_9-
Wethouder Van Essen deelt mee, dat, zoals bekend, de heer Smits op grond
van de onlangs vastgestelde Uitkeringsregeling vrijwillig vervroegd uit
treden (zogenaamde vut-regeling) reeds per 1 november j.l. zijn ontslag
had kunnen vragen. De sekretaris vond het evenwel niet reëel, dat op vrij
wel hetzelfde moment ên de burgemeester èn de sekretaris weg gingen. We
stellen het als college bijzonder op prijs, dat de sekretaris de nieuwe
burgemeester nog gedurende een half jaar wil inwerken, aldus de wethouder.
Aangaande het voorstel van de heer Zwart wijst de wethouder er op, dat dit
tot gevolg zou hebben, dat op een gegeven moment twee sekretarissen in
functie zijn, hetgeen niet onbelangrijke financiële gevolgen zal hebben.
Gerekend vanaf bijvoorbeeld 1 februari 1980 zou dit tot 1 mei 1980 een
overbrugging van 3 maanden betekenen. Overigens deelt spreker mee, dat de
procedure inzake de benoeming van de nieuwe functionaris door het college
als volgt is gedacht; De betreffende advertentie is vorige week toegezonden
aan de betreffende vakbladen. Wanneer straks de sollicitatiebrieven binnen
komen, zullen in overleg met vertegenwoordigers van het sekretarie-personeel
waarbij elke afdeling (algemene zaken, financiën, sociale zaken, interne zaken
en de dienst van gemeentewerken)zijn eigen vertegenwoordiger moet kiezen-5 a 6-kandidaten
worden uitgenodigd voor een nader gesprek èn met het college van burgemeester en wet
houders èn met het personeel. Daarna hopen burgemeester en wethouders met
de commissie van de vertegenwoordigers van het personeel tot overeenstemming
te komen tot het doen van een aanbeveling van 3 personen aan de raad. Met
dien verstande, dat deze 3 personen vooraf nog in de gelegenheid worden
gesteld met de fractie-voorzitters van de raad een onderhoud te hebben. Daar
bij hopen wij, aldus spreker, dat de fractie-voorzitters het eens kunnen
zijn met de 3 geselecteerde kandidaten. Uiteraard blijft de mogelijkheid be
staan iemand te benoemen buiten de aanbeveling om, met andere woorden een
sekretaris te kiezen uit de overige sollicitanten.
De heer Knossen deelt mee, zich met de voorgestelde benoemings
procedure wel te kunnen verenigen.
De heer Draisma zeat, dat de gedachten van de heer Zwart hem niet erg
aanspreken, omdat naar zijn oordeel alle moeite moet worden gedaan om een
kandidaat te vinden met ervaring en een flinke staat van dienst.
Wat dat betreft, mogen wij geen extra druk meer op de sekretaris uitoefenen,
aldus spreker
De voorzitter antwoordt, dat de kans, dat wij over een nieuwe
sekretaris kunnen beschikken nog voordat de heer Smits met pensioen gaat,
nagenoeg nihil is. Spreker is dan ook van mening, dat het voorstel van de
heer Zwart in dat opzicht niet uitvoerbaar moet worden geacht.
De heer De Wolf heeft van wethouder Van Essen de indruk gekregen, dat
"■?s. de vertegenwoordigers van het personeel alle sollicitatiestukken krijgen
ca beoordelen. Dit gaat spreker te ver, omdat hij vindt, dat de schriftelijke
sollicitaties in een kleinere kring behandeld dienen te worden. Spreker kan
zich wel indenken, dat het college een vóór-selectie maakt en dat die stukken
aan de personeelvertegenwoordigers worden voorgelegd.
Wethouder Van Essen antwoordt, dat het inderdaad de bedoeling is, dat
het college eerst 5 a 6 sollicitanten selecteert.
Ten aanzien van die kandidaten zal het personeel middels de aangewezen
vertegenwoordiger inspraak worden verleend.
Dit spreekt de heer De Wolf aan, omdat het punt geheimhouding hier ook
in het geding is.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad dan conform het voorstel.