Subsidiëring van de sport. Uit bovenstaande cijfers blijkt, dat de gebruikers van de sportaccommodaties Ie exploitatiekosten (zijnde de variabele kosten)slechts zeer ten dele opbrengenWaar onze mening is het ook niet mogelijk, deze kosten volledig in rekening te brengenDe gemeente zal dus ook op enigerlei wijze in de exploitatiekosten subsidie moeten verlenen. Welke subsidieregeling ook wordt getroffen, de subsidies zullen steeds door de gehele bevolking,via de gemeentelijke belastingheffing, moeten worden opge bracht; dus ook door degenen, die van de accommodaties geen gebruik maken en/of er geen belang bij hebben.Dat vooral de gebruikers, als meest belanghebbende aroep, een naar draagkracht redelijk aandeel zullen moeten opbrengen, is zonder meer billijk. De voorzieningen zijn immers voor hen en op hun aandrang gesticht. Dit gegeven rechtvaardigt een extra bijdrage hunnerzijds in de kosten. De kernvraag, die hierbij naar voren treedt is: hoever wil en kan de ge meente in alle redelijkheid gaan met de huuropbrengsten? Bij het beantwoorden van deze vraag kan de financiële positie van de gemeente niet buiten beschouwing blijven. Is die positie gunstig en zijn de nog niet gerealiseerde mogelijkheden tot het heffen van gemeentelijke belastingen aan de ruime kant, dan zal het antwoord anders luiden, dan wanneer de financiële vooruitzichten zorgelijk zijn en de heffing van gemeentelijke belastingen reeds de grenzen van het toelaatbare is genaderd. Idaarderadeel verkeert duidelijk in die laatste ongunstige situatie. Bij het vaststellen van de gebruikers-tarieven voor de sportaccommodaties, zal noodzakelijkerwijs met dit gegeven rekening moeten worden gehouden. De zeer lage huren van de bestaande accommodaties trekken in bovenstaand overzicht van kosten en inkomsten de aandacht. Van de exploitatiekosten van gymnastieklokalen en sportvelden, wordt door de gebruikers slechts respectievelijk 3,48% en 3,75% vergoed. De oorzaak is, dat de huren in de jaren 1955 tot en met 1978 nimmer zijn aangepast aan de gestegen kosten en de inflatie. Hierdoor is in de tarief stelling een grote achterstand ontstaan. Tarieven 19-30. In verband met het vorenstaande zijn wij van mening, dat de volgende tarieven (exclusief trendmatige bijstelling per jaar) acceptabel moeten worden geacht; Gymnastieklokalen Omdat de lokalen vóór 20 uur voornamelijk door de jeugd zullen worden gebruikt, wordt het gewenst geacht, hiervoor een lager tarief te hanteren. Het verschil tussen het normale tarief en het jeuwd.tarief moet worden gezien als een jeugd- subsidie Tot nu toe werd voor de vaste verhuur aan gebruikers uitgegaan van 40 weken gebruik per jaar, omdat gedurende de vakanties de lokalen niet beschikbaar waren. Omdat een aantal verenigingen niet 40 doch slechts 20 weken gebruik zullen maken van da lokalen, achten wij het gewenst, naast het tarief per uur ook een vast jaar-tarief te hanteren. Dit tarief zou gebaseerd kunnen worden op een gemiddeld gebruik van 30 weken. Tenslotte zijn wij van mening, dat verenigingen van buiten de gemeente een hoger tarief moeten betalen. Tariefsvoorstel; A. voor gebruikers gevestigd in de gemeente Idaarderadeel; 1. gebruik tot 20 uur 1,50 per uur en 45,per uur per jaar; 2. gebruik na 20 uur 5,per uur en 150,per uur per jaar. 3voor overige gebruikers 7,50 per uur

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 49