De heer Knossen zegt niet zoals de heer van Gorkum op het financiële
aspect te willen ingaan. Er zijn in de stukken wel bedragen genoemd. Hij
vraagt of het tekort van 230.000,betrekking heeft op de vleeskeurings
kring Heerenveen. Voorts staat bij punt f, dat de fusie niet kostenver
hogend werkt. Welke tekorten kunnen nu nog voor de gemeenten ontstaan,
wanneer het rijk de normbedragen voor zijn rekening neemt. Zijn deze be
dragen bij benadering aan te geven? Wat de informatie, waarop de heer van
Gorkum doelt, betreft, merkt spreker op, dat de raadsleden hieraan zelf
wel wat kunnen doen. Het past dan ook niet, om steeds in de raad te zeggen,
dat er gebrek aan informatie is.
Een ander punt is, dat van de soort bijeenkomsten, als met de heer
Kleinjan, meer gebruik moet worden gemaakt, bijvoorbeeld ook bij het gas
bedrijf. Het is een goede zaak daarvoor enkele uren uit te trekken.
D6 voorzitterde heer Knossen antwoordende, meent, dat het een goede
zaak is, met een zekere regelmaat punten, die niet duidelijk zijn, door
een deskundige te laten voorlichten. Het kostenaspect vindt u terug in het
verslag, dat van de bijeenkomst met de heer Kleinjan is opgemaakt. Aan
vankelijk was er een batig saldo door de vetsmelterij Smilde. Nu de in
voerkeuring is afgeschaft, is er een tekort ontstaan van 230.000,voor
de kring Heerenveen en 60.000,voor de Stellingwerven, in totaal der
halve 290.000,hetgeen hoger is, dan het laatste tekort van de kring
Heerenveen. De fusie werkt derhalve niet kostenverhogend, zoals de heer van
Gorkum in de vorige vergadering heeft opgemerkt. Door verandering in het
systeem van heffing, krijgt het rijk zijn gelden wel, maar aan het begin van
de slachtlijn. De winsten zitten in het midden van de lijnen en daar kan het
bedrijf eventuele tekorten mee aanvullen. Zo zit dat systeem in elkaar.
Spreker zegt, dat de eventuele tekorten, waarover artikel 17 spreekt, en
waarmee in de decembervergadering gesproken is, volgens de direkteur van de
kring niets met de begroting van de kring te maken hebben, maar bijzondere
kosten betreffen zoals bijvoorbeeld luxe maaltijden e.d. Het betekent der
halve, dat tekorten eigenlijk uitgesloten kunnen worden.
Vervolgens wordt de voorzitter met algemene stemmen aangewezen als lid
van het algemeen bestuur van beide diensten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten.
Hierna sluit de voorzitter de vergadering.
Aldus vastgesteld in de openbare
vergadering van de raad van
29 januari 1980,
voorzitter.
sekretaris.