-4-
4. Voorstel tot instelling van een commissie van advies en bijstand aan burgemeester
en wethouders.
De heer Schermer deelt mee, dat zijn fraktie achter het voorstel staat, met
de opmerking "dat in artikel 3, punt d ook de Marrekrite dient te worden vermeld,
terwijl in artikel 11 de commissie verslag dient uit te brengen aan de raad in
plaats van aan burgemeester en wethouders.
Zijn fractie is geen voorstander van uitbreiding van de commissie met de
punten R.O. en milieu. De commissie wordt dan te groot en onhanteerbaar.
Spreker zegt, dat afgesproken is, dat de le afdeling zal worden uitgebreid met
een lid van het C.D.A., zodat de afdeling dan mans^ genoeg is, om de. bestemmings
plannen zelf te beoordelen. Spreker stelt voor met dit begrotingsBrl^Èï deze
proef te nemen en dan zien of dit goed gefunctioneerd heeft.
Spreker betreurt het, dat de le afdeling niet over het bestemmingsplan
Wartena-Noord is gehoord.
De voorzitter antwoordt, dat de le afdeling voor alle zaken, de R.O.
betreffende, met een lid van het C.D.A. zal worden uitgebreid.
De heer Knossen merkt op, dat hij het nut van een commissie R.O. en milieu
niet inziet,hoewel dit punt wel in het werkprogram is opgenomen. Spreker is blij
met het standpunt van de P.v.d.A.om de raad vanaf het begin bij de plannen
te betrekken.
Wel heeft spreker moeite met het voorstel van burgemeester en wethouders.
De gemeente is aangesloten bij het recreatieschap "De Lege Midden", welk schap
intussen een huishoudelijk reglement heeft vastgesteld, waarin de mogelijkheid
wordt geboden commissies en subcommissies in te stellen, die kunnen adviseren.
Nu wordt buiten het schap om een commissie ingesteld. Jammer. Je proeft hieruit:
doet het schap het wel goed. Met zijn drieën moet één beleid worden gevoerd.
Dit is de hoofdzaak. Spreker vraagt of de adviezen over de bouw van zomerhuisjes
voortaan buiten de Schoonheidscommissie omgaan en of ook de 3e afdeling nu niet
meer behoeft te worden ingeschakeld.
De heer Draisma is van de motivering van het voorstel van burgemeester en
wethouders niet ondersteboven. De raad kan alleen maar ja zeggen tegen het
verzoek van burgemeester en wethouders om een commissie van advies in te stellen.
Voorts zegt spreker, dat de heer Schermer de mening van een deel van de 3e
afdeling niet correct heeft weergegeven. De bedoeling was niet dez# commissie
uit te breiden, maar een aparte commissie R.O. in te stellen, waarover in het
programoverleg is gesproken. Spreker leest de passage uit het programoverleg
voor. Over de recreatiecommissie is in het programoverleg nooit gesproken.
Wanneer de raad de intentie overneemt van "de heer Schermer om de le afdeling om te
schakelen tot een commissie R.O.dan heeft spreker daartegen geen bezwaar, mits
alle fracties hierin vertegenwoordigd zijn en de afdeling rechtstreeks contacten
kan leggen met woningbouwvereniging, Boac, Plaatselijk Belang e.d.
Spreker heeft duidelijk het gevoel, dat de gemeente niet om een advies-
recreatiecommissie zit te springen. Het is ook duidelijk een ondergraving van
het schap en tevens een doublure. Op de publieke tribune was men verbaasd over
de armlastigheid van deze gemeente toen er over de verdeelsleutel werd gemekkerd.
Dit bedrag was echter al in de begroting geraamd. Spreker zegt, dat de ver
gaderingen van deze openlucht-recreatiecommissie wel vijf- a zesduizend gulden
aan presentiegelden kunnen kosten. Is hier dan wel geld voor?
-5-