De conclusie die hieruit getrokken kan worden was: "Wij willen alle zelfstandig blijven'. De bedoeling van het vorioe college van burgermeester en wetnouders is geweest om in hidden-Friesland een oemeenschappelijk standpunt te ontwikkelen,- ce beginnen met een politieke stellingname om bij eIkaar te blijven en daarover overleg te olegen met de hogere organen. Deze poging heeft geen resultaat gehad. Daardoor is het contact tussen de verschillende colleges nihil geweest. Wat de vraag om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de beide colleges van burgemeester en wethouders antwoordt spreker,, dat het ant woord in de stijl van de heer Bourn a hierop natuurlijk 'neen' is en in de stijl van de heer Knossen en spreker zelf volmondig met "ja" kan worden beantwoord. Spreker zegt. dat de gemeente, die de samenvoeging moet regelen, niet te benijden is. Dat is een klus, waar je water en bloed bij zweet Denk maar eens aan de basis van da onroerend goedbelastingen. Daarom lijkt het noodzakelijk begin 1981 een gestructureerd overleg te hebben tussende drie colleges.De samenvoeging gaat toch door, met u, over u en zonder u. Spreker zegt, dat het verhaal, dat de heer Schermer heeft gehouden en dat niet van onredelijke conceptie is, enige studie vereist. Hij vraagt zich af, of men bij een van benaderingswijzen die de heer Schermer toepast en die uit mondt in cijfers bij dit soort grote zaken halt moet houden. In dit soort vraagstukken mag zo iets geen rol spelen. De benadering om het gehele natuur gebied in één gemeente onder te brengen is wel te begrijpen. Wanneer men het geografisch bekijkt dan zou ren moeten zeggen, dat het gebied bij Tietierksteradeel hoort. Zo zullen ook gedeputeerde staten het hebben bekeken. Eet is niet interessant het bij Idaarderadeel of Snailinger- land in te delen, nu het geografisch bij Tietierksteradeel hoort. Spreker vindt het niet elegant te stellen, dat Idaarderadeel dit gebied beter kan beheren dan de gemeente Tiet j erts ter adeel. Het zwakke enrgument in het voorstel van de heer Schermer is de poelen en plassen bij Terhorne net de Zoutepoel en een deel van het Sngëcermeer gelijk te schakelen met de Oude-Venengebied. Organisch gezien behoort het plassengebied van Terhorne bij Sneek - bij de Jentsjemeer en Langstaarterpoelen. Ook het Sneekermeer blijft in 3 gemeenten liggen, namelijk Sneek,Skarsterlan en Boarnsterhim. Sr bestaat volcens spreker aan ook geen organische eenheid tussen de gebieden Grouw-Eernewoude en Terhorne. Spreker meent ook,dat men ten aanzien van het Oude Venen-gebied het argument van de regio-grenzen overschrijdende gemeenschappelijke regeling niet moet toepassen. Dit is geen houdbare argumentatie. Onderbrenging van dit hele gebied bij Tietjerksteradeel is bestuurlijk gezien precies gelijk als wanneer het gebied aan Boarnsterhim wordt toegewezen. In beide gevallen is geen gemeenschappelijke regeling nodig, 2-iaar ook in dat geval zal de gemeenschap pelijke regeling voor de Lege Midden noodzakelijk blijven. Deze regeling reikt toch veel verder dan alleen het watersportgebied van Oude Venen tot Pikmeer. Dit beleid vanaf Pikmeer tot de Berguraermeer en tot Drachten houdt zich bezig met het scheppen of niet scheppen van accommodaties. Die schep je niet in de Oude Venen, in de Wijde Ee onder Grouw en in de Drachtster Ee. De accommodaties worden gevestigd in de steunpunten, die aan de rand zijn gevestigd. De voor naamste zijn Dergum, Eernewoude, Oudega, Opeinde, Drachten, Veenhocg, Hooidammen, Wartena en Grouw. al deze gebieden, waarin de Oude Venen een onderdeeltje zijn, vallen onder het beleid van het recreatieschap "De Lege Midden".

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1979 | | pagina 23