-8-
,'J.mneer do gemeente zo doorgaatKan 6at juist gevaarlijk worden en loogt men
do kans dat de beide anderen beslissen wat er moet gebeuren. Het; schay is juist
ingesteld om eenheid in het beleid te kri'jorendu hoort nen"hi j zuilen hot
zelf wel regelen en hebben neen eenheid nodig Spreker vindt -hit een bedenkelijke
«aak. Oe heer de dolt naeft gezegd, er het schap tot nog toe weia.Lg concreets
heelt opgeleverd, maar big ai dat gehakr.etak is dat ook niet mogelijk.
Pethouder Terpstra neut. dat het hem niet dienstig lijkt om op de brede be
schouwingen in te gaan. Kr is verschil van mening, dat is wol bekend. Spreker
zegt. dat het uitgangspunt is hot milieu te beschermen, den is hiermee bezig.
Door de boottocht, die onlangs door het recreatieschap is gehouden zijn de
standpunten waarschijnlijk dichtst bij elkaar gekomen. Spreker heeft wel goede
hoop, dat in het. schar- straks resultaten zullen worden gehoekt, want zover liggen
de standpunten niet uit elkaar, "'at de begroting aangaat is het kardinale punt
de controleposten. In het schap is men er duidelijk van uitgegaan, dat de gemeen
ten niet -neer dan 1 /3 deel voor hun rekening nemen.
Aan het totale bedrag van f 18.000,-- verandert niets. De vertegenwoordigers van
onze gemeente in het schap staan achter de suggestie ven wethouder Terpstra van Tie
jerks ter adeel om een verdeling naar evenredigheid van het inwonertal te maken. Hat stand
punt van Smallingerland is nog niet bekend.Spreker zegt,dat over de verdeling van
de I.. .000, nog in het recreatieschap zal worden gesproken. Hij acht een
verdeling naar het aantal inwoners (sc.als bij elke gemeenschappelijke regeling)
beier. Overheidskosten worden gelijkelijk over de gemeenten verdeeld. Dit is
indertijd afgesproken. Uitzondering hierop vormt de vuilophaaldienst, -waarvoor
Idaarderadael de meeste kosten betaalt.
Spreker is van mening, dat d.e begroting wat punt e betref t met de opmerking 1/9
3/3, '3/9.. (Idaari er adeel, Tiet j erksteradeelSmal linger land) moet worden inge
diend
De heer de v/olf zegt in tweede instantie, dat het hem niet verbaast,
lat de heer Praisma van dit punt een politiek stuk probeert te aiaksn, terwijl
hot heel duidelijk niet zo is. ".'at soreker gezegd Leeft, is de zienswijze van
de raad via tweeën-aal een unaniem besluit. Bij het eerste besluit cat zonder
hoofdelijke stemming is genomenis nog gezegddat het ondankbaar zou zijn,,
dat de voorzitter van de rc-.d zich van dit standpunt losmaakt. Het leek een
mooie '.aak. Ten Westen van net Prinses u,grietkanaal geen 1 iyglaatsverbod voor
langer dan 3 dagen voor kleine vaartuigen, naar toe); heeft het vorige college,
dit in overleg met de beide andere gemeenten, zijn eigen inzicht bepleit bij
Gedeputeerde Staven, hetgeen biijkonar is gelukt. De heer Draisma blijkt nog
steeds niet de bedoeling van de Lan.isehagsvercrdenine te begrijpen. Deze ver
ordening kent geen distributienaakregel. Dit .ai hopelijk wel blijken. Rij
niet-sanering levert het voor ei-en mensen geen problemen oo. Maar gedeputeerde
staten willen juist wei saneren. Uit zou geen probleem zijn, wanneer er een
jaohthavepplan vres. Dit is er niet. Daarom meent spreker dat de boLenbesitters
niet ..iet een vergunningsstelsel en onzekerheden genlaagd moeten worden.
De heer rraisma beklemtoont nog eens, dat de raad niet het competentie-
orgaa.i is, dat bij ie uitvoering van artikel 6 van de Landschapsverordening
wordt geroepen. Dit is „uiver een. kwestie van burgemeester en wethouders. De
raad schrijft het college ook niet voor wat ze elke dag moet eten. De bedoeling-
van spreker was helemaal niet om politiek verhaal af te steken. I-Iet gaat hier
om. een stuk zienswijze.
-9-