-7-
b. De bevolking van vooral Leeuwarden,, vvairtena Warga en Grouw is voor de na.tuur/
waterrecreatie sterk gericht op hst onder A genoemde gebied.
c. Dit gebied zou dan in zijn geheel tot de Regio Koord (Leeuwarden) behoren en
gemeenschappelijke regelingen betreffende dit orebied zouden niet meer Regio,
overschrijdend zijn, dit in overeenstemming met de laatste ontwikkelingen,
alles binnen de betreffende Regio te brengen.
d. Er is een duidelijke samenhang uit recreatief oogpunt tussen het watergebied
van Terhorne via Grouw naar de Oude Venen.
e. En tenslotte, naast deze bestuurlij.: :e en planologische argumenten nog een
zuiver gemeentelijk financieel argument.
De natuur/waterrecreatie Kost de gemeente Idaarderadeel en eventueel
straks Boarnsterhim jaarlijks een hooa bearac aan voorzieningen.
Gesteld kan worden dat. de brug in ïïartena de voornaamste toeganasooort
is tot c;it prachtige gebied, de kosten van deze brug drukken zwaar on de
begroting, in het algemeen kan men stellen dat de gemeente voor dit soort
voorzieningen in 1930 een bedrag van f 170.000,-- on de bet roting heeft staan,
voor het grootste deel uitsluitend voor de waterrecreatie
De oppervlakte.uitkering a 60,— per ha. voor de 800 ha. die in het
voorstel van Gedeputeerde Staten naar Tietierksteradeei en Smallinqerland
zullen gaan, kosten ons bijnaf 50.000,—-.
Dit zal betekenen, dat de lasten voor onze gemeente blijven, terwij 1
de baten bij een andere gemeente terecht komen. Als de door ons voorgestelde
gebieden bij deze gemeente zouden worden gevoegd zou dat een inkomstenpost
bptekenen van nog eens 30.000,
Hierbij zijn niet meegerekend de correcties die onstaan door o.a. het
Stoekveld. Tij zijn van mening dat tewenover de zware lasten die onze
gemeente jaarlijks voor de natuur/waterrecreatie moet opbrengen, deze com
pensatie in de vorm van de oppervlakte-uitkering redelijk is te noemen.
De heer van der Goot zegt, dat naar de mening van de P.N.P. niet duide
lijk 1.8v/at het grote voordeel is bij het opgaan in een groter geheel, de
gemeente Boarnsterhim, waarom het getal van 10.000 inwoners beter zal zijn
voor de bestuurskracht. is het zo, c'at wat groter is ook beter te besturen
is. Spreker kan zich voorstellen, dat het ambtelijk apparaat beter kan
functioneren in een grots gemeente. Ook het argument van de heer Draisma
over de benoeming van full-time-wethouders kan spreker delen. Maar met het idee,
W- dat een gemeente, die tegen de 10.000 inwoners aan zit, in een groter geheel
moet opgaan, kan spreker niet meegaan. Idaarderadeel kan zich bestuurlijk
zelf best, redden. Mocht de herindeling toch doorgaan, dan kan spreker zich
geheel vinden in het alternatief voorstel van de heer Schermer.
De voorzitter meent, dat de opstelling van de raad in twee uiterste
positieskan worden uitgedrukt, een vrij tot zeer negatieve afstandelijke
benadering door de heer Bouraa en een meer positieve benadering door de heren
Draisma en Knossen.
Spreker v;il eerst iets zeggen over de afhoudende, soms zeer negatieve
zo niet badinerende benadering van het herindelingsplan door de heer Bouma.
Spreker meent, dat men niet op deze wijze zo'n plan aan de orde moet stellen.
Het is niet zo gemakkelijk vanuit de ïdaarderadeelster positie te zeggen:
"Waarom moet Idaarderadeel opgaan in een groter geheel". Idaarderadeel telt
8800 inwoners en is niet te vergelijken met de ctemiddelde cerneente van 3 tot
iO.COG inwoners. Idaarderadeel is erg dynamisch, en heeft een grote werk
gelegenheid.