Notulen van de openbare vergadering van
de raad der gemeente Idaarderadeel op
dinsdag 12 september 1978, 's avonds te
830 uur
tjes en A. Dekker- Van Schaik, de heren
Terpstra, beiden wethouder, alsmede de
Bouma, Th. Zwart, D. van Gorkum, J. van
P. Knossen, G. van der Wagen en Ir. F.
g, burgemeester.
de vergadering en deelt mee, dat verzuimd
is de samenstelling van de afdelingen op de agenda te plaatsen. Spreker heeft
voorts begrepen, dat de raad de sterkte van de afdelingen graag op 5 leden
wil brengen. Volgens het reglement van orde is dit echter niet mogelijk. Het
is noodzakelijk om het 2e lid van artikel 51 in dier voege te wijzigen, dat
afdelingen voortaan, behalve uit de voorzitter, uit elk vijf leden bestaan,
die door de raad uit zijn midden worden benoemd. Aldus wordt besloten.
De heer Draisma zegt gaarne te willen ingaan op de op 8 september ontvangen
portefeuille-indeling van het college. Zijn partij zou gaarne nadere infor
matie ontvangen, over de achtergronden, welke aanleiding zijn geweest tot de
aangegeven verdeling, alsmede wie de portefeuille recreatie krijgt. Spreker
heeft hiertoe op 8 september j.l. een brief aan burgemeester en wethouders
geschreven met verzoek via het reglement van orde op deze verdeling nader
te mogen ingaan. Een deel der vragen is nu door de feiten reeds achterhaald.
Spreker heeft namelijk van wethouder Van Essen vernomen, dat in de toege
zonden verdeling een geringe verschuiving heeft plaats gehad. Zo is de porte
feuille van het gasbedrijf weer naar de burgemeester gegaan, terwijl wet
houder Terpstra de portefeuille van de recreatie zal beheren. Spreker zegt,
dat bij de opsomming van de portefeuilles een aantal begrippen is gehanteerd,
dat afwijkt van de tot nog toe gevolgde procedure. Zo staan er in het rijtje
van de burgemeester onder meer de politie en openbare orde. Spreker meent,
dat men onder dat begrip de brandweer en de BB rustig mag rekenen. Hij vraagt
zich voorts af waarom er een splitsing is gemaakt tussen ruimtelijke ordening
en volkshuisvesting en bijvoorbeeld sociale zaken en welzijnsbeleid. Waarom
is maatschappelijk werk en cultuur gesplitst. Spreker zegt dat hij, sprekende
uit ervaring, toch wel bezwaar heeft tegen een aantal verschuivingen. Graag
zou hij nader worden geïnformeerd waarom een zware portefeuille als open
bare werken niet bij de burgemeester is gebleven. Tot deze portefeuille be
horen toch de wegen en bruggen, plantsoenen en reiniging alsmede het toe
zicht op alle openbare gebouwen. Spreker meent, dat de wethouders als part
time werkers veel zwaarder portefeuilles hebben dan de burgemeester, die
toch een full-time functie heeft. Spreker vraagt zich af of deze onevenredig
zware toedeling wel verstandig is. Onderdelen als vleeskeuringsdienst en
noodslachtplaats zijn in het lijstje een leuke franje, waarvan men *s nachts
niet wakker ligt. De portefeuille van wethouder Van Essen is duidelijk, maar
die van wethouder Terpstra roept wel enige vragen op. Zo vragen de bemoeiingen
met de regio veel tijd en leggen ze een zware druk op de schouders van de
desbetreffende wethouder. Daarnaast is openbare werken een zwaar onderdeel.
Spreker meent dat de toewijzing van het onderdeel recreatie er op duidt,
dat over dit punt in het college een robbertje is gevochten. De burgemeester
heeft vanaf het begin zeer intensief de problematiek van de waterrecreatie
23E
3|£
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
Aanwezig
Voorzitter
Sekretaris
Opening
de dames A.Faber-Min
G. van Essen en Th.
heren K. Schermer, G
der Goot, J. Draisma
de Wolf.
de heer K.J. Vrijlin
de heer D. Smits.
De voorzitter opent