Voorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit ten aanzien van een gebied, waarvoor het bestemmingsplan Grouw-Meinga moet gelden. De heer Knossen vraagt, of dit voorstel betekent, dat de stedebouw- kundige aan het werk kan. Of kan het nog wel 2 jaar duren? De voorzitter hoopt, dat er medio 1980 een goedgekeurd bestemmings plan is. Plan ligt reeds in hoofdlijnen vast. Het is een vlekkenplan, dat nog moet worden ingevuld. Graalda heeft nog wel ruimte voor 23 woningwet woningen. Het voorbereidingsbesluit is bedoeld om de mogelijkheid te scheppen voor een nieuwe tandartsenpraktijk, aangezien de bestaande praktijkruimte te klein wordt. De heer de Wolf vraagt, hoeveel woningen in het plan Meinga kunnen worden gebouwd De voorzitter vermoedt, dat dit ongeveer 20 tot 24 woningen per ha. is. In het eerstvolgende gesprek met de stedebouwkundige zullen hierover wel nadere gegevens bekend worden. Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten. Advies van de regio Leeuwarden inzake de nota Alternatieven streekplan Friesland. In een zeer uitvoerig betoog geeft de heer van der Wagen zijn visie op de nota. Spreker zegt, dat de gepresenteerde alternatieven het maken van zinnige keuze onmogelijk maken. Het lijken hier en daar op goocheltrucs. Voor een leek is het lezen van de alternatieven dan ook een doolhof. Spreker vraagt zich of, of de provincie met het aansturen op een keus uit één van de alternatieven zich wel een dienst bewijst. Het moet mogelijk zijn binnen de door de Alternatieven getrokken grenzen een samenhangende visie op de ruimtelijke ontwikkeling van Friesland te geven. In de nota wordt het ene alternatief als naar binnen ge richt en het andere naar buiten. Spreker zegt, dat een evenwichtige groei niet wordt bereikt door de groei in het oosten van de provincie af te remmen, dan wel de de concurrentie-positie van het westen te vergröten.(Heeft Den Haag Friesland niet een kool gestoofd om in bepaalde gebieden van Friesland naast de WIR deze BRT nog in te voeren? Krijgen we nu niet een bepaalde scheefgroei als bedrijven zich verplaatsen, of uitbreiding in deze gebieden. Spreker hoopt, dat in heel Friesland een uniforme regeling tot stand komt en Leeuwarden in plaats van een ROT-stad een groeistad wordt. Spreker vraagt zich af, wat er van de gemeentelijke beleidsruimte terecht komt. Moet de gemeente zelf niet de noden en behoeften invullen en gedeputeerde staten de randvoorzieningen aangeven. De bevolking moet groeien volgens de natuurlijke aanwas, terwijl het wonen over geheel Friesland dient te worden gespreid. Kleine dorpen moeten de meeste aandacht krijgen. In de nota wordenze te veel als een apart probleem geïsoleerd. De kleine dorpen moeten evenredig groeien. Eigenlijk zouden ze een soort kleinschaligheidstoeslag moeten krijgen. Voorts moet er een openbaar vervoers- en fietsenplan komen met medewerking van inspraak-groepen. Spreker zegt, dat de landbouw er verschrikkelijk vaag afkomt in de nota. Voor Friesland is het van wezenlijk belang, dat de landbouw toonaangevend blijft in zijn streven naar vernieuwing en zo mag best land niet voor natuurgebied worden aebruikt. Ook mag landbouwgrond niet voor natuurgebied worden gebruikt. Het natuurbeheer is bij de meeste ^oeren in goede handen. ^Waarom heeft het Provinciaal bestuur geen duidelijke stelling -10- genomen tegen de beperkte gebiedsaanwijzing voor de BRT.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 23