-25- Voorts merkt spreker op, dat men met betrekking tot de jongste verkie zingen geen goede oplossing heeft gevonden omtrent de evenredige verte genwoordiging van groeperingen in de regioraad. Persoonlijk is spreker er voor, dat de regio zich op dit punt nog eens ernstig nader gaat be raden. De vertegenwoordiging van de gemeente kan op grond van de poli tieke overtuiging van betrokkene wel eens een conflict geven. Spreker is van oordeel, dat de vertegenwoordiging van de gemeente als zo danig moet prevaleren. Het op een andere leest schoeien van de verslaggeving kost veel tijd en geld, zegt spreker, Dit impliceert, dat het apparaat duurder zal worden. Indien man het wenselijk acht, dat nog meer ver slagen van de regiovergaderingen moeten worden verspreid, zullen de gemeenten hier zelf voor moeten zorgen. Wat het kostenaspekt betreft, wijst spreker er op, dat successievelijk steeds meer diensten onder de recrio zullen worden geflapt. Hierdoor zullen de kosten van het appa raat van jaar tot jaar toenemen. Wel krijgen de raden steeds de kans zich uit te spreken over nieuwe taken, waarvan gedacht wordt, dat deze in regioverband moeten worden aangevat. Zowel met het oog op de inhoud als met betrekking tot de kosten, kan de raad zich nader beraden. Samenvattend merkt spreker nog op, dat de nieuw opgezette struktuur van de regio mede is gebaseerd op de reakties van de aangesloten ge meenten. Gezien het reeds gevorderde tijdstip, wenst de heer de Wolf alle aanwezigen: "Goemoarn". Wethouder Terpstra stelt voor, de naar voren gebrachte reakties en aanbevelingen nauwkeurig te formuleren en deze onder de aandacht van de regio te brengen. Mevrouw Faber beklemtoont in dit verband nog eens de consequenties van artikel 42, lid 6. Wethouder Terpstra stelt voor de regio te berichten, dat artikel 42, lid 6, moeilijk zo kan worden geaccepteerd, omdat een duidelijk voorbeeld van een geval, waarop dit artikel doelt, ontbreekt. Spreker zou graag zien, dat de regio een dergelijk voorbeeld geeft. De voorzitter zegt, dat lid 6 van artikel 42 ook vanuit een tegen overgestelde gezichtshoek kan worden benaderd. Elf gemeenten maken deel uit van de recrio. Tenminste 9 gemeenten (3/4 deel) moeten het met elkaar eens zijn, om een taak of bevoegdheid aan de regio te kunnen overdragen. Het gaat te ver om te stallen, dat steeds twee gemeenten tegen zo'n overdracht zullen zijn. In de praktijk zai dat meestal tot één gemeente beperkt blijven en dan neg alleen in die gevallen, waarin de elf gemeen ten niet unaniem achter het voorstel staan. Het .is uiteraard zeer on realistisch te veronderstellen, dat altijd, of in veie gevallen, juist Idaarderadee 1 die ene gemeente zuj. zijn. Het zal nu eens de ene en dan weer de andere gemeente zijn, die zich niet kan vinden in een voorstel tot overdracht. Daarom lijkt het verstandig en reëel de mogelijke consequenties van lid 6 van artikel 42 rekenkundig te benaderen. Dat wil zeggen, dat elk van de elf gemeenten een kans van 10 regen 1 heeft, dat een voorstel tot overdracht van bevoegdheden of taken, in overeenstemming is met haar be langen. De kans dat het tegenovergestelde het geval zou zijn is dus slechts 1 op de 10 mogelijkheden en als u het maximaal wilt uitdrukken: 2 op de 9 mogelijkheden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 53