35Svj
GEMEENTE IDAARDERADEF.L
GROUW
No. 249.
12. Aanvrage ex artikel 72 der Lager-
onderwijswet 1920 van het bestuur
van de Sint Martinusschool te Warga
om medewerking voor de aanschaffing
van de methode "Nereldverkenning"
Aan de gemeenteraad.
Grouw, 8 februari 1980.
Het Rooms Katholiek Schoolbestuur van de Sint Martinusschool te
Warga verzoekt overeenkomstig artikel 72 der Lager-onderwijswet 1920,
de benodigde gelden uit de gemeentekas te mogen ontvangen voor de
aanschaffing van de methode "Wereldverkenning"zulks ten behoeve van
een geïntegreerd zaakvakkenonderwijs voor de klassen 1 tot en met 6.
Uit het verzoek blijkt, dat tijdens de lessen zaakvakkenonderwijs
de vakken aardrijkskunde, biologie (inclusief gezondheidsopvoeding)
en geschiedenis aan de orde komen en we1 in de klassen 3 tot en met 6.
Voor dit zaakvakkenonderwijs maakt de Sint Martinusschool gebruik van
methodes uit de 50'er jaren. Het bestuur en het personeel van de school
zijn van mening, dat deze methodes qua inhoud, werkvorm en benaderings
wijze niet meer passen in het huidige onderwijs op dit punt. Opgemerkt
wordt, dat de methodes verouderd zijn en onjuistheden bevatten. Als
gevolg hiervan heeft de onderhavige school voor het vak aardrijkskunde
in 1977 leerboeken gebruikt van de Sint Gerhardusschool te Wijtgaard.
De beide overige methodes worden gebruikt in samenhang met door het
personeel gemaakte werkboekjes en werkbladen.
In het kader van het onderwerpelijk verzoek, merkt het bestuur
voorts nog op, dat tijdens de lessen "wereldoriëntatie" de leerlingen
veelvuldig gebruik maken van het op de school aanwezige documentatie
centrum. Dit gebeurt dan meestal in de vorm van projectonderwijs of
tijdens het individueel of in groepjes maken van werkstukken, ver
slagen e.d. Deze werkvorm wordt door de hoogste klassen (4, 5 en 6)
ongeveer één uur per week toegepast, aldus het bestuur. In de lagere
klassen wordt slechts incidenteel gebruik gemaakt van het documenta-
tie-centrum.
Gelet op het vorenstaande is het bestuur van de Sint Martinus
school van oordeel, dat de drie, genoemde methodes vervangen moeten
worden door de methode "Wereldverkenning". Dit is een onderwijspakket
voor geleide wereldverkenning, een samenvoeging tussen het onderwijs
in zaakvakken en wereldoriëntatie.
Volgens het bestuur zijn de uitgangspunten voor de methode
"Wereldverkenning"
a. een cursorische opbouw voor klas 1 t/m 6 is noodzakelijk;
b. de zaakvakken moeten volledig tot hun recht komen;
c. de methode moet niet naast de bestaande methodes voor zaakvakken
komen, maar in plaats daarvan;
d. de doelstellingen van wereldoriëntatie moeten bereikt worden;
e. de werkvormen van wereldoriëntatie moeten worden toegepast.