskeraijkpn) (het noordelijk deel van wegvak 4 van de Tracénotitie) Voor dit wegvak worden drie tracé-varianten voorgesteld, waarvan de twee ten oosten van de kom Heerenveen ter hoogte van het Meergezien in noordelijke richting, samenvloeien. Het meest oostelijke tracé - door Oranjewoud - zal het aantrekkelijke park landschap in sterke mate aantasten, zowel ruimtelijk als in recreatief en in ecologisch opzicht. Om deze reden zal dit tracé niet kunnen worden gerealiseerd. Het middentracé volgt in grote lijnen de baan van de bestaande weg, hetgeen in beginsel de voorkeur verdient boven het kiezen van een nieuw tracé. Aan dit middentracé zijn echter een aantal bezwaren verbonden, te weten: a. voor de bewoners van de langs de weg gesitueerde huizen te Heerenveen-Zuid zal geluidsoverlast en hinder door luchtverontreiniging optreden; b. de relatie tussen de bebouwde kom Heerenveen en het gebied ten oosten van de weg zal verder worden beperkt; c. de nodige, hooggelegen kruisingen en/of aansluitingen (Schoterlandsche Compagnonsvaart - Schoterlandseweg - Tjongerkanaal) verdragen zich slecht met het kleinschalige, weinig geaccidenteerde landschap; d. de ontworpen aansluitingen kunnen plaatselijk tot te zware belasting van het lokale wegennet aanleiding geven. Aan voornoemde bezwaren kan tegemoet gekomen worden door p.a. 1het aanbrengen van afdoende voorzieningen tegen hinder door verkeers lawaai en luchtverontreiniging; 2. het wegvak tussen de Koningin Wilhelminaweg en de Koningin Julianaweg zo danig aan te leggen, dat over dit traject 2 ongelijkvloerse kruisingen tot stand kunnen worden gebracht; 3. behalve de in de Tracénotitie genoemde twee aansluitingen, te weten tussen de Schoterlandseweg en het Tjongerkanaal en in het verlengde van de Rottumerweg nog tenminste één aansluiting te maken en wel in de omgeving van het verkeersplein; 4. de bestaande weg, voorzover gelegen tussen het verkeersplein en het verlengde van de Rottumerweg, als stadsautoweg te handhaven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 78