Ten aanzien van de evenredigs vertegenwoordiging is door de regioraad besloten, hiernaar zoveel als mogelijk is te zullen streven. De naam "Regio Friesland-Woord" sluit aan op de terminologie van het rapport "de territoriale begrenzing en de taakstelling van samenwerkingsverbanden in de provincie Friesland". De regeling, dat dit gebeurt, wanneer 1/3 van het aantal aanwezige leden van het betreffende regio-orgaan zich daarvoor uitspreekt, wordt als voldoende waarborg beschouwd, te meer,, daar de gemeenten zelf de bevoegdheid hebben, haar eigen standpunt aan de regioreactie toe te voegen, ook als dat afwijkend is. De praktijk van de advisering zal naar verwachting zijn, dat door de Regio slechts dan een standpunt zal worden ingenomen, wanneer daarover een redelijke mate van overeenstemming bestaat. De regeling verzet zich niet tegen een bijdrage, die afhankelijk is van de uit kering uit het gemeentefonds. In de begroting kan de wijze van kostentoerekening nader worden bepaald, mits (voor de algemene kosten) het criterium inwonertal maar wordt gehandhaafd. De verdeling van de algemene kosten ware voorlopig te handhaven op een gelijk bedrag per inwoner. De verdeling van de kosten van ge meenschappelijke taakuitvoering ware per taaie te bezien (zie b.v. D.G.W.). Wanneer wordt aangetoond, dat gemeenten voor de uitvoering van dezelfde taak een verschillende uitkering uit het gemeentefonds ontvangen, dan wel aanwijsbaar is, dat gemeenten niet in dezelfde mate van regionale uitvoering van de taak profi teren, dan zal daarmee rekening worden gehouden bij de vaststelling van de ge meentelijke bijdrage aan de kosten van regionale uitvoering. Dit standpunt wordt door de regioraad volledig onderschreven In zijn algemeenheid dient inderdaad naar beknoptheid van de verslagen te worden gestreefd.Woordelijke verslagen van de Regioraad zijn noodzakelijk voor de ver antwoording van de Regioraadsleden naar de gemeenteraden. Te overwegen is tevens, een besluitenlijst te maken van de vergaderingen van de Regioraad. Het nadeel van een besluitenlijst is echter, c".at die in de praktijk de functie van het verslag overneemt, hetgeen de relatie gemeenteraden- Regioraad schaadt wegens het ont breken van een weergave van de besluitvorming zelf. Een besluitenlijst is daar enboven overbodig, daar de besluiten over de onderwerpen die aan de orde zijn geweest, vrijwel alle toch reeds in briefvorm aan de gemeenten "worden toegezonden. In verband met de bestuurlijke verantwoordelijkheden, ook ten aanzien van de in breng van gemeentelijke vertegenwoordigers in commissiewerk, wordt dit voorstel afgewezenVoor de gemeentesekretaris als gemeentelijk vertegenwoordiger zou een uitzondering kunnen worden gemaakt, daar deze zeer direct bij het beleid van het gemeentebestuur is betrokken. In het algemeen kunnen wij ons met het antwoord op de door u gestelde vragen wel verenigen. Uit de stukken van de regio is we1 gebleken, dat de deelnemende gemeenten de continuering van de regionale samenwerking positief benaderen en dat de conclusie kan worden getrokken, dat de motieven voor de samenwerking in de vorm van ver lengd lokaal bestuur, zoals omschreven in het in uw bezit zijne blauwe rapport, door de deelnemende gemeenten unaniem wordt onderschreven. Enkele door de gemeenten gemaakte opmerkingen hebben geleid tot het wij zigen van de ontwerp-regeling, zoals uit het hierbijgaande rapport blijkt. Het betreft de volgende wijzigingen: Artikel 5, lid 1, sub e schrappen, artikel 5, lid 1, sub f het woord "andere" vervangen door "de'b tevens vernummeren in e. -3-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 31