V Wij zijn dan ook van mening, dat deze beheersvorm niet als de meest ideale
5. Voorstel tot instelling van een commissie
ex artikel 61, lid 1, sub a van de gemeente
wet voor het beheer van de sporthal en het
zwembad te Grouw
Aan de gemeenteraad.
Grouw9 maart 1979.
Nu enige maanden geleden een aanvang is gemaakt met de bouw van een
sporthal annex zwembad te Grouw, is het gewenst, dat u zich uitspreekt over
de wijze, waarop deze combinatie zal worden beheerd en geëxploiteerd.
Er zijn ter zake verschillende beheersvormen denkbaar, te weten
a. rechtstreekse exploitatie door de gemeente.
Het beheer berust dan bij burgemeester en wethouders, ten-rij 1 de inkomsten
en uitgaven worden opgenomen in de gemeentebegroting. Het aan te trekken
personeel is dan in dienst van de gemeente. De gebruikelijke rechtspositie
regelingen zijn op dit personeel van toepassing.
Het bezwaar van deze vorm is, dat er een minder duidelijk inzicht in de
exploitatie ontstaat. Bovendien kan dan niet worden geprofiteerd van
gemotiveerde buitenstaanders. Het beheer wordt een zuiver gemeentelijke
aangelegenheid, waarbij het gevaar van verambtelijking niet denkbeeldig is.
Wij zijn in verband met een en ander van mening, dat van deze beheersvorm
moet worden afgezien.
b. exploitatie door de gemeente via aanwijzing als tak van dienst ex artikel 252
van de gemeentewet (bedrijf)
Het kenmerk van deze beheersvorm is, dat voor het bedrijf een eigen be
groting wordt opgemaakt, die door de raad moet worden vastgesteld en door
gedeputeerde staten moet worden goedgekeurd.
In de gemeentebegroting verschijnt dan alleen het voor- of nadelige saldo.
Het beheer blijft bij burgemeester en wethouders
Weliswaar ontstaat er bij deze vorm een beter inzicht in de exploitatie.,
maar het gevaar van verambtelijking blijft bestaan.
moet worden beschouwd
c. exploitatie door een op te richten stichting.
Onder goedkeuring van gedeputeerde staten mogen de gemeenten deelnemen in
stichtingen. Deze goedkeuring wordt ingevolge de gemeentewet alleen verleend,
indien deze vorm van behartiging van het openbaar belang daarvoor in verband
met de aard van dat belang bijzonder aangewezen moet worden geacht.
Het bezwaar van de stichtingsvorm is, dat ze weinig democratisch is.
Het bestuur maakt de dienst uit, terwijl de vergaderingen meestal niet
openbaar zijn.
Weliswaar kunnen in de statuten waarborgen worden ingebouwd van gemeente
lijke invloed - benoeming van bestuursleden en goedkeuring van de begroting
en rekening door de raad - maar het feit blijft bestaan, dat openbare be
langen worden behartigd door een privaatrechtelijke instelling.
Juist daarom bestaan er bij de toezichthoudende organen meer en meer de
neiging, om bij hun goedkeuringsbeleid stringente normen aan te leggen.
Bovendien is voor de exploitatie van de sporthal de wenselijkheid van een
stichting niet aan te tonen. Practisch alle sporthallen worden, mede in ver
band met het gebruik door het onderwijs,-door de gemeente geëxploiteerd.
GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No. 694.