35Svj GEMEENTE IDAARDERADEF.L GROUW No. 249. 12. Aanvrage ex artikel 72 der Lager- onderwijswet 1920 van het bestuur van de Sint Martinusschool te Warga om medewerking voor de aanschaffing van de methode "Nereldverkenning" Aan de gemeenteraad. Grouw, 8 februari 1980. Het Rooms Katholiek Schoolbestuur van de Sint Martinusschool te Warga verzoekt overeenkomstig artikel 72 der Lager-onderwijswet 1920, de benodigde gelden uit de gemeentekas te mogen ontvangen voor de aanschaffing van de methode "Wereldverkenning"zulks ten behoeve van een geïntegreerd zaakvakkenonderwijs voor de klassen 1 tot en met 6. Uit het verzoek blijkt, dat tijdens de lessen zaakvakkenonderwijs de vakken aardrijkskunde, biologie (inclusief gezondheidsopvoeding) en geschiedenis aan de orde komen en we1 in de klassen 3 tot en met 6. Voor dit zaakvakkenonderwijs maakt de Sint Martinusschool gebruik van methodes uit de 50'er jaren. Het bestuur en het personeel van de school zijn van mening, dat deze methodes qua inhoud, werkvorm en benaderings wijze niet meer passen in het huidige onderwijs op dit punt. Opgemerkt wordt, dat de methodes verouderd zijn en onjuistheden bevatten. Als gevolg hiervan heeft de onderhavige school voor het vak aardrijkskunde in 1977 leerboeken gebruikt van de Sint Gerhardusschool te Wijtgaard. De beide overige methodes worden gebruikt in samenhang met door het personeel gemaakte werkboekjes en werkbladen. In het kader van het onderwerpelijk verzoek, merkt het bestuur voorts nog op, dat tijdens de lessen "wereldoriëntatie" de leerlingen veelvuldig gebruik maken van het op de school aanwezige documentatie centrum. Dit gebeurt dan meestal in de vorm van projectonderwijs of tijdens het individueel of in groepjes maken van werkstukken, ver slagen e.d. Deze werkvorm wordt door de hoogste klassen (4, 5 en 6) ongeveer één uur per week toegepast, aldus het bestuur. In de lagere klassen wordt slechts incidenteel gebruik gemaakt van het documenta- tie-centrum. Gelet op het vorenstaande is het bestuur van de Sint Martinus school van oordeel, dat de drie, genoemde methodes vervangen moeten worden door de methode "Wereldverkenning". Dit is een onderwijspakket voor geleide wereldverkenning, een samenvoeging tussen het onderwijs in zaakvakken en wereldoriëntatie. Volgens het bestuur zijn de uitgangspunten voor de methode "Wereldverkenning" a. een cursorische opbouw voor klas 1 t/m 6 is noodzakelijk; b. de zaakvakken moeten volledig tot hun recht komen; c. de methode moet niet naast de bestaande methodes voor zaakvakken komen, maar in plaats daarvan; d. de doelstellingen van wereldoriëntatie moeten bereikt worden; e. de werkvormen van wereldoriëntatie moeten worden toegepast.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1980 | | pagina 43