Voorstel tot vaststelling van een voorbereidingsbesluit ten aanzien van
een gebied, waarvoor het bestemmingsplan Grouw-Meinga moet gelden.
De heer Knossen vraagt, of dit voorstel betekent, dat de stedebouw-
kundige aan het werk kan. Of kan het nog wel 2 jaar duren?
De voorzitter hoopt, dat er medio 1980 een goedgekeurd bestemmings
plan is. Plan ligt reeds in hoofdlijnen vast. Het is een vlekkenplan, dat
nog moet worden ingevuld. Graalda heeft nog wel ruimte voor 23 woningwet
woningen. Het voorbereidingsbesluit is bedoeld om de mogelijkheid te scheppen
voor een nieuwe tandartsenpraktijk, aangezien de bestaande praktijkruimte te
klein wordt.
De heer de Wolf vraagt, hoeveel woningen in het plan Meinga kunnen worden
gebouwd
De voorzitter vermoedt, dat dit ongeveer 20 tot 24 woningen per ha. is.
In het eerstvolgende gesprek met de stedebouwkundige zullen hierover wel nadere
gegevens bekend worden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dan conform het voorstel besloten.
Advies van de regio Leeuwarden inzake de nota Alternatieven streekplan Friesland.
In een zeer uitvoerig betoog geeft de heer van der Wagen zijn visie op de
nota. Spreker zegt, dat de gepresenteerde alternatieven het maken van zinnige
keuze onmogelijk maken. Het lijken hier en daar op goocheltrucs. Voor een leek
is het lezen van de alternatieven dan ook een doolhof. Spreker vraagt zich of,
of de provincie met het aansturen op een keus uit één van de alternatieven zich
wel een dienst bewijst. Het moet mogelijk zijn binnen de door de Alternatieven
getrokken grenzen een samenhangende visie op de ruimtelijke ontwikkeling van
Friesland te geven. In de nota wordt het ene alternatief als naar binnen ge
richt en het andere naar buiten. Spreker zegt, dat een evenwichtige groei niet
wordt bereikt door de groei in het oosten van de provincie af te remmen, dan wel de
de concurrentie-positie van het westen te vergröten.(Heeft Den Haag Friesland
niet een kool gestoofd om in bepaalde gebieden van Friesland naast de WIR deze
BRT nog in te voeren? Krijgen we nu niet een bepaalde scheefgroei als bedrijven
zich verplaatsen, of uitbreiding in deze gebieden.
Spreker hoopt, dat in heel Friesland een uniforme regeling tot stand komt
en Leeuwarden in plaats van een ROT-stad een groeistad wordt.
Spreker vraagt zich af, wat er van de gemeentelijke beleidsruimte terecht
komt. Moet de gemeente zelf niet de noden en behoeften invullen en gedeputeerde
staten de randvoorzieningen aangeven.
De bevolking moet groeien volgens de natuurlijke aanwas, terwijl het wonen
over geheel Friesland dient te worden gespreid. Kleine dorpen moeten de meeste
aandacht krijgen. In de nota wordenze te veel als een apart probleem geïsoleerd.
De kleine dorpen moeten evenredig groeien. Eigenlijk zouden ze een soort
kleinschaligheidstoeslag moeten krijgen.
Voorts moet er een openbaar vervoers- en fietsenplan komen met medewerking
van inspraak-groepen. Spreker zegt, dat de landbouw er verschrikkelijk vaag
afkomt in de nota. Voor Friesland is het van wezenlijk belang, dat de landbouw
toonaangevend blijft in zijn streven naar vernieuwing en zo mag best land niet
voor natuurgebied worden aebruikt. Ook mag landbouwgrond niet voor natuurgebied
worden gebruikt. Het natuurbeheer is bij de meeste ^oeren in goede handen.
^Waarom heeft het Provinciaal bestuur geen duidelijke stelling -10-
genomen tegen de beperkte gebiedsaanwijzing voor de BRT.