-5- Het werkterrein van het recreatieschap is slechts beperkt; Ten eerste is er de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap i;D3 ïlarrekrite" die praktisch dezelfde doelstelling en reglementen heeft, maar het grote voor deel, dat se heel het Friese merengebied bestrijkt. Ten tweede is er de Landschapsverordening Friesland 1975, die de mogelijkheden voor DLM om zelf iets te regelen, praktisch tot nul reduceert. Ten derde is gebleken, dat de eerste doelstelling van het schap, het maken van een "Basis recreatie .plan1'" niet uitvoerbaar is, omdat de voorbereidingscommissie de grenzen van het schap verkeerd legde. De leden van het algemeen bestuur mogen nu slechts nakaarten over wat dienaangaande in de Ilarrekrite al besproken is, en zich verder aan de openbaarheid onttrekt. Tot nu toe is er nauwelijk een eigen beleid geformuleerd. Veel tijd is besteed aan pogingen, om fouten van de voorbereidingscommissie, die ten on rechte reeds beleid was gaan voeren, weer recht te breien. Er is niets gedaan aan praktische maatregelen tot instandhouding van ons mooie recreatiegebied. Door de getalsovermacht van de vertegenwoordigers van de twee Taldgemeenten kwamen de veel deskundiger vertegenwoordigers van Idaarderadeel nog ai eens in het verdomhoekje. Er zijn bij mij nog steeds grote twijfels over de zin van dit schap, temeer nu ik uit de Marrekrite-stukken, die bij de raadsstukken liggen, verneem, dat voorzitter Jonkman van het recreatieschap, en wethouder van Smallingerlanö, het college van Gedeputeerde Staten van Friesland via de Marrekrite-vergadering van 14 iuni j.l. liet weten, dat hij vindt, dat het botenbestand in Friesland op slot moet worden gezet. En dat de Heren Vrijling,onze voorzitter, en wethouder Terpstra van Tietjerksteradeel, D.B. lid van het schap, zich met deze ziens*wijze kunnen verenicen. En dat te bereiken door middel van de Landschapsverordening, die hier zeker niet voor was bedoeld. Ik vraag me af waar ze toch heen willen. Dit sou namelijk betekenen, dat vooral da waterrecreatiemogelijkheden van de eigen, Friese, bevolking worden beperkt, fodat de bezoekers van buiten met hun grote kruisers en evenredig grote hekgolven, naar verhouding meer ruimte op onze wateren zouden krijgen. F,n hec lijkt er op, dat ze nog hun zin krijgen ook: Gedeputeerde Staten zijn tenminste voor hun aandrang bezweken, en hebben per 1 september juist die wateren verboden als vaste ligplaats voor kleinere boten, die onze raad vrij wilde laten. Ook delegeerden ze de ontheffingsbevoegdheid aan de drie gemeenten, terwijl er nog steeds geen opsporingsapparaat is. En de x«;ens van onze raad om de rechts zekerheid in het ontheffingsbeleid te verbeteren, door het D.B. van Da Lege Hidden werd afgewezen, omdat het vrijheid van handelen wilde behouden. De praktische maatregelen voor ons natuur.en recreatiegebied, die onze raad graag zou zien bevorderd, bleven steeds buiten de besprekingen. Gelukkig kregen wij bij een recente vaartocht door ons mooie gebied, de indruk dat deze sterk heeft bijgedragen in een verandering ten goede in de benadering. -6-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 13