'Het heeft hen: deugd gedaan, cat gedeputeerde staten het voorstel \an het vorige college van burgemeester en wethouders, dat unaniem is genomen, hebben overge nomen en er achter blijven staan. In deze raad is meermalen geprobeerd het fundamentele van het bepaalde in artikel 6 onder de tafel te schuiven met mooie verhalen over Duitsers met grote jachten. Maar men gooit dan juist in deze gemeente het instrument over boord waarmee men deze grote, jachten in de hand kan houden. Spreker acht het onvoorstelbaar, dat juist een socialistische fractie een dergelijk punt zo veronachtzaamd. Spreker zegt, dat het doel van de artikel S-procedure is de boten uit de kwetsbare gebieden weg te halen, wanneer bijvoorbeeld in een jachthaven een alternatief aanwezig is, zulks in het kader van een duidelijk saneringsbeleid. Wellicht zal een plaats in de Wargastervaart goedkoper zijn dan in een jacht haven. Maar als men aan de andere kant hoort, dat men zo bewust bezit is met natuurbeheer en dergelijke, dan vraag spreker zich af, of er niet met tvree maten wordt gemeten, wanneer men in een andere recreatievorm ook met zijn recreatievoorziening neer kan zetten waar het het goedkoopst is. Spreker be grijpt, dat de 3 initiatiefnemers van doel waren burgemeester en wethouders te vragen geen delegatie op dit punt van gedeputeerde staten te aanvaarden. Spreker acht dit niet juist. Een delegatiebevoegdheid moet aan de basis blijven. Spreker noerat daartoe als voorbeeld een raadslid, dat aan de secretarie-ambtenaar vraagt aan een ingezetene een formulier om ontheffing in te zenden. Zo moet het blijven. Spreker begrijpt niet, dat juist de F.N.P.die het verschil tussen centrali satie en decentralisatie zo goed weetdeze soort brieven mede ondertekent en er achter staat, dat dit soort verzoeken naar Leeuwarden gaat. Spreker vraagt zich af, of het tijd wordt om een ontnuchteringsbijeenkomst te houden, want de gemeente is nu volkomen op liet verkeerde wad. De ommekeer van het huidige college is fnuikend voor de uitvoering van de artikel 6- procedure. Spreker zegt, dat door een grote categorie de uitvoering van artikel 6 is uitgelegd als een heksenjacht. Dit is volkomen onjuist, het artikel is juist bestemd om de eigen botenbezitters bescherming te geven. Het feit dat men deze hele procedure zo maar aan de kant wil zetten, geboren uit een verpolitiekte sfeer, en misschien daardoor de zaak niet de juiste proporties heeft gehouden, maar achter het vrijheidsblijheidsbeginsel is gaan staan, is voor spreker on begrijpelijk. Juist de kleine man, waar de P.v.d.A. pretendeert voor op te komen, heeft er belang bij, dat oevereigenaren niet naar willekeur gaan bepalen, of ze liever 20 goed betalende Duitsers op de ligplaatsen hebben dan minder betalen de eigen ingezetenen. De heer van der Goot meende, dat de brief van de drie fractie-voorzitters niet ter discussie stond, maar dankt de heer Draisma voor zijn uiteenzetting. Spreker zegt, dat hier over de begroting van het schap wordt gepraat en met name de kosten van de controle. Hij vraagt of er al iets over de verdeling 2/3 provincie en 1/3 gemeenten bekend is. Indien de gemeenten 1/3 deel van de kosten voor hun rekening kunnen nemen dan graag op basis 1 3 5, conform hetgeen de heer Schermer heeft opgemerkt. De heer Rnossen zegt, dat over het punt dat de heer van der Goot aanroert nog nooit een bespreking is geweest. Het is gemakkelijk te zeggen, dat we maar 1/9 van de controlekosten willen betalen, maar wat is de uitvoering. Wanneer deze gemeente straks voor de zoveelste keer met een afwijkend standpunt in het schap komt dan lopen we de kans, dat de beide andere gemeenten zeggen; "Wat hebben we met die lui van ïdaarderadeel te maken".

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 17