Wethouder Terpstra antwoordt de heer Schermer, dat de Marrekrite er wel
bijhoort in de opsomming 8d. Deze opsomming is niet limitatief. Het heeft geen
zin deze instantie impliciet te noemen. Spreker wil graag artikel 11 houden
zoals de redactie luidt. Vanzelfsprekend worden deze stukken doorgespeeld aan
de raad, maar het is een wezenlijk beleidspunt van burgemeester en wethouders.
Spreker zegt, dat devorige voorzitter van het schap tegen de instelling
van commissies was. Achtergrond is dat het schap niet alle gemeentegrenzen
omvat. Belangrijke waters vallen er buiten. Bij bouwaanvragen blijft de Schoon
heidscommissie ingeschakeld. Bij buitennissigheden kan de in te stellen
commissie beter rapporteren. Burgemeester en wethouders vinden dit wenselijk.
De derde afdeling blijft ingeschakeld bij de belangrijke stukken.
Spreker zegt, dat burgemeester en wethouders geen taak zien voor een
commissie R.O. Het college staat wel achter uitbreiding van de le afdeling tot
alle fracties. Ook praten burgemeester en wethouders vaak met belangengroepen
zoals Boac e.d. Dit blijft doorgaan. Wat de verdeelsleutel betreft merkt spreker
op, dat het voorstel van Tietjerksteradeel is uitgegaan. Daarom is in het schap
door de vertegenwoordigers van de gemeente daarop ingesprongen.
De voorzitter meent, dat de le afdeling bij bestemmingsplannen dient te
worden ingeschakeld,nadat burgemeester en wethouders en de stedenbouwkundige het
ontwerp met de belangengroepen hebben besproken. Met de dan verkregen inzichten
kan het plan in de afdeling worden behandeld.
De heer Schermer is blij met de uitbreiding van de le afdeling. De be
doeling is niet het werk van het recreatieschap uit te hollen, maar het eigen
college te ondersteunen, aangaande het gebied, waarover dit de bevoegdheid heeft.
Spreker zegt akkoord te kunnen gaan met de suggestie van de heer Draisma, dat
de le afdeling eigen initiatieven moet kunnen ontplooien. Het "mekkeren" in
het schap had tot doel om een andere verdeelsleutel (met 1:1:1) voor af
geleide taken vast te stellen.
Overigens geniet de commissie R.O. van de le afdeling geen presentiegeld,
omdat alle leden lid van de raad zijn.
De heer Draisma handhaaft zijn bezwaren tegen de recreatie-commissie.
Het is nu mogelijk dat burgemeester en wethouders straks over een zaak met drie
adviezen van de commissie,ambtenaren en 3e afdeling worden opgescheept.
Wethouder Terpstra zegt nu dat het schap de grenzen van de gemeenten niet dekt.
Maar het was juist de bedoeling het schap handen en voeten" te geven.
Moet voor de bouw van steigers een advies van de commissie komen? Spreker
meent, dat de gemeente het geld beter voor andere dingen kan gebruiken. Spreker
vindt de beantwoording van wethouder Terpstra wel erg summier. Wat de in
stelling van een commissie R.O. betreft, zijn er uit de raad wel signalen naar
voren gekomen, al bevredigt het antwoord van de voorzitter spreker niet.
Spreker suggereert dat de fractie-voorzitters eerst eens samen oriënterend
moeten praten. Niet ieder begrijpt wat er gebeuren moet.
De heer Knossen merkt op, dat het antwoord van de voorzitter over de
ruimtelijke ordening niet parallel loopt met hetgeen Schermer heeft gezegd. De
heer Schermer wil de le afdeling zelf initiatieven laten ontplooien. Spreker zou
het ook graag in die richting zoeken. Spreker meent, dat het recreatieschap
"De Lege Midden" zijn taak best kan uitbreiden tot alle gemeentegrenzen. De
recreatiecommissie moet blijkbaar politiediensten verrichten. Hij begrijpt nu,
waarom deze functie in handen van de commissie wordt gesteld. Kennelijk wordt
er een standpunt ingenomen waarover gedeputeerde staten en het recreatieschap
nog aeen beslissing hebben genomen.
-6-