De Kroon eist namelijk een direkte bouwtitel als voorwaarde voor onteigening, met andere woorden pas als er een bouwplan is ingediend, kan de gemeente tot onteigening overgaan. Een onteigeningsprocedure op dat moment is met het oog op de tijd, die daarmede is gemoeid, weinig aantrekkelijk. Bij ae sub b bedoelde mogelijkheid kan direkt tot onteigening worden besloten, althans wanneer de behoefte kan worden aangetoond. Een bezwaar van een gedetaileerd plan is evenwel, dat niet voor komen k.an wordendat gegadigden van elders zich ter plaatse gaan vestigen. Beperking van de bouw tot de sociaal-economisch aan het dorp gebondenen is dan niet mogelijk. In verband met een en ander zijn wij - en is ook de le afdeling - tot de conclusie gekomen, dat vaststelling van een bestemmingsplan alleen het gewenste effect kan sorteren, wanneer de gemeente de be nodigde gronden zou kunnen aankopen. Inmiddels in ons gebleken, dat de betrokken eigenaar te Idaard niet bereid is, zijn grond af te staan. De grondeigenaar te Friens heeft ons inmiddels meegedeeld, bereid te zijn, de benodigde grond op basis van taxatie door twee deskundigen over te dragen. Aan de taxateurs is on G augustus j.l. opdracht tot schatting geveven. Het betreffende rapport is tot nog toe niet binnengekomen. Op crond van een en ander stellen wij ons op het standpunt, dat van de vaststelling van een bestemmingsplan voor Idaard moet worden afgezien en dat na verkrijging van de betreffende grond te Friens voor dit dorp een plan kan worden ontwikkeld. Derde jachthavenkolk Grouw. Wij hopen u in de loop van 1980 een afgerond voorstel over de aanle^ en exploitatie van de derde kolk en wat daarmee annex is voor te leggen. Burgemeester en wethouders der gemeente Idaarderadeel, K.J. Vrijling, burremeester D. Smits sekretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 53