Verzoek van de Kerkvoogdij der Hervormde Gemeente te Grouw om subsidie in de restauratiekosten van het Kerkhofpoortje bij de St. Pieterkerk te Grouw. De voorzitter merkt op, dat burgemeester en wethouders zich op het standpunt hebben gesteld, dat de kerkvoogdij 2.500,mag bijdragen. Van het ongedekte tekort van 7.500,zou de gemeente dan 5.000,voor haar rekening nemen. Inmiddels is gebleken, dat er door de Monumentenwacht een subsidie zal worden verleend van 5.500,Rekening houdend met het bedrag van 2.500,dat de kerk zelf betaalt, resteert er nog een bedrag voor de gemeente van 700, De heer van Gorkum meent, dat het subsidie van de Monumentenwacht 6.300,was. Spreker weet niet hoe het met de B.T.W. was. De heer Knossen en mevrouw Dekker vinden de cijfers wat verwarrend en vragen de volgende keer bij de mededelingen de juiste cijfers op te geven. De voorzitter heeft hiertegen geen bezwaar. Zonder hoofdelijke stemming wordt dan besloten een bijdrage van 700, te verlenen. Voorstel tot aanleg van een parkeerterrein ca. aan Tjallinga te Grouw. De heer Knossen vraagt zich af,of de te maken parkeerruimte wel voldoende is. Bestaat er nog de mogelijkheid aan de zijde van de sporthal nog wat ruimte te creëren. Ook aan de Oedsmawei zijn er nog mogelijkheden, eventueel zou er van de parkeerterreinen bij de industrieën gebruik kunnen worden gemaakt. In verband hiermee vraagt spreker,of het in gebruik nemen van de bermen langs de Oedsmawei door Booko HooctorG toegestaan is. De voorzitter antwoordt, dat te zijner tijd moet worden bezien,of de te maken ruimte voldoende isDan dient de zaak opnieuw te worden bekeken JBet gaat nu om ruimte voor 66 auto's. De heer de Wolf vraagt,of het aanbrengen van een laag slakkenzand een asfaltverharding op den duur niet beter is. Hoewel dit wat duurder is, bespaart het onderhoudskosten. Verder vraagt spreker,of het niet verstandig is aan het einde van de Tjallinga een keerlus te maken, waar niet geparkeerd mag worden. Men rijdt nu vaak de straat in en ziet dan pas dat alles bezet is. Men moet dan de gehele weg achteruit rijden om weer op de Stationsweg te komen. Wethouder Terpstra antwoordt, dat gemeentewerken er van uitgegaan is, dat uitsluitend personenauto's zullen parkeren. Met slakkenzand kost het 18.075, meer en met asfaltverharding f 35.025,totaal aan meerkosten. Spreker meent, dat de tweede vraag van de heer de Wolf geen problemen behoeft te geven. De heer de Wolf meent, dat een extra uitgaaf van 35.000,zeker onder de ogen moet worden gezien. Dit is in de toekomst veel voordeliger. Spreker wil hiervan een voorstel maken, dat voldoende ondersteund wordt. De heer Bouma meent, dat de aanvoer voor de technische dienst van het zwembad ook via het stukje weg naar de parkeerplaats moet geschieden. Wanneer dit zwaar verkeer betreft,is het aanvoerwegje gauw stuk. De heer Draisma zegt er aan de ene kant huiverig voor te zijn, dit werk uit te stellen. Hier is haast bij, anders raakt de planning in de war. De voorzitter antwoordt, dat er twee mogelijkheden zijn.Dit voorstel wordt aangenomen of er wordt besloten 35.000,extra te fourneren. De heer de Wolf zegt met zijn voorstel het college de bevoegdheid te willen geven om 35.000,extra in dit project te steken en zo gauw mogelijk te be zien, of dit verstandig is. Mocht dit geen voore£*5A geven, dan wordt het werk conform dit voordeel uitgevoerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen Idaarderadeel 1935-1983 | 1980 | | pagina 11