-5-
Voor het overige zijn de vergaderingen niet openbaar.
Over de openbaarheid en het geven van inspraak bij de vaststelling van het
basis-recreatieplan is ons op dit moment niets bekend.
T?ij veronderstellen echter, dat wij daaromtrent te zijner tijd door de
Marrekrite zullen worden ingelicht.
18Belastinghe ffing
Toe ri s tenb e1as ting
Deze belasting kan worden geheven terzake van het houden van verblijf binnen
de gemeente door personen, die niet in het bevolkingsregister cler gemeente zijn
opgenomen
De tekst van de wet is zo ruim, dat niet alleen voor het overnachten, doch
ook voor het verblijven binnen de gemeente belasting kan worden opgelegd.
De toeristen in deze gemeente verblijven enerzijds op enkele kampeerterreinen,
in hotels^, woonschepen en 2e woningen en caravans, anderzijds in boten.
Het is duidelijk, dat de laatste categorie in de praktijk niet kan worden
belast. De contrölekosten zouden waarschijnlijk een veelvoud van de opbrengst zijn.
Een mogelijke heffing zou zich daarom practisch moeten beperken,tot de andere
categorieën.
Voor zover het de gebruikers van 2e woningen -daaronder te verstaan de natuur
lijke personen, die in de gemeente geen hoofdverblijf hebben en de beschikking
hebben over een sta-caravan, woonschip, tweede woning enz.- betreft, wordt
reeds de woonforensenbelasting geheven (opbrengst f. 87.500,Het lijkt
niet reëel, deze categorie daarnaast nog eens afzonderlijk met een toeristen
belasting te belasten.
Er resteerd dus praktisch slechts een groep kampeerders en gebruikers van
toercaravans. Tij achten het niet gewenst, voor deze groep een uitzondering
te maken en uitsluitend voor deze categorie toeristen een nieuwe belasting in
te voeren. Dit temeer omdat de opbrengst, bij een in sommige gemeenten geldend
tarief van f. 0,25 per dag, slechts enkele duizenden guldens zou bedragen.
Rioolrechten.
Voordat in 1977 onder andere de onroerend-goedbelastingen werden inge
voerd, werd naast de wegbelasting een rioolbelasting geheven. Deze belasting
bedroeg in hei; laa tste jaar van heffing -1976- f. 02,50 per aangesloten of
aansluitbaar perceel.
Bij het berekenen van de gewenste opbrengst van de onroerend- goedbe-
lastingen is er vanuit gegaan, dat deze belastingen tenminste zoveel zouden
moeten opbrengen als de op dat tijdstip vervallende belastingen. De opbrengst
van de rioolbelasting was geraamd op f. 204.200,en is dus als 'net ware in
het tarief van de onroerend goed»belastingen begrepen.
Is de heffing van een rioolbelasting thans niet meer mogelijk, er kan wel
een retributie worden geheven van degene, die afvalwater via de gemeentelijke
riolering loost. Voor de zogenaamde artikel 12*gemeenten, die een aanvullende
bijdrage van het rijk ontvangen, is zelfs voorgeschreven, dat gemiddeld per
aansluiting f. 115,moet worden geheven, voor zover de gemeente geen kosten
voor de zuivering van het afval»water heeft.
De heffing, gegrond op artikel 277 van de gemeentewet, is retributie,
dit wil zeggen het is een vergoeding voor het gebruik overeenkomstig de be
stemming van voor de openbare dienst bestemde werken of inrichtingen, die
bij de gemeente in onderhoud zijn. Er mag een "matige" winst mee worden ge
maakt. De exploitatielasten van de pompen en riolen zijn in 1980 geraamd op
rond f.137.000,de kapitaallasten van diverse in het verleden uitgevoerde
rioleringwerken bedragen rond f. 73.000,