Ten aanzien van de evenredigs vertegenwoordiging is door de regioraad besloten,
hiernaar zoveel als mogelijk is te zullen streven.
De naam "Regio Friesland-Woord" sluit aan op de terminologie van het rapport
"de territoriale begrenzing en de taakstelling van samenwerkingsverbanden in de
provincie Friesland".
De regeling, dat dit gebeurt, wanneer 1/3 van het aantal aanwezige leden van
het betreffende regio-orgaan zich daarvoor uitspreekt, wordt als voldoende
waarborg beschouwd, te meer,, daar de gemeenten zelf de bevoegdheid hebben, haar
eigen standpunt aan de regioreactie toe te voegen, ook als dat afwijkend is.
De praktijk van de advisering zal naar verwachting zijn, dat door de Regio slechts
dan een standpunt zal worden ingenomen, wanneer daarover een redelijke mate van
overeenstemming bestaat.
De regeling verzet zich niet tegen een bijdrage, die afhankelijk is van de uit
kering uit het gemeentefonds. In de begroting kan de wijze van kostentoerekening
nader worden bepaald, mits (voor de algemene kosten) het criterium inwonertal
maar wordt gehandhaafd. De verdeling van de algemene kosten ware voorlopig te
handhaven op een gelijk bedrag per inwoner. De verdeling van de kosten van ge
meenschappelijke taakuitvoering ware per taaie te bezien (zie b.v. D.G.W.).
Wanneer wordt aangetoond, dat gemeenten voor de uitvoering van dezelfde taak een
verschillende uitkering uit het gemeentefonds ontvangen, dan wel aanwijsbaar is,
dat gemeenten niet in dezelfde mate van regionale uitvoering van de taak profi
teren, dan zal daarmee rekening worden gehouden bij de vaststelling van de ge
meentelijke bijdrage aan de kosten van regionale uitvoering.
Dit standpunt wordt door de regioraad volledig onderschreven
In zijn algemeenheid dient inderdaad naar beknoptheid van de verslagen te worden
gestreefd.Woordelijke verslagen van de Regioraad zijn noodzakelijk voor de ver
antwoording van de Regioraadsleden naar de gemeenteraden. Te overwegen is tevens,
een besluitenlijst te maken van de vergaderingen van de Regioraad. Het nadeel van
een besluitenlijst is echter, c".at die in de praktijk de functie van het verslag
overneemt, hetgeen de relatie gemeenteraden- Regioraad schaadt wegens het ont
breken van een weergave van de besluitvorming zelf. Een besluitenlijst is daar
enboven overbodig, daar de besluiten over de onderwerpen die aan de orde zijn
geweest, vrijwel alle toch reeds in briefvorm aan de gemeenten "worden toegezonden.
In verband met de bestuurlijke verantwoordelijkheden, ook ten aanzien van de in
breng van gemeentelijke vertegenwoordigers in commissiewerk, wordt dit voorstel
afgewezenVoor de gemeentesekretaris als gemeentelijk vertegenwoordiger zou
een uitzondering kunnen worden gemaakt, daar deze zeer direct bij het beleid
van het gemeentebestuur is betrokken.
In het algemeen kunnen wij ons met het antwoord op de door u gestelde
vragen wel verenigen.
Uit de stukken van de regio is we1 gebleken, dat de deelnemende gemeenten de
continuering van de regionale samenwerking positief benaderen en dat de conclusie
kan worden getrokken, dat de motieven voor de samenwerking in de vorm van ver
lengd lokaal bestuur, zoals omschreven in het in uw bezit zijne blauwe rapport,
door de deelnemende gemeenten unaniem wordt onderschreven.
Enkele door de gemeenten gemaakte opmerkingen hebben geleid tot het wij
zigen van de ontwerp-regeling, zoals uit het hierbijgaande rapport blijkt.
Het betreft de volgende wijzigingen: Artikel 5, lid 1, sub e schrappen, artikel
5, lid 1, sub f het woord "andere" vervangen door "de'b tevens vernummeren in e.
-3-