-24- In dit opzicht valt wel een onderscheid te constateren. Zo krijgt onze gemeente een uitkering op basis van de grondsoort, terwijl Leeuwarden op basis van andere grondslagen uitkeringen krijgt. Wat dit betreft, zou toch wel een bepaalde modes gevonden moeten worden, wanneer er af spraken omtrent bepaalde taken worden gemaakt. Spreker gelooft niet, dat dit gebeuren moet ten aanzien van de kosten van het apparaat. De heer de Wolf deelt mee, gedacht te hebben, aan de kosten van het apparaat. Over de manier derhalve, waarop deze kosten zullen worden om geslagen over de inwoners van de verschillende gemeenten. Daarin dient dezelfde evenredigheid te zitten dan die, welke is opgenomen in de uitkeringen uit het gemeentefonds. In de bijdrage in de kosten van de regio dient derhalve tot uiting te komen, dat de gemeente Leeuwarden meer ontvangt uit het gemeentefonds per inwoner. Wethouder Terpstra is er blij mee, dat uitgezonderd de heer van der Goot, de raad voor de voortzetting van de regio is. Spreker ziet niet zo'n groot verschil in de regeling, zoals die tot nu toe gold en de re geling, zoals die wordt voorgesteld. Wel is het zo, dat de 18 gemeen schappelijke regelingen, waarbij Idaarderadeel ook is betrokken, niet een zodanige vaste band hebben als het geval is, met de 11 gemeenten, die in regionaal verband werken. Spreker ziet het financieel als een voordeel, dat de 11 regio-gemeenten door één apparaat kunnen worden be diend. Als voordeel ziet spreker ook de vaste groep van mensen, waarmee wordt samengewerkt, waardoor meer informatie over en weer tot stand komt. Spreker vindt het dan ook erg belangrijk, dat een en ander be grensd kan worden binnen 11 gemeenten. Verder is spreker niet bang, dat de regio zich zal ontwikkelen tot een vierde bestuurslaag, zulks op grond van de omstandigheid, dat er geen open taakopdracht is, omdat de regio slechts bestaat als hulpstruktuur voor de gemeenten. De regio heeft geen bevoegdheid tot het creëren van eigen belastingen. De gemeenten zullen met elkaar en voor elkaar moeten zorgen, dat er geen vierde bestuurslaag komt. Evenals de heren de Wolf en Knossen, tilt spreker ook niet zo zwaar aan de naam van de regio. Spreker heeft gehoord, dat van bepaalde zijde ook wordt aangedrongen op een Friese naam. Spreker wil dit maar afwachten. Het belangrijkste punt is artikel 42, lid 6, aldus spreker. Spreker vestigt er de aandacht op, dat in de 3e afdeling het woord veto recht is gevallen. Spreker vindt dit niet zo'n gelukkige greep, omdat één gemeente het recht van veto niet dient te hanteren ten opzichte van andere gemeenten. Verder is spreker het met de heer Draisma eens, dat geen duidelijk voorbeeld valt te geven met betrekking tot een meer derheid van 3/4 deel der stemmen, waarop artikel 42 doelt. Spreker wil daarom de regio vragen in dit opzicht eens met een exact voorbeeld te komen. Een voorbeeld zou de bestrijding van calamiteiten kunnen zijn, waarin de hulp van elke gemeente on-ontbeerlijk is. Spreker veronder stelt, dat in meerdere gemeenten dit punt vraagtekens opwerpt. Verder wijst spreker er in dit verband op, dat de zorg voor de vuilverbranding is overgedragen aan de provincie, omdat de regio dit niet kon waar maken. Spreker is er van overtuigd, dat de provincie straks met een re geling terzake -wellicht in regionaal verband- zal komen, waaraan de gemeenten gebonden zullen zijn. De kans is dan ook aanwezig, dat be paalde gemeenten straks zullen worden gedwongen toch mee te doen aan bepaalde regelingen, waarvan de provincie ook het belang onderschrijft.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 51