-4-
De heer de Wolf zegt, dat de raad opmerkingen kan maken over de be
groting aan het bestuur van het schap, want het schap stelt zelf de begro
ting vast.
De voorzitter antwoordt, dat de heer de 'Jolf formeel misschien ge
lijk heeft, maar de zaak komt bij een deelplan wel iets ander te liggen.
De heer de Wolf merkt verder op, dat een bedrag is geraamd voor con
trole op de ligplaatsverordening. Deze verordening bestaat niet. Die van
de gemeente Tietjerksteradeel is bij da inwerkingtreding van de provinciale
landschapsverordening Friesland 1975 van rechtswege vervallen. Daarmee zou
men de zaak kunnen afdoen. Spreker zegt, dat de gemeente erg voorzichtig
moet zijn met haar uitgaven. Sr is hem voorgerekend door deskundigen, dat
de fraaie opzet over de komende 5 jaar, die het mogelijk maakt een sporthal/
zwembad te bouwen wel eens man uitdijen. Daarom moet de gemeente erg voor
zichtig zijn mat het doen van uitgaven, die niet beslist noodzakelijk zijn.
Ook de heer Schermer meent, dat de gemeente er niet zo happig op moet
zijn om taken van de provincie uit te voeren. Het gaat hier om de naleving
van de voorschriften van een provinciale verordening en de kosten hiervan
dient de provincie zelf te betalen. Spreker vermoedt, dat het bedrag van
f. 17.000, wel aan de krappe kant zal zijn. In het recreatieschap is
hierover ook al gesproken. Zelfs 1/3 van de kosten voor rekening van de ge
meenten ligt hem al zwaar op de maag.
De heer de Boer zegt nog iets verder te willen gaan en dit voorstel niet
in de vergadering behandeld te willen hebben. Spreker meent, dat de con
clusie van het voorstel in strijd is met hetgeen in de commissievergaderingen
is besproken.
Nu wordt er in het voorste^gezogd in^te stemmen met de basis-begroting,
mits 2/3 deel van de kosten voor rekening van de provincie wordt genomen.
Maar de raad wilde dit toch niet en wilde eerst de beslissing van de provin
cie afwachten. Spreker meent ook, dat de controle-kosten volledig voor re
kening van de gemeenten dienen te komen.
De heer Knossen meent, dat het een verplichting is, dat dit voorstel
wel aan de orde komt., TJel vraagt spreker zich af, of het schap, nu een deel
van de controle-kosten op de begroting is geplaatst, niet wat te ver is ge
gaan. Overigens wil spreker hiermee niet zeggen, dat hij tegen het voorstel
is.
De voorzitter vermoedt, dar. er tussen het college en de raad van een
misverstand sprake is. Spreker zegt, dat de controle-kosten op jaarbasis
zijn geraamd. De controle strekt zich echter niet over het gehele jaar uit,
omdat er 's winters niet gecontroleerd wordt. Nu de provincie 2/3 deel van
de kosten voor haar rekening neemt betekent dit 8 maanden controle, terwijl
1/3 deel, de overige 4 maanden, voor rekening van de 3 gemeenten komen.
Hier zit de wens van de 3 gemeenten achter, om in ds wintermaanden te
kunnen beschikken over een "koddebeier", dit ten gevolge van het feit, dat
er in dit uitgestrekte watergebied 's winters dingen gebeuren, die niet
hadden mogen plaats vinden. Een voorbeeld hiervan was het geval op Blier-
herne aan de Sytebuurster Ee. Het gaat dus om een soort bouw- en woningtoe
zicht, waarover in het schap meermalen is gesproken. Nu bestaat er een mo
gelijkheid aan die wens tegemoet te komen,. Dit is de gedachte, die achter
de geraamde post zit. Daarom pleit spreker er voor te trachten via deze be-
<?roting Met de provincie tot overeenstemming te komen en een controleur aan
te stellen. Overigens is het nog niet bekend of de provincie bereid is een
controleur aan het schap toe te wijzen.