-26- Vanuit deze gezichtshoek moeten de voor- en nadelen, die het 6e lid van artikel 42 voor elk der elf gemeenten kan hebben, worden beoordeeld. Iedere gemeente zal dus moeten afwegen wat zij het belangrijkste acht: 10 mogelijkheden dat haar belangen het beste worden gediend, tegenover 1 mogelijkheid dat dit niet het geval zal zijn. Bovendien zijn in de procedure waarborgen opgenomen, om misbruik van de mogelijkheid tot verplichte deelname te voorkomen. Om te beginnen moeten alle gemeentebesturen met een dergelijk voorstel hebben ingestemd, alvorens het dagelijks bestuur van de regio een voorstel aan de Regio raad kan doen. Besluit de Regioraad met 3/4 meerderheid tot overdracht van bevoegdheden of taken, tegen de wil van één of twee gemeenten, dan moet voor de goed keuringsprocedure van gedeputeerde staten worden aangetoond, dat het voor een goede taakuitoefening van de regio naadzakelijk is, dat ook de zich verzettende gemeente deelneemt. Tenslotte kan de betrokke gemeente tegen de goedkeuring door gedepu teerde staten nog in beroep gaan bij de Kroon. Dat beroep heeft opschor tende werking. Ook bij de Kroon zal moeten worden aangetoond, dat de be hartiging van het regionale belang niet mogelijk is zonder deelname van de zich verzettende gemeente. Een moeilijk punt is ook de evenredige vertegenwoordiging, dat feitelijk alleen kan worden opgelost door het houden van rechtsstreekse verkie zingen, aldus spreker. Spreker acht dit bepaald niet raadzaam, omdat een kleine groep dan nooit aan bod zou komen in de regio. Spreker acht hand having van het huidige systeem dan ook van belang. Wethouder van Essen zegt, dat het beslist niet de bedoeling is een vierde bestuurslaag te creëren. De heer Draisma zegt, dat het kan voorkomen, dat een bepaalde beslis sing in de regioraad in belangrijke mate afwijkt van het beeld van de ver kiezingsuitslag, die als norm is gehanteerd. In dat geval zou men de kleine partijen kunnen verzoeken in gezamenlijk overleg te trachten om tot een soort aanvulling te komen. Het toekennen derhalve van een bepaald, spreekrecht aan de kleine partijen, zodat aan de mening van kleine par tijen meer gestalte kan worden gegeven. Wethouder Terpstra lijkt het wenselijk de regio te vragen op dit punt tot een betere oplossing te komen. Mevrouw Faber vreest, dat "noodzaak" zal worden vertaald in de zin van op "economische gronden"Met inachtneming van het bepaalde in arti kel 42, 6e lid kan een gemeente alsdan worden gedwongen om mee te doen, niettegenstaande, dat dit economisch gezien, de gemeente niet past. Vandaar de grote vraagtekens, die spreekster bij genoemd artikel wil plaatsen. De voorzitter antwoordt, dat dit soort zaken zich in vele gevallen zullen voordoen. Dit zijn de consequenties, die een samenwerkingsverband met zich meebrengen. Ook in dit verband zou wethouder Terpstra graag concrete voorbeelden van de regio zien. De heer de Wolf adviseert thans tot de besluitvorming te komen con form het overgelegde concept-besluit, zulks met de volgende kanttekeningen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1978 | | pagina 55