-7-
Bij het nieuwe roulatie-systeem krijgt elke slager wekelijks een
andere keurmeester., waardoor het persoonlijke en menselijke contact ver
loren gaat. Het rapport van de keurmeesters lag niet bij de stukken, ook
niet een financiële opzet. De gemeenten moeten toch het tekort bijpassen.
Spreker vraagt zich af, waarom de bestuurlijke invloed van Weststelling-
werf groter moet zijn dan van de andere gemeenten. Waarom mag het dage
lijks bestuur niet meestemmen over de begroting en andere voorstellen
(artikel 13)Dit is onbegrijpelijk. Ook de wethouders stemmen toch in
de raad mee» Resumerend, zegt spreker dat, gezien de geringe infor
matie en de vele vraagtekens rondom dit voorstel, zijn fractie niet met
dit voorstel kan meegaan.
De heer de Wolf zegt de bezwaren van de heer van Gorkum te delen.
Spreker zegt niet gevonden te hebben, dat de agenda's, voorstellen en
notulen van de algemene bestuursvergaderingen op de gemeentehuizen ter
inzage liggen. Vroeger is al eens door burgemeester en wethouders toege
zegd er naar te zullen streven deze openbaarheid in de reglementen opge
nomen te krijgen. Ook het artikel, dat in besloten vergaderingen besluiten
kunnen worden genomen, zint spreker niet.
De voorzitterantwoordt, dat dit voorstel niet afwijkt van de normale
verordeningen die in de raden worden vastgesteld. Inderdaad is ever open
baarheid van de notulen niets geregeld. Overigens ziet spreker de bezwaren
tegen openbaarheid niet in.
De vertegenwoordiger in het orgaan kan hiervoor ongetwijfels zorgen.
Spreker meent, dat het bepaald niet de bedoeling is geweest, deze openbaar-
neid te verbieden, maar dat het gewoon is nagelaten dit te regelen.
De heer de Wolf zegt, dat die vanzelfsprekendheid niet voor iedereen
geldt. Spreker zou het op prijs stellen, dat de kring hierover een brief
kreeg.
De voorzitter antwoordt, dat deze opmerking zal worden genotuleerd.
Wanneer dit voorstel wordt aangenomen, zal aan de wens van de heer de
Wolf worden voldaan.
Wat de vraag van de heer van Gorkum betreft merkt spreker op, dat het
teleurstellend is, dat de regio op dit punt nog geen samenwerkingsverband
heeft. Is de regio or> dit punt wel alert geweest. Dit is een vraag, die
zowel de raad als het college heeft. Een feit is, dat de bestaande regeling
op Jl december a.s. afloopt. Spreker zegt, dat het bij gemeenschappelijke
regelingen gebruik is, dat de centrumgemeente een bijzondere zetel aan een
vertegenwoordiger mar? toekennen,in verband met de administratie, die ge
voerd wordt. Dit is bepaald niet bedoeld als een vorm van machtsvertoon,
maar uit een organisatorisch standpunt gezien.
Er zijn geen financiële gegevens overgelegd, maar er zLjn ook geen extra
kosten, omdat die voor rekening van het rijk worden genomen. Deze kosten mag
men dan ook niet als argument gebruiken.
De heer van Gorkum zegt dat men vanuit de begroting kan zeggen, dat
deze fusie geen extra geld kost. Maar in de reglementen staat, dat de te
korten over de gemeenten worden omgeslagen. In deze tekorten bestaat nu geen
inzicht. Verder stelt spreker, dat de voorzitter op zijn vragen aangaande de
noodzaak, van de fusie niet is ingecaan. Waarom is deze fusie nodig. Dit kost
veel meer geld. Er^is een rapport, dat f 250.000,— meer aan kosten aangeeft.
Spreker zegt, dat de gemeenten mede verantwoordelijkheid dragen. In de stukken
zijn deze elementen niet terug te vinden.