Spreker merkt, op, dat volgens de stukken de beheerder belast is met de
dagelijkse leiding. Deze omschrijving is wat kort. Hij meent, dat de beheerder
de exploitatie zo moet managen dat alles zo goed mogelijk verloopt. Daarbij
behoort ook de ontwikkeling van activiteiten. In de verordening komt dit te
weinig tot uitdrukking. ïTat de verdeling van de uren betreft hoopt spreker dat
er een wisselwerking komt met de gymnastieklokalen in de dorpen. Tot nog toe
geschiedt de verdeling van de uren in de gymnastieklokalen door de sportstichtingen
Op dat punt zal er dus een coördinatie met de beheerscommissie moeten zijn.
De heer Knossen merkt op, dat de verdeling van de uren in de hal ook in de
2e afdeling ter sprake is geweest. De beheerscommissie krijgt voldoende werk,
zodat spreker zich afvraagt of voor de urenverdeling geen ander systeem kan
worden gevonden. De juiste vorm hiervoor ziet spreker op dit moment nog niet.
Misschien via de sportstichtingen. Spreker vindt het bedenkelijk, dat afdelings
leden op hun standpunt terugkomen, tenzij er nieuwe standpunten naar voren komen.
Over het standpunt van burgemeester en wethouders inzake het voorzitterschap
van de commissie is spreker teleurgesteld. Hij acht het onverstandig, dat mensen 2
petten opzetten. Dit kan problemen geven. Momenteel is de raad bezig met een
stukje decentralisatie. Men moet dit ook goed doen. Dat een wethouder beter ge-
informeerd is, vindt spreker geen argument, dit is halfslachtig. Men moet zoveel
mogelijk functies gescheiden houden. Daarom spijt het spreker dat het college zijn
aanvankelijk voorstel handhaaft.
Spreker zegt, dat hij de brief van de sportstichtingen wel had verwacht.
De vorm, waarin de leden moesten worden verkozen, is ook in de afdeling ter sprake
geweest. Wanneer leden van sportstichtingen, die in de bestaande commissie reeds
belangrijk werk hebben verrichtniet voor benoeming in aanmerking komen, wie dan wel
Spreker zegt, dat nog niet alle plaatsen in de beheerscommissie bezet zijn. Hij wil
graag de suggestie in t midden leggen om via de stichtingen nog een vertegen
woordiger een zetel te geven, teneinde aan dit probleem tegemoet te komen. Ten
slotte vraagt spreker, wanneer bijvoorbeeld een muziekkorps een uitvoering in de
hal wil geven, wie over de ingebruikneming beslist, de beheerscommissie of
burgemeester en wethouders.
De heer Draisma merkt op, dat hier wordt gesproken over een investering van
3*5 miljoen met een jaarlijks verlies van 400.000,Daarom moet er een
commissie komen, die van wanten weet. Spreker meent ook, dat het bezwaar, dat mevr.
Dekker tegen het voorzitterschap heeft aangevoerd tot bijzonder onaangename ge
volgen kan leiden. Daarom dient geen voorzitter uit burgemeester en wethouders of
de raad te worden benoemd. Spreker vraagt zich af, waarom, wat de benoeming var)
leden betreft, geen aansluiting is gezocht bij de andere commissies. Deze hebben
zich wat de voorbereiding van het complex betreft zeker waar gemaakt en verdienen
zeker het predicaat "gemotiveerde buitenstaander". Van die categorie zijn zeker
capabele mensen, die desnoods in staat zijn als voorzitter te fungeren.
Bovendien komt het secretariaat in ambtelijke handen hetgeen al duidelijk een
waarborg is naar het college toe.
Wethouder van Essen antwoordt, dat, wat de brief der sportstichtingen betreft,
niemand van het college zegt, dat de leden dan de stichtingen alsmede de bouwbè-
geleidingscommissie geen belangrijk werk bij de voorbereiding van het sporthal/
zwembadcomplex hebben verricht. Burgemeester en wethouders zijn daarmee erg inge
nomen. Inmiddels hebben het sportcentrum te Grouw en de sportstichting te Warga
reeds gezegt, dat de inhoud van de brief wat overtrokken was en de brief wat te
vlug is geschreven.