Er is nu een pakket van taken naar behoefte bijeengebracht, die bij een D.G.D. zouden kunnen worden ingebracht, te weten: 1. de taken, die de G.G.DLeeuwarden thans op contractbasis reeds voor gemeenten verricht; 2. de schoolartsendienst; 3. de indicatiecommissie; 4. advisering ten behoeve van de sociale diensten; 5. medische advisering in het algemeen, dat wil zeggen ten aanzien van nota's, rapporten, maatregelen e.d.; 6. allerlei soorten keuringen (de inbreng zal soms afhangen van afspraken met plaatselijke huisartsen) 7. bedrijfsgeneeskundige dienst-funktxe; 8. controle gemeentepersonee1 9. advisering omtrent het project gezondheidsvoorlichting en opvoeding van de provincie; 10. gedeeltelijke uitvoering van de Wet op de lijkbezorging; 11. inentingen hangt mee af van met plaatselijke huisartsen gemaakte afspraken 12. bestrijding van hoofdluis; 13. uitvoering Krankzinnigenwet; 14. parkeerontheffingen invaliden; 15. advisering e.d. met betrekking tot de huisvestingsproblematiek. Dit pakket, dat samengesteld is uit de door de colleges van de regiogemeenten naar voren gebrachte punten, houdt aanmerkelijk meer in dan het minimum*pakketdat wij tijdens"een bespreking met de voorzitter en secretaris van de commissie gezond heidszorg en de directeur van de G.G.D. te Leeuwarden naar voren hebben gebracht, n.l. schoolartsendienst, medische advisering en keuring van ambtenaren. In feite zou deze gemeente voorlopig met dit opgegeven minimum-takenpakket kunnen volstaan. Het wetsontwerp voorzieningen gezondheidszorg (ontwerp van wet, houdende regelen ter bevordering van een doelmatig stelsel van voorzieningen gezond heidszorg) wil echter, voortbouwende op de structuurnota gezondheidszorg van Staats secretaris Hendrickx uit 1974, bereiken, dat in Nederland een net van districts gezondheidsdiensten tot stand komt, zodanig, dat elke gemeente bij een dergelijke dienst is aangesloten. Het uitgangspunt van de regio, gebaseerd op de behoeften van de gemeenten, is dan ook geweest een minimum-takenpakketovereenkomstig het wetsontwerp voorzieningen gezondheidszorg, aangevuld met de taken jeug^gezondheidszorg en bejaardenzorg, samen te stellen. Inzake het kostenaspect mogen wij het volgende opmerken. De bijdrage per inwoner van alle 11 gemeenten is begroot op f 13,50. Dit bedrag kan worden verminderd met de rijksvergoeding in de kosten voor jeugdgezondheidszorg 5,56 zodat de D.G.D. per saldo f 7,94 per inwoner kost. Wanneer schoollogopedie tevens in het pakket wordt opgenomen zullen de totale kosten van de D.G.D. met f 0,65 per inwoner worden verhoogd. Zoals uit het bij de stukken voor u ter inzage gelegde financiële overzicht,, blijkt, zal deelneming aan de D.G.D. met 14 taken voor deze gemeente een extra uit gaaf vragen van 22.000,voor 1980 of in totaal f 40.292,overeenkomende mèt 4,65 per inwoner. In de prioriteitenplanning voor 1980 is met deze extra uitgaaf eventueel rekening gehouden. Het is mogelijk voorlopig minder taken af te nemen. Maar de kosten van de jeugdgezondheidszorg en de regionale indicatiecommissie, tezamen met het toe te rekenen gedeelte van de overheadskosten maken zodanig deel uit van het totale kostenbedrag, dat de marge tussen het minimum- en het totale takenpakket relatief klein blijft. De regio heeft onderzocht op welke wijze een fasering in de kosten kan worden aangebracht. Een groot deel van de overheadskosten komen thans namelijk voor rekening van de gemeente Leeuwarden (G.G.D.). Het ligt in de bedoeling, dat de overige ge meenten steeds meer van deze overheadskosten overnemen, zodat in 1987 een bijdrage per inwoner voor alle gemeenten gelijk zal zijn. Dit betekent, dat de bijdrage van deze gemeente jaarlijks met f 4.000,stijgt, zodat de gemeentelijke bij drage aan de D.G.D. in 1987 rond 68.800,-- zal bedragen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 59