De heer Bouma heeft als argumenten het getal dorpen van 8 naar 18 en de afstand bevolking-bestuurder genoemd. Spreker meantdat het contact burger-bevolking sterk afhangt van de tijd die de wethouders voor hun functie beschikbaar hebben. Een van de nieuwe dingen, vaar men bij de herindeling om moet denken is, dat ar minimaal 2 full-time-wethouders worden benoemd. Bij de part-time krachten is er te vaak sprake van een situatie, waarbij een dagelijks bestuur in een dagelijks bestuur ontstaat. Een full-tine-wethouder zal veel beter 13 dorpen kunnen bestrijken dan 3 part-time krachten kunnen doen. Spreker zegt, dat het rijk nu nog normen hanteert waarbij de ambtenaren in grotere gemeenten hoger worden inge schaald dan in kleinere gemeenten. Dit is een scheef gegroeide zaak. I-Iet goed functioneren van een bestuur, waarbij men nooit om het ambtelijk apparaat heen kan, zal in het voordeel van de burgers zijn. Ook bij ziekte kunnen in een grotere gemeente de werkzaamheden gewoon doorgaan. Uat dat betreft kan een herindeling positieve kanten hebben. Spreker zegt,- dat het hem tegenvalt dat een lid van de fractie van de P.v.d.A. domweg de wethouders van 3 gemeenten bij elkaar optelt. Dit is geen criterium. Het spijt spreker, dat de raad te elfder ure met het initiatief voorstel, dat niet nader onder tekend is, geconfronteerd wordt. Er kunnen zinvolle dingen in staan, maar op dit moment kan zijn fractie daar niet achter staan. De heer Schermer zegt, dat tijdgebrek oorzaak is geweest, dat het initiatief voorstel nu pas ter sprake komt. In aansluiting op de woorden van de heer Bouma merkt spreker op, dat het argument, dat gedeputeerde staten big de grenscorrecties in het watersportgebied hebben gebruikt is, dat het Fryske Gea het op prijs zou stellen dat haar eigendommen in dit gebied in één gemeente kwamen te liggen. Spreker kan hierin meegaan, maar in het voorstel van gedeputeerde staten ligt het gebied toch nog in de gemeenten Tietjerkstera deal en Smallingerland, terwijl Idaarderadeel met de meesteervaring op dit terrein niet wordt genoemd. "Zijnfractie meent, dat de grenzen van de nieuwe gemeenten natuurlijk, moeten zijn en dat het gehele watersportgebied onder één noemer moet worden gebracht en wel bij de gemeente Idaarderadeel. Dit betekesnt aat er geen gebied meet worden afgestaan, maar moet worden toegevoegd Vandaar dat spreker het volgende alternatieve voorstel wil indienen: Het gebied ten oosten van het Prinses Margrietkanaal en Graft en ten noorden van de Geeuw .olijft bil Idaarderadeel respectievelijk Boarnsterhin (710 ha.) Het gebied ten oosten van de Graft en ten zuiden van de Geeuw (90 ha.) blijft bi^ Idaarderadeel in plaats van ceze gebieden toe te voeqen aan de gemeenten Tietjerksteradeel en Smallingerland. Aan de gemeente Idaarderadeel respectievelijk Boarnsterhim toevoegen een gebied gelegen ten westen van de Lange Sloot:Kruisdobbe groot ca. 220 ha en thans behorende bij de gemeente Tietjerksteradeel en een gebied gelegen ten westen van de Nieuwe Hooidamsloot en ten noorden van de Oude ïlooidamsloot groot ca. 280 ha.thans behorende bij de gemeente Smallingerland. Bovendien aan de gemeente Idaarderaöeel/Boarnsterhin toevoegen het gebied Stoekveld1 begrensd door Prinses Margrietkanaal en de weg Leeuwarden-Drachten Aan dit voorstel liggen de volgende motieven ten grondslag: a. Aan de wens van Gedeputeerde Staten om alle natuurgebieden onder één ge meente te brengen wordt veel beter voldaan, het lijkt ons namelijk vanzelf sprekend, dat men tot natuurgebied respectievelijk waterrecreatiegebied be schouwt het gehele gebied bestaande uit:; Oude Venen, Salter, Sytebuurster Ee, Peanster Ee, Kromme Ee, Geeuw en Graft en Pikmeer. Dit geldt nog sterker als de gemeente Boarnsterhim een feit zou worden, dan komt namelijk ook het gebied bii Terhorne met zijn poelen en plassen bij deze gemeente en zou het gehele natuur/waterrecreatiegebied van Terhorne tot en met de Oude Venen tot één gemeente behoren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 17