Het bedienen van de brug wordt uitbesteed. Het bedrijf J. Bijlsiaa te Giekerk
heeft hiervoor een prijsopgaaf gedaan. Het bedrijf is bereid, de brug te
bedienen tegen een uurloon van 25,inclusief sociale lasten, vervanging
bij ziekte en vakanties.
Voor 1980 bedragen dan de kosten over de periode 1 mei tot 1 oktober:
22 weken x 103 uur (omgerekend volgens het AAR) x 25,56.650,
In de begroting voor het dienstjaar 1980 is voor het loon van de brug
wachter 25.000,geraamd, zodat deze post met ongeveer 42.000,sou
moeten worden verhoogd.
In 1978 zijn in de periode van 1 mei tot 1 oktober 4023 schepen de brug
gepasseerd. Wanneer in 1980 5000 schepen de brug zullen passeren, betekent dit
dat voor elke openstelling de kosten per boot 66.850,s 5000 - 13,37
zullen zijn.
De openstellingstijden van de brug worden zodanig beperkt, dat de bediening
door één man kan geschieden. Er van uitgaande, dat een werkweek 40 uur bedraagt
en de scheepvaart in de weekends het drukst iszouden de openingstijden als
volgt kunnen worden beperkt:
maandag t/m vrijdag 9-11 uur en van 15-18 uur (5x5 uur 25 uur)
zaterdag en zondag 8-11 uur en van 15-19.30 uur (2 x lh uur 15 uur)
De loonkosten van één vaste brugwachter bedragen, inclusief de
sociale lasten 35.000,
vervanging bij vakantie (incl. zaterdag en zondag)
3 weken is 159 uur (omgerekend) a 27,60 is rond 4.400,
Totaal 19.400,--
Ten laste van de post bediening van de brug wordt gebracht 5/12 x
35.000,f 14.535,plus 4.400,18.S35,en ten laste van de
algemene dienst 7/12 x 55.000,20.415,Bij de dienst van gemeente
werken is voor deze man wel werk in de periode van 1 oKcober tot 1 mei.
Gezien bovenstaande mogelijkheden gaat onze voorkeur uit naar punt 3,
inzake beperking van de openstellingstijden.
Wij stellen u derhalve voor, voor de bediening van de brug te Warga moge
lijkheid 3 te kiezen en daartoe een besluit te nemen, waarvan het concept bij
de stukken voor u ter inzage ligt.
18% 3TW rond
Totaal
10.200,—
66.850,—
Burgemeester en wethouders
der gemeente Idaarderadeel
K.J. Vrijling, burgemeester.
D. Smits
sekretaris.