De heer van der Goot zegt het met de heer Draisma eens te zijn, dat het moeilijk is een keuze te maken tussen 1 en 2. Spreker heeft begrepen, dat men niet kan kiezen voor 1 of voor 2 en stelt zich daarom achter het voorstel van burgemeester en wethouders. De voorzitter antwoordt, dat burgemeester en wethouders met een half blaadje in hun voorstel hebben volstaan, omdat de nota zelf erg uitvoerig was. Daarom is er verwezen naar dit overigens uitstekend en weloverwogen stuk, dat door iedereen in de regioraad is aanvaard. Spreker zegt, dat het een onmogelijke zaak is tussen 1 en 2 te kiezen. Het betreft hier een stuk theorie, vaak een filosofie. Een voorstelling van zaken die zich naast de realiteit beweegt. Typisch bureauwerk. Spreker zegt, dat het verhaal, dat het onmogelijk is een tussen-standpunt te bepalen, ook theorie is. Spreker is het met de heer van der Wagen eens, dat men voorzichtig moet zijn met de enorme gedetailleerdheid die het stuk geeft en dat het een goed idee is met een streekplan te komen. Het is de taak van de provincie om een streekplan op te stellen en de taak van de gemeente om zich daarin te kunnen vinden. Globale opvattingen van de gemeente moeten tot hun recht kunnen komen. De heer Draisma heeft opgemerkt, dat Den Haag er niet verdrietig om zou zijn, wanneer Friesland voor alternatief 2 kiest. Ook de heer de Wolf heeft hierop gezinspeeld. Spreker geeft de verzekering, dat de keuze 2 beperkter bestaansmogelijkheden betekent. Spreker zegt akkoord te gaan met de opmerking van mevrouw Faber, dat de maatregelen, die het Noorden moeten helpen om de achterstand in te halen, veel te weinig zijn. Burgemeester en wethouders delen de mening over de grote betekenis, die de landbouw voor Friesland heeft. Volgens de nota mogen schaalvergrotingen niet ongeremd door gaan. Maar tussen Rotterdam en Grouw bestaat altijd nog een heel groot verschil. Dit kan nooit voor het Noorden gelden, waar het grootste bedrijf misschien 1000 arbeiders telt. Wil Het noorden zijn midden en hoger kader vasthouden en niet laten afromen door het westen, dan zal men ongeremd moeten doorgroeien. Daarom meent spreker, dat aan het standpunt van de regioraad moet worden vastgehouden en geen keuze moet worden gemaakt. Ook dienen geen correcties te worden aangebracht. De gemeente moet geen kansen voorbij laten gaan om de werkgelegenheid te bevorderen. Wij moeten als de dood zijn voor een alternatieve nota die de gemeenten in een keurslijf dwingt. De heer van Gorkum vraagt, of regioraadsleden die in de regioraad een stuk hebben behandeld in de gemeenteraad gelijk moeten stemmen als in de regioraad. Verder zegt spreker, dat het tijdstip van behandeling in een vroeg stadium was. Er was geen tijd voor raadsfractie overleg. Men staat daar alleen. Wel is er fractieoverleg in de regio geweest. Uiteindelijk beslist de meerderheid. Daar moet men zich bij neerleggen. Bij overleg in eigen fractie en op de inspraak avond heeft men nadere informatie ontvangen. Spreker zegt, dat het advies van de regio als een discussiestuk moet worden gezien. Hij betreurt het achteraf niet in de regioraad tegen te hebben gestemd. Mevrouw Faber merkt op, dat ook haar fractie de zorg over de opmerking, hoe Den Haag handelt bij alternatief 2, deelt. Dit is bij het punt "werken" duidelijk aangegeven. Spreekster is het niet eens met de opmerking van de voorzitter, dat inspanningen volgens alternatief 1 niet zijn in te passen in alternatief 2. -12-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 27