Spreker merkt, op, dat volgens de stukken de beheerder belast is met de dagelijkse leiding. Deze omschrijving is wat kort. Hij meent, dat de beheerder de exploitatie zo moet managen dat alles zo goed mogelijk verloopt. Daarbij behoort ook de ontwikkeling van activiteiten. In de verordening komt dit te weinig tot uitdrukking. ïTat de verdeling van de uren betreft hoopt spreker dat er een wisselwerking komt met de gymnastieklokalen in de dorpen. Tot nog toe geschiedt de verdeling van de uren in de gymnastieklokalen door de sportstichtingen Op dat punt zal er dus een coördinatie met de beheerscommissie moeten zijn. De heer Knossen merkt op, dat de verdeling van de uren in de hal ook in de 2e afdeling ter sprake is geweest. De beheerscommissie krijgt voldoende werk, zodat spreker zich afvraagt of voor de urenverdeling geen ander systeem kan worden gevonden. De juiste vorm hiervoor ziet spreker op dit moment nog niet. Misschien via de sportstichtingen. Spreker vindt het bedenkelijk, dat afdelings leden op hun standpunt terugkomen, tenzij er nieuwe standpunten naar voren komen. Over het standpunt van burgemeester en wethouders inzake het voorzitterschap van de commissie is spreker teleurgesteld. Hij acht het onverstandig, dat mensen 2 petten opzetten. Dit kan problemen geven. Momenteel is de raad bezig met een stukje decentralisatie. Men moet dit ook goed doen. Dat een wethouder beter ge- informeerd is, vindt spreker geen argument, dit is halfslachtig. Men moet zoveel mogelijk functies gescheiden houden. Daarom spijt het spreker dat het college zijn aanvankelijk voorstel handhaaft. Spreker zegt, dat hij de brief van de sportstichtingen wel had verwacht. De vorm, waarin de leden moesten worden verkozen, is ook in de afdeling ter sprake geweest. Wanneer leden van sportstichtingen, die in de bestaande commissie reeds belangrijk werk hebben verrichtniet voor benoeming in aanmerking komen, wie dan wel Spreker zegt, dat nog niet alle plaatsen in de beheerscommissie bezet zijn. Hij wil graag de suggestie in t midden leggen om via de stichtingen nog een vertegen woordiger een zetel te geven, teneinde aan dit probleem tegemoet te komen. Ten slotte vraagt spreker, wanneer bijvoorbeeld een muziekkorps een uitvoering in de hal wil geven, wie over de ingebruikneming beslist, de beheerscommissie of burgemeester en wethouders. De heer Draisma merkt op, dat hier wordt gesproken over een investering van 3*5 miljoen met een jaarlijks verlies van 400.000,Daarom moet er een commissie komen, die van wanten weet. Spreker meent ook, dat het bezwaar, dat mevr. Dekker tegen het voorzitterschap heeft aangevoerd tot bijzonder onaangename ge volgen kan leiden. Daarom dient geen voorzitter uit burgemeester en wethouders of de raad te worden benoemd. Spreker vraagt zich af, waarom, wat de benoeming var) leden betreft, geen aansluiting is gezocht bij de andere commissies. Deze hebben zich wat de voorbereiding van het complex betreft zeker waar gemaakt en verdienen zeker het predicaat "gemotiveerde buitenstaander". Van die categorie zijn zeker capabele mensen, die desnoods in staat zijn als voorzitter te fungeren. Bovendien komt het secretariaat in ambtelijke handen hetgeen al duidelijk een waarborg is naar het college toe. Wethouder van Essen antwoordt, dat, wat de brief der sportstichtingen betreft, niemand van het college zegt, dat de leden dan de stichtingen alsmede de bouwbè- geleidingscommissie geen belangrijk werk bij de voorbereiding van het sporthal/ zwembadcomplex hebben verricht. Burgemeester en wethouders zijn daarmee erg inge nomen. Inmiddels hebben het sportcentrum te Grouw en de sportstichting te Warga reeds gezegt, dat de inhoud van de brief wat overtrokken was en de brief wat te vlug is geschreven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 13