-6- Wat het voorzitterschap betreft, in de 2e afdeling is hierover lang gepraat. Het college blijft echter van mening dat een lid van het college voorzitter moet worden, gezien de grote financiële belangen, die hiermee zijn gemoeid. Spreker zegt, dat hij als voorzitter of als commissielid in beide gevallen recht streeks verantwoording schuldig is aan de raad. Men kan als voorzitter en als be stuurslid in beide gevallen solidair zijn met een besluit van de beheerscommissie. Een goede terugkoppeling naar burgemeester en wethouders en raad is noodzakelijk en het geeft een betere waarborg, indien de voorzitter uit het college komt. Spreker merkt op, dat het college in principe niet tegen reclame is. De beheers commissie moet hierover haar gedachten maar eens laten gaan en een ontwerp aan burgemeester en wethouders voorleggen. De juiste vorm kan dan worden uitgezocht. Dit geldt alleen voor blijvende reclame. Reclame, die vin wedstrijdaankondigingen wordt gevoerd^behoeft niet onder artikel 13 te vallen. Wel zal op de aard van de reclame moeten worden gelet. Reclame die tegen de sportgedachte ingaat ligt zwaar bij het college. Eventueel zal een algemene machtiging aan de beheerscommissie kunnen worden verleend. Wat de samenstelling van de commissie betreft, heeft het college gemeend mensen te moeten aantrekken, waarvan men de idee heeft, dat zij zich voor 100% willen in zetten. Daarbij zijn personen die uit de sportstichtingen voorkomen, alsmede per sonen die op persoonlijke titel zijn gevraagd. Daarbij is bewust geen verzoek ge richt tot sportstichtingen, verenigingen voor Plaatselijk Belang, scholen, F.F.F., G.W.H.I. e.d. De verdeling van de uren zal goed in de gaten moeten worden gehouden en spreker acht het niet juist alleen de commissies hiermee op te zadelen. Straks zal aan de verenigingen worden gevraagd hoeveel uren zij van de sporthal en van de gymnastiek lokalen gebruik willen maken. De sportstichtingen krijgen dan de kans de zaaluren te verdelen waarna over 2 a 3 weken overleg met de beheerscommissie over de verdeling van de sporthal kan worden gepleegd. Burgemeester en wethouders zijn van gedachte dat de verdeling van de zaalruimte in onderling overleg moet worden opgelost. Spreker zegt, aangaande de opmerking over de verambtelijking van de commissie, dat de ambtenaren geen stemrecht in de commissie hebben, zij zijn alleen voor de uitvoering van de werkzaamheden. De beheerder heeft alleen bevoegdheden, die hem bij de verordening zijn toege kend. In de praktijk zal moeten worden getracht de zaal zoveel mogelijk vol te krijgen. Over aanvragen voor evenementen, geen sport zijnde, besluit de beheers commissie. wethouder De heer Knossen zegt door do argumenten van de xs«xxxkk&x aangaande het voor zitterschap niet overtuigd te zijn. Spreker kan niet zien dat de grote belangen in de verordening niet goed verwerkt zijn. Het werk moet zoveel mogelijk gedele geerd worden en de leden van het dagelijks bestuur moeten zich waarmaken. Daarom moet men dit aan deze leden overlaten. Spreker is er een groot tegenstander van dat een lid van het college en de raad in het dagelijks bestuur komen. Indien hier over geen voorstel komt wil spreker dit desnoods zelf wel indienen. Spreker heeft begrepen, dat de beheerscommissie verantwoordelijk voor de ver deling is. Hij mist echter in de regeling, dat de commissie over benoeming van vast personeel moet adviseren. Mevrouw Dekker zegt ook niet door de wethouder overtuigd te zijn. Zij stelt voor artikel 2, lid 2 te schrappen. De heer Draisma is ook niet overtuigd door het betoog van wethouder Van Essen. De commissie krijgt een bepaalde image. De wethouder kan nu wel zeggen dat de sekretaris en financiële ambtenaar geen stemrecht hebben maar zij kunnen wel mee praten en daardoor blijft het een stukje verambtelijking. Spreker merkt op, dat de brief door de sportstichtingen niet zo maar is geschreven. Volgens de verordening kan het aantal leden nog met ten hoogste 3 leden worden uitgebreid. Spreker vraagt wat er op tegen is aan de zwembadcommissie en de sportstichtingen te vragen elk één bestuurslid voor de commissie af te vaardigen. TIanneer dit voorstel ondersteund wordt kan dit in behandeling worden genomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 15