GEMEENTE IDAARDERADEEL
GROUW
No. 640.
6. Voorstel tot aanwijzing van een tak van
dienst, als bedoeld in artikel 252 der
gemeentewet, voor de sporthal en het
zwembad te Grouw en tot vaststelling van
een beheersverordening voor die dienst.
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 9 maart 1979.
Zoals wij reeds in ons voorstel onder het vorige agendapunt hebben
opgemerkt, kan bij de exploitatie van de sporthal en het zwembad te Grouw
door een commissie ex artikel 61, lid 1, sub a van de gemeentewet, tevens
een tak van dienst, als bedoeld in artikel 252 der gemeentewet, in het
leven worden geroepen.
Daarmede wordt bereikt, dat de inkomsten en uitgaven van bedoelde
accommodaties van de algemene dienst van de gemeentebegroting worden afge
scheiden en in afzonderlijke begrotingen en rekeningen worden verwerkt.
In de gemeentebegroting behoeft dan alleen maar het nadelige saldo te
worden geraamd.
Aangezien hierdoor een beter inzicht ontstaat in de exploitatie, zijn
wij van oordeel, dat het gewenst is, de sporthal en het zwembad te Grouw
als tak van dienst aan te wijzen.
Bij een dergelijke aanwijzing is het noodzakelijk, dat een beheers-
verordening wordt vastgesteld.
Een zodanige verordening treft u in ontwerp hierbij aan.
Zoals u moge blijken, zal de dienst worden beheerd door de sporthal/
zwembadcommissie. Voor de bevoegdheden van deze commissie verwijzen wij
naar artikel 12 van de Verordening sporthal-zwembadcommissie.
De dagelijkse leiding van de dienst zal berusten bij het dagelijks
bestuur van genoemde commissie.
Volgens het ontwerp zal een door ons aan te wijzen ambtenaar worden be
last met de financiële administratie van de dienst, terwijl het kasbeheer
zal worden opgedragen aan de gemeentelijke kassier.
De beheersbesluiten zullen moeten worden uitgevoerd:
a. wat de technische kant betreft: door het aan te stellen personeel;
b. wat de secretariaatswerkzaamheden betreft: door de aan te wijzen
secretaris
c. wat de financiële zaken betreft: door de aan te wijzen financiële
ambtenaar
Zoals ook bij de andere gemeentelijke bedrijven het geval is, zal ten
behoeve van de nieuwe dienst een rekening-courant bij de gemeente worden
geopend, via welke alle ontvangsten en betalingen (behoudens een enkele
uitzondering ten aanzien van geringe bedragen) zullen lopen.
Wij hebben het wenselijk geoordeeld, te bepalen, dat de financiële
ambtenaar geen betalingsopdrachten afgeeft zonder het fiat van de voorzitter
en de plaatsvervangende voorzitter.