V Wij zijn dan ook van mening, dat deze beheersvorm niet als de meest ideale 5. Voorstel tot instelling van een commissie ex artikel 61, lid 1, sub a van de gemeente wet voor het beheer van de sporthal en het zwembad te Grouw Aan de gemeenteraad. Grouw9 maart 1979. Nu enige maanden geleden een aanvang is gemaakt met de bouw van een sporthal annex zwembad te Grouw, is het gewenst, dat u zich uitspreekt over de wijze, waarop deze combinatie zal worden beheerd en geëxploiteerd. Er zijn ter zake verschillende beheersvormen denkbaar, te weten a. rechtstreekse exploitatie door de gemeente. Het beheer berust dan bij burgemeester en wethouders, ten-rij 1 de inkomsten en uitgaven worden opgenomen in de gemeentebegroting. Het aan te trekken personeel is dan in dienst van de gemeente. De gebruikelijke rechtspositie regelingen zijn op dit personeel van toepassing. Het bezwaar van deze vorm is, dat er een minder duidelijk inzicht in de exploitatie ontstaat. Bovendien kan dan niet worden geprofiteerd van gemotiveerde buitenstaanders. Het beheer wordt een zuiver gemeentelijke aangelegenheid, waarbij het gevaar van verambtelijking niet denkbeeldig is. Wij zijn in verband met een en ander van mening, dat van deze beheersvorm moet worden afgezien. b. exploitatie door de gemeente via aanwijzing als tak van dienst ex artikel 252 van de gemeentewet (bedrijf) Het kenmerk van deze beheersvorm is, dat voor het bedrijf een eigen be groting wordt opgemaakt, die door de raad moet worden vastgesteld en door gedeputeerde staten moet worden goedgekeurd. In de gemeentebegroting verschijnt dan alleen het voor- of nadelige saldo. Het beheer blijft bij burgemeester en wethouders Weliswaar ontstaat er bij deze vorm een beter inzicht in de exploitatie., maar het gevaar van verambtelijking blijft bestaan. moet worden beschouwd c. exploitatie door een op te richten stichting. Onder goedkeuring van gedeputeerde staten mogen de gemeenten deelnemen in stichtingen. Deze goedkeuring wordt ingevolge de gemeentewet alleen verleend, indien deze vorm van behartiging van het openbaar belang daarvoor in verband met de aard van dat belang bijzonder aangewezen moet worden geacht. Het bezwaar van de stichtingsvorm is, dat ze weinig democratisch is. Het bestuur maakt de dienst uit, terwijl de vergaderingen meestal niet openbaar zijn. Weliswaar kunnen in de statuten waarborgen worden ingebouwd van gemeente lijke invloed - benoeming van bestuursleden en goedkeuring van de begroting en rekening door de raad - maar het feit blijft bestaan, dat openbare be langen worden behartigd door een privaatrechtelijke instelling. Juist daarom bestaan er bij de toezichthoudende organen meer en meer de neiging, om bij hun goedkeuringsbeleid stringente normen aan te leggen. Bovendien is voor de exploitatie van de sporthal de wenselijkheid van een stichting niet aan te tonen. Practisch alle sporthallen worden, mede in ver band met het gebruik door het onderwijs,-door de gemeente geëxploiteerd. GEMEENTE IDAARDERADEEL GROUW No. 694.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 41