-4- De heer de Wolf zegt, dat de raad opmerkingen kan maken over de be groting aan het bestuur van het schap, want het schap stelt zelf de begro ting vast. De voorzitter antwoordt, dat de heer de 'Jolf formeel misschien ge lijk heeft, maar de zaak komt bij een deelplan wel iets ander te liggen. De heer de Wolf merkt verder op, dat een bedrag is geraamd voor con trole op de ligplaatsverordening. Deze verordening bestaat niet. Die van de gemeente Tietjerksteradeel is bij da inwerkingtreding van de provinciale landschapsverordening Friesland 1975 van rechtswege vervallen. Daarmee zou men de zaak kunnen afdoen. Spreker zegt, dat de gemeente erg voorzichtig moet zijn met haar uitgaven. Sr is hem voorgerekend door deskundigen, dat de fraaie opzet over de komende 5 jaar, die het mogelijk maakt een sporthal/ zwembad te bouwen wel eens man uitdijen. Daarom moet de gemeente erg voor zichtig zijn mat het doen van uitgaven, die niet beslist noodzakelijk zijn. Ook de heer Schermer meent, dat de gemeente er niet zo happig op moet zijn om taken van de provincie uit te voeren. Het gaat hier om de naleving van de voorschriften van een provinciale verordening en de kosten hiervan dient de provincie zelf te betalen. Spreker vermoedt, dat het bedrag van f. 17.000, wel aan de krappe kant zal zijn. In het recreatieschap is hierover ook al gesproken. Zelfs 1/3 van de kosten voor rekening van de ge meenten ligt hem al zwaar op de maag. De heer de Boer zegt nog iets verder te willen gaan en dit voorstel niet in de vergadering behandeld te willen hebben. Spreker meent, dat de con clusie van het voorstel in strijd is met hetgeen in de commissievergaderingen is besproken. Nu wordt er in het voorste^gezogd in^te stemmen met de basis-begroting, mits 2/3 deel van de kosten voor rekening van de provincie wordt genomen. Maar de raad wilde dit toch niet en wilde eerst de beslissing van de provin cie afwachten. Spreker meent ook, dat de controle-kosten volledig voor re kening van de gemeenten dienen te komen. De heer Knossen meent, dat het een verplichting is, dat dit voorstel wel aan de orde komt., TJel vraagt spreker zich af, of het schap, nu een deel van de controle-kosten op de begroting is geplaatst, niet wat te ver is ge gaan. Overigens wil spreker hiermee niet zeggen, dat hij tegen het voorstel is. De voorzitter vermoedt, dar. er tussen het college en de raad van een misverstand sprake is. Spreker zegt, dat de controle-kosten op jaarbasis zijn geraamd. De controle strekt zich echter niet over het gehele jaar uit, omdat er 's winters niet gecontroleerd wordt. Nu de provincie 2/3 deel van de kosten voor haar rekening neemt betekent dit 8 maanden controle, terwijl 1/3 deel, de overige 4 maanden, voor rekening van de 3 gemeenten komen. Hier zit de wens van de 3 gemeenten achter, om in ds wintermaanden te kunnen beschikken over een "koddebeier", dit ten gevolge van het feit, dat er in dit uitgestrekte watergebied 's winters dingen gebeuren, die niet hadden mogen plaats vinden. Een voorbeeld hiervan was het geval op Blier- herne aan de Sytebuurster Ee. Het gaat dus om een soort bouw- en woningtoe zicht, waarover in het schap meermalen is gesproken. Nu bestaat er een mo gelijkheid aan die wens tegemoet te komen,. Dit is de gedachte, die achter de geraamde post zit. Daarom pleit spreker er voor te trachten via deze be- <?roting Met de provincie tot overeenstemming te komen en een controleur aan te stellen. Overigens is het nog niet bekend of de provincie bereid is een controleur aan het schap toe te wijzen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 13