De heer de Boer vraagt zich af waarom deze zaak vanuit het schap moet worden geregeld. Het gaat hier toch om uitvoering van een provinciale ver ordening. Het schap had toch wel kunnen afwachten wat de provincie gaat doen. De voorzitter antwoordt, dat door de gemeenten via het schap een stuk beleid wordt geformuleerd, teneinde te proberen harde afspraken te maken, en concrete maatregelen te nemen. Het schap wil niet afwachten, maar de provincie een voorstel doen, teneinde een eigen greep op de controle en de controleur te hebben. De heer de Wolf zegt het toch wel een wonderlijke constructie te vinden. Niet zo zeer om de controle op de ligplaatsen, maar v/el de uitbreiding van het zogenaamde bouw- en v/oningtoezicht in de wintermaanden. Hij kan zich in denken, dat bouw- en woningtoezicht niet voldoende bemand is, maar vraagt zich wel af, of een eventuele controle, waarbij vaal; kleine gevallen aan het licht komen,f. 7.000,waard is. Spreker zegt, dat de provincie in het kader van de Landschapsverordening over't algemeen kien is op de controle van de ligplaatsen, steigers e.d. Ook in de wintermaanden zal dit v/el zo zijn. Spreker meent, dat het ver standig zou zijn, het recreatieschap te berichten, dat de kosten van contro le ingevolge de Landschapsverordening niet voor rekening van de gemeente worden genomen. Verder vindt spreker een koppeling tussen de controle en bouw- en woningtoezicht niet juist. De voorzitter zegt, dat het uitermate moeilijk is voor de ambtenaren 's winters controle in het buitengebied uit te oefenen. Een andere oplos sing dan de voorgestelde is niet uitvoerbaar of te duur. Het is altijd de wens van de drie gemeenten geweest om in de wintermaanden controle in het watersportgebied te kunnen uitoefenen. Nu is er een mogelijkheid die wens in vervulling te laten gaan. Spreker zegt.dat het burgemeester en wethouders f. 7.000,waard is om deze controle te laten uitoefenen. Wethouder Draisma meent, dat er nu al anderhalf jaar over de proble matiek van het schap is gepraat. Daaruit is wel gebleken, dat het wenselijker zou zijn dat de 3 gemeenten enige greep op de controle in dit grote natuur gebied zouden krijgen. Het voorstel is nu een uitvloeisel hiervan.Spreker vindt het niet reëel, dat deze controle-taak zv/art-wit v/ordt vergeleken met het bouw- en woningtoezicht. Dit natuurgebied heeft zijn eigen problematiek, waar heel andere dingen plaat.' vinden. Het is belangrijk, dat een en dezelf de persoon in de drie gemeenten deze controle uitoefent en in dat licht be zien acht spreker het zeker geen irreële construktie naar de provincie toe, om dit voorstel als uitgangspunt te nemen. Spreker meent, dat men de kans om deze wens op korte termijn te verwezenlijken moet aangrijpen. Via eigen bouw- en woningtoezicht is dit niet mogelijk. De voorzitter merkt nog op, dat de werkzaamheden van het schap zich niet beperken tot het toezicht op bootjes, steigers e.d. Het recreatieschap heeft echt wel de bedoeling in zich gehad een gemeenschappelijke controle van een volkomen in elkaar verweven watersportgebied, waarvan de grenzen vaak ondui delijk zijn. Daarom zou spreker willen pleiten voor de aanstelling van een koddebeier. De heer de Wolf zegt, dat, wanneer de raad met deze begroting akkoord gaat, hij f. 7.000,beschikbaar stelt. Spreker vraagt zich afof de con- urole dit belastinggeld waard is en of een repressief toezicht in de meeste gevallen niet voldoende is. De heer Knossen merkt nogmaals op, dat hij geen bezwaar tegen het be drag op zich heeft. Wanneer burgemeester en wethouders willen proberen om controle in de wintermaanden uit te oefenen, dan heeft spreker hiertegen geen bezwaar. Overigens is het zeer de vraag, of dit toezicht er wel komt, hetgeen de voorzitter beaamt. Spreker zegt het niet met de heer de Wolf eens te zijn dat een repressief toezicht beter is. Vaak heeft dit een verkeerde uitwerking.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 15