Statistisch gezien kan elke Grouwster in zijn eigen dorp werk vinden.
Het werkloosheidspercentage ligt bij de mannelijke bevolking iets boven
of beneden de 1% en de werkgelegenheid, is conjunctuur ongevoelig. Spreker
zegt. dat deze gemeente in een bijzondere positie verkeert met naast Grouw
een voor friese begrippen relatief vrij groot bedrijf in Warga en een goede
aanzet in Wartena. Alleen Roordahuizun heeft geen bedrijven en vertoeft als
een bloeiende ooilam in de grazige weiden van Idaarderacteel.
Vanuit deze positie zou men kunnen zeggen: "k'e kunnen het zelf wel
redden", roch ontstaan er problemen zoals le huisvuilverwerking, de brand
weer om maar niet te spreken over de brandpreventie, d® schoolartsendienst,
gezondheidszorgonderwijsbegeleiding. Ook bouw- en woningtoezicht zwabbert
er maar wat bij. Allemaal tekenen, die er op wijzen dat de gemeenten te klein
zijn en dat er iets aan de hand is.
Dat de gemeenten iets van hun eigen werkzaamheid moeten opofferen.
Spreker zert, dat in alle opzichten dagelijks aan schaalvergrotinoen wordt
meegewerkt. Ie'aarder adeel weet zich nog vrij redelijk te redden. Maar er
zijn meer gemeenten. Ten opzichte van burgers in gemeenten, die er minder
aan toe zian, moet men een stuk politiële sociaal gevoel kunnen opbrengen.
Tegenover kleinere gemeenten, die in een groter geheel moeten opgaan, kan
men moeilijk zeggen: jullie blijven er maar. Politiek en bestuurlijk kunnen
we dat nooit waarmaken.
Spreker meent, dat het niet verstandig is te spreken over de afstand
bestuur en burgerHoe groot is de afstand dan in gemeenten van de grootte
als Boarnsterhim zal zijn, met een veel grotere oppervlakte en met veel
meer dorpen.
Spreker is het met de heer Draisna eens, dat twee full-time-wethouders
veel beter kunnen functioneren dan 5 part-time. Spreker zegt, nog nooit te
hebben meegemaakt dat de afstand burger-bestuurder in grote gemeenten zo
veel groter zou zijn dan in kleinere gemeenten.
De afstand naar Grouw is voor de dorpen in deze gemeente 8 km. In
Boarnsterhim zal het verst gelegen dorp hooguit 12 km. van Grouw af komen
te liggen. Daarmee is de afstand van de dorpen tot het bestuurscentrum tot
de echte proporties teruggebracht.
.oovenclien krijgt de nieu e gemeente een aantal zeer bloeiende dorpen
er bij en slechts een zeer gering aantal kleinere domen. Spreker zegt.,
dat de bestuurskracht wel gaat stijgen. Het is bepaald niet zo, dat'ae
bestuurskracht van een midden-gemeente kleiner zou zijn, dein van een
kleinere gemeente. Let is wel onomstotelijk bewezen, dat de bestuurskracht
in de grote steden als Amsterdam en Den Haag veel minder is dan die in
gemeenten als Heerenveen, Meppel, Assen e.d. Dan heb je twee uitersten met
elkaar verreleken. Men kan met geen mogelijkheid stellen, zoals in de
badinerende opmerking van de heer Bouiaa, dat in middelgrote gemeenten de
ambtenaren soms de gemeente gaan besturen.
Spreker zegt, dat wat we wel nodig hebben is, bepaalde taken met. behulp
van ambtenaren op te lossen, zoals hst welzijnswerk, bouw— en woningtoezicht
enz. De heer Knossen heeft hier ooi: op gewezen. Hieraan bestaat nu al behoefte,
evenals aan de aanstelling van een ambtenaar voor sport- en recreatie en
ruimtelijke ordening nu de gemeente straks een sporthal/zwembad er bij
krijgt.
'■Jat de vraag van de heer Knossen over de nota van 1371 van de 4 UR3I-
gemeeneen betreit, merkt sare^er op, dat de nota helaas nota gebleven is.
Er is nietsmee gebeurd.