9. Voorstel tot versterking van de brug
over de Foudering te Warga.
GEMEENTE IDAARDERADEEL Aan de gemeenteraad.
GROUW
Grouw, 9 maart 1979.
No. 614.
Zoals u bekend is, hebi u in uw vergadering van 17 oktober j.l.
een krediet beschikbaar gesteld van 50.000,voor de versterking
van de brug over de Foudering, welk bedrag ineens zou worden gedekt
uit het overschot van de dienst 1973. Teneinde ook de balans van de
brug te kunnen herstellen en de brug beweegbaar te kunnen houden,
werd in uw vergadering van 19 december j.l. nog een aanvullend krediet
beschikbaar gesteld van 21.500,te dekken uit de saldi-reserve.
Het betreffende plan voorzag in het aanbrengen van een juk over de
brug, de verbetering van het val door het aanlassen van stalen profielen en
in de versteviging van de balans.
Inmiddels is gebleken, dat dit plan niet de goedkeuring van de provincie
kon verkrijgen, omdat de doorvaart zou worden versmald en men aanmerkingen
had op de constructie van de verbetering van de brug. De oude brug met balans
is namelijk een geklonken constructie. Uitvoering van laswerk aan een zodanige
constructie is een moeilijk gegeven, omdat een geklonken constructie minder
stijf is, dan een gelaste constructie. Combinatie van klink- en laswerk dient
daa$p& zoveèl mogelijk'te Worden -vermeden
Bij de toegepaste constructie worden de leggers verzwaard door het aan
lassen van ijzeren profielen. Hierdoor wordt het val belangrijk verzwaard.
De ballastbak in de balans moet eveneens met hetzelfde gewicht worden ver
zwaard en het is de vraag, of de oude balansconstructie met draaitappen
dit extra gewicht kan opvangen.
Wanneer een juk onder de brug wordt geslagen, wordt een oplegging op
drie steunpunten verkregen. Doorbuiging van de brug leidt tot extra
spanningen in de draaitappen en trillingen in de balans.
Van de zijde der provincie is in verband met een en ander in overweging
gegeven, van de gekozen constructie af te zien en een nieuw val te maken
met hetzelfde gewicht als het oude val. De balans behoeft daarbij niet te
worden verzwaard.
Gelet op deze suggestie is in overleg met de provinciale waterstaat
het voor u ter inzage liggende nieuwe plan opgemaakt. Zoals u moge
blijken, voorziet dit plan in een geheel nieuw val en de versteviging van de
balans
Dit nieuwe plan heeft het voordeel boven het eerste plan, dat geen juk
behoeft te worden geslagen, waardoor de doorvaartwijdte blijft zoals deze
thans is. De doorvaarthoogte wordt slechts 6 cm. verlaagd. Bij het aan
vankelijke plan was dit 12 cm. De ballastbak behoeft geen verzwaring.